Čtyři stejné značky s různou kapotáží

Dvacet tisíc traktorů za rok opustí brány závodu společnosti Same Deutz-Fahr Group v italském Trevigliu. Nejsou to jen červené traktory Same, tak jak tomu bývalo dříve. Na montážních linkách se od roku 1972 vyrábějí i stříbrné traktory Lamborghini, ke kterým o šest let později přibyla švýcarská značka Hürlimann a v roce 1995 i traktory Deutz-Fahr.

Severoitalské Treviglio ale není jediným místem, kde se traktory výše jmenovaných značek vyrábějí. V německém Lauingenu se vyrobí okolo 6000 kusů za rok, polský závod v Lublinu vyprodukuje přes 3000 traktorů nižší výkonové třídy a jen o něco méně strojů se vyrobí v indickém Ranipetu, kde je navíc důležitá i produkce 2700 motorů. Motory (téměř 20 000 ročně) a převodovky se ostatně vyrábějí i v Itálii. Roční produkce společnosti převýšila za loňský rok 32 000 vyrobených traktorů a meziroční nárůst výroby činil 12 %. O traktory Same Deutz-Fahr Group je zájem nejen v Evropě, kde v odběratelské sféře jednoznačně vévodí Itálie a Německo, ale prakticky po celém světě. Neevropské země mají totiž na obratu téměř 10% podíl.
Na obratu koncernu, který se v roce 2004 vyšplhal na 905 milionů euro, se traktory podílejí 80 %. Nejvíce se, hlavně díky německému trhu, prodávají traktory Deutz-Fahr (45 %), následovány značkou Same s 32% podílem, Lamborghini (19 %) a Hürlimann (4 %).
Osmdesátiletá historie
První prototyp dieslového traktoru Same představil veřejnosti průkopník a objevitel Francesco Cassani již v roce 1924. Po prezentaci jediného (na rozdíl od předchozí potřeby dvou motorů – pojezd a práce) dieslového motoru a vstřikovací pumpy se opravdová historie značky Same začala psát v čase druhé světové války. V roce 1952 se objevil traktor s pohonem všech čtyř kol a s vývojem dalších desetiletí přibyly pod křídla společnosti i výše zmiňované značky včetně závodu v německém Kolíně nad Rýnem, který se specializuje na výrobu motorů. Nejde jen o ty traktorové, ale vyrábějí se zde motory sklízecích mlátiček, uplatnění najdou zdejší motory i v lodním i leteckém průmyslu a energetice.
Mlátičky budou z Osijeku
Posledním závodem, který přibyl do rodiny Same Deutz-Fahr Group je chorvatský Duro Dakovič sídlící v Osijeku, kam byla přesunuta výroba sklízecích mlátiček Deutz-Fahr. Výkonové řady mlátiček od 150 do 222 koní se vyrábějí i nadále ve spolupráci s finskou značkou Sampo, v Chorvatsku se počítá s výrobou mlátiček od 90 do 100 k, ale i těch nejvýkonnějších od 240 do 320 koní. A roční produkce se odhaduje na 1500 až 2000 kusů, což rozhodně není malé číslo.
Kontrola na každém kroku
Závod v italském Trevigliu, kde pracuje 1400 lidí vyprodukuje zhruba 100 traktorů za den. Naprostá většina z nich je vyrobena přesně na zakázku a složka s požadovanými technickými parametry provází budoucí traktor po celou dobu výroby. A kontrola technické kvality je všudypřítomná. Netýká se pouze právě zde vyráběných motorů a převodovek, ale i dodávaných komponentů, které jsou prověřovány ještě dříve, než se vůbec dostanou na výrobní linku. Za každý úkon je zodpovědný konkrétní pracovník, čímž je riziko nekvalitně odvedené práce sníženo na minimum.
Investice ruku v ruce s novinkami
Koncern rozhodně nežije z podstaty, ale investuje nemalé částky do svého rozvoje. Téměř 24 milionů euro „spolkly“ v loňském roce investice do uvedení značky na nové celosvětové trhy. Co se týče zařízení právě v Trevigliu, investičně patrně vyčnívají počítačově řízené obráběcí stroje Mazak Linea FMS za tři miliony euro, které jsou se svým zásobníkem nástrojů schopny zvládnout 240 pracovních operací a zhotovit nejrůznější typy obrobků.
Investice ale neslouží pouze k rozvoji obchodu, značka přichází takřka každoročně i s novinkami. S modernizací svého konceptu se letos představil například i v České republice oblíbený traktor Same Explorer. Ten se bude do České republiky dovážet ve verzi o výkonu 95 koní. Prověřený stroj dostal nejen nový kabát, ale změny můžeme najít i v té nejdůležitější motorické stránce, která je konstruována podle norem Euro II. Při konstrukci tohoto traktoru bylo pamatováno na pohodlí obsluhy a byly vylepšeny parametry kabiny. Navíc byl i zesílen podvozek. Explorer 95 je určen pro nasazení v běžném zemědělském provozu, ale uplatní se i v dopravě a agregaci například s žacími stroji i jinou mechanizací. Jeho zdvihací síla dosahuje 6,2 tuny.
Novým produktem firmy je i silnější typ Iron 130 nebo 150, který byl představen na letošním veletrhu Sima v Paříži. Koncernové motto, které exkurzi do Treviglia provázelo: „Myslet na budoucnost a být na čele,“ v případě produktů společnosti Same Deutz-Fahr tedy nepochybně platí, ať již jde o traktory v červené, zelené nebo stříbrné barvy.

Text Roman Paleček

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *