Agrokoplex naděloval Zlaté kosáky

Podobně jako na jiných veletrzích udílí se i na Agrokomplexu ocenění nejlepším exponátům, resp. vystavovatelům za jimi prezentované výrobky. Na Slovensku nesou název Zlatý kosák a jsou rozděleny do pěti skupin. Dále mohou exponáty obdržet čestné uznání ministra zemědělství, zvířata pak titul Šampión výstavy.

Areál výstaviště Agrokomplex Nitra již po 31. přivítal ve svých prostorách stejnojmenný veletrh Agrokomplex 2003. Ten se konal ve dnech 19. až 24. srpna a hostil kolem 500 vystavovatelů. Jedním z nich bylo i naše vydavatelství.
Zlatého kosáka 2004 v oblasti mechanizace letos obdrželo pět firem, konkrétně to byly: ASV Agronova, s. r. o., Bratislava za radličkový secí stroj Excelent 3; Agroservis, s. r. o., Komárno za kolový traktor John Deere 7820, Ematech, s. r. o., Radošina za výměnný systém Multi Land Plus; Agrofinal, s. r. o., Hlohovec za secí stroj TM 4000 FDS a konečně Zetor Trade, s. r. o., Brno za kolové traktory Zetor typové řady Proxima.
Z uvedeného výčtu je patrné, že v oblasti mechanizace převládá dovoz, neboť mezi oceněnými je pouze jeden tuzemský výrobek. Pokud bychom mezi tuzemské počítali i českou produkci (dva exponáty), pak by tuzemský trh převládl.

Oceňovaný Excelent
Stejně jako na Techagru obdržel cenu i na Agrokomplexu secí stroj Excelent (1). V Brně šlo o šestimetrové provedení, v Nitře byl oceněn stroj menší – třímetrový. Český výrobce Farmet nabízí celou modelovou řadu těchto strojů lišící se především záběrem. Část jeho sortimentu včetně oceněného exponátu jsme našli na expozici společnosti ASV Agronova, s. r. o., Bratislava. Ta na slovenském trhu nabízí kompletní sortiment českého výrobce včetně poskytování servisu a zásobování náhradními díly. Zástupce je také schopen zajistit financování nabízených strojů.
Secí stroj Excelent 3 je koncipován jako polonesený, agregovaný do ramen traktoru. Základem secího stroje je radličkový rám se třemi řadami šípových radlic. Slupice radlic jsou jištěny pružinou. Stroj jede v pracovní poloze po dvou válcích osazených gumovými segmenty se samočistící schopností, které zajišťují přesné kopírování a hloubkové vedení radlic i na méně urovnaném pozemku. Před předním válcem je předsazena smyková lišta, která má za úkol urovnání pozemku a drcení velkých hrud. Nastavení a přítlak smyku je možno regulovat. Další zpracování půdy (utužení, drcení hrud) a přípravu seťového lůžka provádí již zmíněný přední gumový válec (obnovení kapilarity), který nese 60 % hmotnosti stroje a šípové radlice, které vytváří seťové lůžko. Osivo je přiváděno za radličky pod proud odříznuté zeminy. Následuje zavláčení třířadým prutovým zavlačovačem. Je možné regulovat výšku (přítlak) zavlačovačů a sklon. Zadní gumový válec provede utužení povrchu půdy. Stroj je schopen pracovat ve všech způsobech obdělávání pozemků a zasít tak do vymrzlé předplodiny i do připravené půdy.
V pracovní poloze, jede stroj po válcích a volně kopíruje povrch půdy v příčné i podélné rovině. Nastavení pracovní hloubky v rozmezí 1 – 10 cm se provádí změnou nastavení válců. Osivo je do půdy ukládáno volitelně na široko nebo v řádcích. Přesnost setí zajišťuje pneumatické výsevní ústrojí s možností elektronické regulace výsevku během jízdy, které je zásobováno osivem z 2300 litrů velkého zásobníku. Ten je na rámu umístěn netradičně podélně, což je z důvodu manipulace a vizuální kontroly traktoristou velice vhodné. Pracovní rychlost se pohybuje v rozmezí 8 – 15 km, optimum je 10 – 12 km/h. Z toho přibližně vyplývá výkonnost až 1 ha za hodinu na jeden metr záběru stroje.
Secí stroj Excelent je možné zakoupit i ve variantě s přihnojováním kapalnými hnojivy. V tom případě je pak vybaven nerezovou nádrží s horním i spodním plněním o objemu 400 litrů a šípové radličky jsou osazeny svislým nožem s 15 mm břitem ze slinutých karbidů, který vytváří čtyři cm pod seťovým ložem drážku do níž je hnojivo aplikováno v rozmezí dávky 30 – 300 l/ha.
Secí stroj lze vybavit elektronickým kontrolním a řídícím systémem a veškeré funkce stroje jsou pohodlně ovládány pomocí digitálního ovládacího panelu z kabiny traktoru. Systém umožňuje: Tvorbu kolejových řádků a jejich značení hydraulicky ovládaným značkovačem, možnost regulace výsevku během pracovní jízdy, regulaci a kontrolu přihnojování, ovládání všech hydraulických funkcí stroje poloautomatické ovládání hydraulických funkcí běžně užívaných při práci (ovládání znamenáků, zdvihání stroje). Zároveň hlídá otáčky ventilátoru, průchod osiva semenovody, počet odpracovaných hektarů a stav osiva v násypce.
Hlavní výhodu tohoto secího stroje lze spatřovat v dodržování hloubky setí a v přesném uložení semene na právě vytvořené seťové lůžko.

Sedmitisícová řada sbírá ocenění
Řada traktorů John Deere 7020 (2) získává ocenění již od svého uvedení na trh. Nejinak tomu bylo také v Nitře. Zlatého kosáka za traktor John Deere 7820 získala společnost s ručením omezeným Agroservis Komárno, kterou nám představil zástupce firmy Ing. Peter Mihaľ, CSc.
Agroservis funguje již od roku 1993 a od svého vzniku se věnuje prodeji zemědělské techniky. Firma začínala právě s technikou John Deere, postupně byl sortiment rozšířen především o techniku značky Kuhn. To je dodnes nosný program firmy. Postupem času přibily ještě posklizňové linky na zpracování zrnin, jako čističky, třídičky, sušičky a sila. S prodejem samozřejmě souvisí poskytování servisu, prodej náhradních dílů a také zajištění financování. Společnost díky 16 prodejním, z toho 12 servisním střediskům pokrývá celé území slovenské republiky.
Nová řada 7020 čítá celkem tři traktory, a to 7720 s jmenovitým výkonem 125 kW/170 k, 7820 s 136 kW/185 k a 7920 s 147 kW/200 koňmi výkonu (dle ECE-R24). To však není vše, neboť všechny tři modely disponují navýšením výkonu – tzv. Power boost a to až na 197, 214, resp.234 koní. Ten je aktivován pouze je-li splněna jedna ze tří podmínek, a tou je pojezdová rychlost překračující 15 km/h nebo odebíraný výkon přes vývodový hřídel či vnějšího okruhu hydrauliky. Pohon zajišťuje šestiválcový motor John Deere s objemem 6,8 (7720, 7820) nebo 8,1 litru (7920) se čtyřventilovou technikou a jmenovitými otáčkami 2100/min. Již běžnou věcí použitou i u těchto motorů je turbodmychadlo s mezichladičem stlačeného vzduchu. Řízení motoru je plně v rukou elektroniky, které napomáhá vysokotlaké vstřikování Common rail. I díky tomu disponuje motor zálohou kroutícího momentu ve výši 45 %. Soustava nasávání vzduchu do motoru je vybavena rotačními kanálky předčističe Power core s odsáváním nečistot do výfuku, takže dvojité suché vložky s bezpečnostním elementem vydrží dlouhou dobu bez výměny. I interval výměny motorového oleje s hodnotou 500 Mth šetří čas a peníze. To lze říci i o palivové nádrži, resp. jejím objemu, který činí 392 litrů, v případě dveří i na pravé straně 358 litrů.
Kroutící moment vyvozený motorem vstupuje do jedné z tří převodovek, které je možné si na traktor zvolit. První z nich je bezstupňová plynulá převodovka AutoPowr. Tato je nabízena do všech modelů a umožňuje rychlost pojezdu od 50 m/h až po 50 km/h. Elektronicky je propojena s motorem a upravuje jeho režim podle aktuálních podmínek, požadavků a nastavení obsluhou. Další dvě převodovky lze instalovat pouze ve dvou slabších modelech. Jsou to AutoQuad Plus a PowrQuad Plus. Tyto převodovky nabízí řazení čtyř stupňů pod zatížením v pěti skupinách oběma směry, což zajišťuje reverzor. Rozdíl mezi nimi činí automatické řazení oněch čtyřech stupňů pod zatížením – tím je vybaven jen AutoQuad Plus. V daném rozsahu (skupině) je tedy možné řadit stupně pod zatížením manuálně (u obou),a to na hlavici řadící páky nebo kolébkovým přepínačem v dosahu opřené ruky a nebo automaticky (AutoQuad). Oba typy jsou ještě vybaveny automatickým vyhledáváním správného stupně pod zatížením při změně skupiny. Vývodový hřídel traktoru je zapínán elektrohydraulicky vícelamelovou spojkou v oleji a zastavován brzdou. Přední vývodový hřídel se točí 1000 n/min.
Tlak do hydraulické soustavy dodává čerpadlo Load sensing. To vyvine tlak až 20 Mpa a dodává až 120 litrů/min. K dispozici mohou být až čtyři vnější okruhy. Dále je možné mít až tři okruhy uprostřed traktoru, které se využívají pro čelní nakladač nebo čelní tříbodový závěs. Zadní tříbodový závěs je vybaven elektronickou regulací a tlumením rázů a unese až 9177 kg. Přední pak zvládne 5200 kg.
Všechny prvky traktoru jsou uloženy na novém litinovém rámu, který dovoluje díky vykrojení úhel natočení přední nápravy 52° a tím snížení poloměru zatáčení. Brzdy jsou hydraulické s kotouči v olejové lázni. Při brždění se automaticky přiřazuje pohon přední nápravy, který je tedy ovládán elektrohydraulicky. Volitelně je možné získat přední nápravu s brzdami a ovládanou uzávěrkou diferenciálu, jinak se dodává diferenciál samosvorný. Přední nápravu si lze také vybrat, a to v pevné nebo odpružené verzi. Ta odpružená je koncipována jako tuhá s dvěma hydraulickými válci, třemi akumulátory tlaku, zdvihem 100 mm a podélným táhlem ze středu traktoru.
Samostatnou kapitolou je kabina, která nese název CommandView s komfortní sedačkou Active Seat a klimatizací. Mimo reverzoru najdeme všechny ovládací prvky po pravé straně v dosahu prstů pravé ruky.
Důležitou součástí traktoru je předpříprava pro automatické řízení AutoTrack, které bylo samostatně oceněno čestným uznáním ministra v oblasti vědeckotechnického rozvoje. Systém je možné instalovat a využít na všech samojízdných strojích John Deere. Systém je přenosný, stejně jako vstupní nebo výstupní data z něj.

Vůz s hydraulickým odpružením
Pravděpodobně pro hydraulické odpružení, jednoduchou výměnu nástaveb a vůbec komfortní ovládání obdržel cenu nový výměnný systém Multi Land Plus (3) německého výrobce Annaburger. Na slovenském trhu jej nabízí společnost Ematech, která zde působí již od roku 1993. V současné době firma nabízí především traktory i techniku na sklizeň píce Deutz-Fahr, postřikovače Tecnoma, krmné vozy Luclar a stroje značky Horsch. Asi nejmladší nabídkou v sortimentu firmy je produkce společnosti Annaburger.
Jak nám sdělil ředitel společnosti Ing. Peter Matejovič, poptávka a prodej strojů této značky se rozběhl především s programem Sapard, kdy podnik dodal během jednoho roku 20 strojů, většinou systému výměnných nástaveb Multi Land. Ocenění však získal nový systém Multi Land Plus, jehož oficiální představení proběhlo právě až na Agrokomplexu.
Nový Multi Land Plus se od původního systému liší mnoha prvky. Podvozek stroje je hydraulicky odpružen, stejně tak i oj. K dispozici jsou provedení s tandemovou nebo tridemovou nápravou, kdy je v nabídce zadní náprava řiditelná, u tridemu i první řiditelná. Přední náprava pak může být zvedatelná, v provedení tandem pak při její zvednutí dojde k automatickému zablokování zadní řiditelné nápravy. Systém je vyráběn a nabízen v celkové hmotnosti 16, 20, 22, 29 a 32 t. Nápravy je možné osadit širokým sortimentem pneumatik.
Typickou vlastností výrobků se značkou Annaburger je vysoká univerzalita v provozu. Každý podvozek je možno vybavit jednou ze sedmi základních nástaveb – korba, rozmetadlo, cisterna s aplikátory, senážní nástavba, nástavba vozu s výtlačným čelem, plošina na balíky, překládací nástavba. Celý systém je od začátku konstruován jako jeden celek, což je jeho velká výhoda oproti konkurenčním řešením.
Například jen u Annaburgu je možné z korby udělat během dvou hodin překládací vůz, díky výměně zadního čela se šnekem a mechanickým pohonem. To samé je možno provést s rozmetací nástavbou, kterou lze během dvou hodin předělat na senážní vůz.
V podvozku jsou integrovány čtyři hydraulické okruhy, jeden vzduchový okruh pro ovládání postranic korby a cisterny. V podvozku je také protažen náhonový hřídel a umístěn zvedací válec korby. Samozřejmostí jsou dvouokruhové vzduchové brzdy s automatickým zátěžovým regulátorem. Na každý podvozek je možné jednoduše instalovat tříbodový závěs, který se využívá především pro agregaci aplikátoru kejdy. Funkce hydraulické soustavy jsou ovládány elektrohydraulicky z kabiny řidiče.
Pro výměnu je třeba uvolnit úchyty nástavby (vždy po dvou kusech na každé straně), odpojit náhonový hřídel, rozpojit multispojku, která obsahuje zásuvku s elektrikou, zásuvku s datovým spojením a rychlospojky s hydraulických hadic. Poté se díky speciální ovládací skříňce zvedne podvozek pomocí hydraulických válců náprav, které slouží běžně k odpružení, nahoru, poté se zvedne podvozek díky hydraulickému odpružení oje a je možno vytáhnout odstavné nohy (umístěné v každé nástavbě). Nástavba se spustí na odstavné nohy a s podvozkem se odjede zpod nástavby. V opačném pořadí se na podvozek nasadí jiná nástavba. Výměna v podání Annaburgeru trvá 20 – 30 minut.
Specialitou konstrukce Annaburger je komfortní ovládání funkcí stroje z palubního boxu. V praxi to znamená, že z traktoru jde do podvozku tlaková hydraulická hadice a zpět se vrací olej beztlakovou zpátečkou. Rozvaděč veškerých funkcí je již součástí podvozku a lze jím ovládat jak funkce podvozku, tj. odpružení a to jak při jízdě tak při výměně nástavby, ale také všechny funkce nástavby. Systém automaticky rozpozná, jaká je na podvozku instalována nástavba a po zapnutí ovládacího panelu se aktivují příslušná tlačítka.

Granule pod patu
Novinkou v produkci tradičního slovenského výrobce secích strojů Agrofinal je univerzální secí stroj s přihnojováním granulovaným hnojivem TM 4000 FDS (4). Oceněný exponát i výrobní společnost nám představil obchodní ředitel Ing. Milan Rác. Společnost Agrofinal, s. r. o., Hlohovec je soukromou firmou pracující v oblasti zemědělských strojů od roku 1990. Firma se zabývá vývojem a výrobou pneumatických secích strojů Mistrál. Velké úspěchy Agrofinal zaznamenává především na zahraničních trzích přibližně 15 evropských států, kam vyváží asi 95 % své produkce. Řada inovací se do výroby dostává podle potřeb a požadavků zákazníků. Podnik neustále zdokonaluje výsevní ústrojí, výsevní botky i ostatní části stroje.
Secí stroj TM 4000 FDS (Tractor Mounted, Fertilising Drill Separately) byl podle slov ing. Ráce vyvinut právě podle požadavků tureckého trhu. Technické zadání znělo: Samostatný výsev, resp. aplikace granulovaného hnojiva do hloubky 6 – 8 cm a samostatný výsev osiva do hloubky 4 – 6 cm. To znamená, že v Agrofinalu vyvinuli stroj, který splňuje nejnovější požadavky na přihnojování pod patu, kdy nesmí dojít k přímému kontaktu osiva a hnojiva.
Stroj konstrukčně vychází z dříve vyvinutých a stále vyráběných modelů. Na rámu nad výsevním ústrojím je příčně umístěn dělený zásobník osiva a hnojiva, oba na 750 l. Stroj je osazen dvěma výsevními ústrojími pro každý zásobník. Osivo i hnojivo je k secím botkám dopravováno pneumaticky. Na stroji najdeme pro lepší průchodnost hned čtyři řady výsevních botek. První dvě jsou určeny pro hnojivo, druhé dvě řady pro osivo. Dvojice řad botek je možné samostatně nastavovat, a to jak hloubku setí, resp. aplikace, boční posuv v rozsahu 0 – 6,25 cm a přítlak. Hnojivo je tak možné umístit jak přímo pod osivo, tak i úhlopříčně vedle podle potřeb zákazníka. Pokud není třeba přihnojovat, lze využít i části stroje pro setí, získáme tak zúženou meziřádkovou vzdálenost 6,25 cm, běžná vzdálenost řádků činí 12,5 cm.
Stroj je možné osadit několika typy secích botek od širokoplošných, přes nožové, jednokotoučové, dvoukotoučové až po DXD botky. Pohon dávkovače výsevního ústrojí zabezpečuje řetězový převod od opěrných kol sečky, ventilátory pohání traktor mechanicky, volitelně hydraulicky. Dále je možná instalace zařízení pro tvorbu kolejových řádek, hektaroměru, různých typů zavlačovačů nebo hydraulického přítlaku. Možné je také zvýšení kapacity zásobníků.
Kromě oceněného stroje firma produkuje mnoho pneumatických secích strojů a secích kombinací s různým záběrem a provedením.

Zetor Proxima
Zlatého kosáka získala také celá modelová řada Proxima (5) traktorů Zetor. Na trh byla uvedena na jaře letošního roku v provedení s přední hnací nebo hnanou nápravou. V Nitře byly na expozici společnosti Zetor Trade představeni hned tři zástupci, a to typy 6421, 7421 a 8441. S oceněnými exponáty nás blíže seznámil zástupce společnosti Ing. Ivo Treu.
Traktory navazují na řadu Super a zachovává její základní funkce i rozměry. Hlavní změnou traktoru je nový čtyřválcový motor splňující normy Tier II. Motor vznikl na bázi motorů řady III, tj. Forterry.
V současnosti vyráběná řada čítá tři typy a to 6441 (6421) s výkonem 61 k, 7441 (7421) s 72 k a 8441 (8421) s 82 k. Tyto modely jsou osazeny přední hnací bržděnou nápravou Carraro, (existují i modifikace bez ní). Převodovka traktoru zůstává stejná jako u předchozích typů. Možná je instalace plazivých rychlostí nebo reverzace. Spojka je vybavena sklokeramickou lamelou. Traktor je tradičně osazen regulační hydraulikou Zetormatic se sekčním rozvadečem. Standardními pneumatikami jsou 12,4 – 24 vpředu a 16,9 – 34 vzadu. Na přání je však možné traktor dodat s pneumatikami podle požadavků zákazníka. Kabina je osazena tónovanými skly a sedadlem Grammer v provedení Lux, tj. možností pootočení vlevo i vpravo o 19 °. Vedení výfuku je umístěno u pravého sloupku, takže nepřekáží obsluze ve výhledu. Změny doznal i design, který řadu přibližuje řadě Forterra. Na přání je možné dodat klimatizaci, stavitelný a výsuvný sloupek volantu, přídavná závaží atd.
Do budoucna – tj. v průběhu příštího roku bude řada doplněna o modely 5441 (5421) s tříválcovým motorem o výkonu 53 k a 9441 s výkonem kolem 90 k. Posledně jmenovaný model bude osazen zbrusu novou převodovkou, která se bude alternativně montovat do slabších typů.
Na Slovensku si novou řadu traktorů, ale i ostatní modely mohou zákazníci objednat u 12 autorizovaných prodejců, kteří pokrývají celé území. Všichni také poskytují servis a prodej náhradních dílů a mohou svým zákazníkům nabídnout různé formy financování včetně výhodného leasingu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *