Další výrobek na jednotné platformě

Doslova z nebes se na nádvoří výrobního závodu CNH v St. Valentinu snesl jeden z modelů nové řady MXU Maxxum traktorů Case IH. Kromě řady MXU se představil také inovovaný typ CVX, stacionárně pak téměř všechny produkty značkek Case IH/Steyr.

Oficiální představení nové modelové řady MXU Maxxum traktorů značky Case IH na platformě CNH se odehrálo přímo v areálu výrobního závodu v St. Valentinu. Účastnilo se ho více jak 100 osob z České republiky a to jak z řad importéra a prodejců, tak i potencionálních zákazníků.
Hned na úvod je třeba zmínit, že řada Case IH MXU nese v barvách Steyr název Profi. Nová řada traktorů zahrnuje pět modelů – MXU 100, 110, 115, 125, 135, resp. Profi 4100 až 6135. Stroje se liší hlavně výkonem motoru, který prozrazuje typové označení. První dva modely disponují čtyřválcovým, ostatní šestiválcovým motorem. Provedením se čtyřmi ventily na válec, elektronickým vstřikováním paliva a systémem Common Rail je vybaven čtyřválec s výkonem 115 koní a dva silnější šestiválce. Všechny motory jsou přeplňované s mezichladičem stlačeného vzduchu a mají prodloužený interval výměny oleje na 600 motohodin. Kapotu motoru je možné jednoduše v celku odklopit a mít tak dokonalý přístup k motoru a chladičům, které je možné bez použití nářadí rozevřít tak, aby je bylo možné dokonale vyčistit.
Power management i ve střední třídě
Asi největší zajímavostí je použití Power managementu v této střední třídě traktorů. Ten u řady MXU dovede přidat na výkonu motoru jen v návaznosti vyššího odběru výkonu z vývodového hřídele, a to až 26 koní u typu 135, tzn. motor dosáhne výkonu až 162 koní.
Elektronická reverzace převodovky umožňuje nastavení rychlostního stupně pro jízdu vpřed a jiného pro jízdu vzad. K dispozici jsou dva typy převodovek a to jedna s 16 rychlostmi vpřed i vzad, která je rozdělena na čtyři jízdní rozsahy. Manuálně je ovšem nutno řadit pouze mezi druhým a třetím rozsahem, přechod mezi prvním – druhým a třetím – čtvrtým probíhá automaticky. Ovládá se kolébkovým spínačem na páce ručního plynu známého z MX Magnum. Druhá převodovka je manuální, je vybavena dvoustupňovým násobičem a disponuje 24 rychlostmi ve třech rozsazích oběma směry.
Hydraulický systém je vybaven dvěma zubovými čerpadly s výkonem 113 l/min a čtyřmi vnějšími okruhy. Tříbodový závěs unese bez mála 8000 kg. Ve standardu je vybaven elektrohydraulickou regulací, na přání je možná i regulace mechanická. Samozřejmostí je možnost instalace čelního tříbodového závěsu s nosností více jak 3000 kg i čelního vývodového hřídele. Na rozdíl od zadního, který se otáčí třemi možnými rychlostmi, tzn. 540, 540E a 1000 n/min, disponuje přední hřídel pouze 1000 otáčkami za minutu.
Na přání je možné všechny modely osadit odpruženou nápravou. K traktoru je uchycena pomocí panhardské tyče a tažné roury upevněné v těžišti a objímající hřídel pohonu nápravy. Toto řešení je vhodné hlavně z důvodu přenosu sil přímo do těžiště stroje.
Souvraťový systém
Palubní počítač umožňuje krom jiného zaznamenávání pracovních dat a hlavně nabízí funkci souvraťového systému, kdy je možné během první jízdy uložit prováděné úkony a dále je vyvolávat již jen stiskem jednoho tlačítka.
Traktory jsou osazeny zbrusu novou prachotěsnou kabinou kulovitého tvaru bez středových „b“ sloupků s možností odpružení prostřednictvím vinutých pružin. Veškeré ovládací prvky jsou soustředěny krom ovládání reverzace na pravou stranu kabiny nebo do loketní opěrky. Ve standardu je kabina vybavena klimatizací a prosklenou střechou, což spolu s reverzací předurčuje traktor k práci s čelním nakladačem. Jeden z předvedených modelů byl osazen originálním nakladačem Case CRX 1100.
CVX řady 1000
Krom nové řady MXU, resp. Profi, nám byla v St. Valentinu předvedena i inovovaná řada traktorů Case IH CVX řady 1000, resp. Steyr CVT řady 6000. Představení těchto modelů spočívalo krom informace o zvýšení výkonu z maximálních 170 na 190 koní hlavně v upozornění na jednotlivá vylepšení oproti řadě předchozí.
První praktickou demonstrací bylo předvedení samočištění chladiče. To spočívá v otočných lopatkách ventilátoru, které obsluha podle potřeby aktivuje a vyfoukne tak nečistoty jak z vlastních chladičů, tak i z jejich ochranné mřížky. I přes to je však možné po snadném odklopení kapoty chladiče jednoduše rozevřít tak, že je ke každému z nich dokonalý přístup a lze z nich odstranit zcela všechny nečistoty.
Stejně jako řada MXM a nyní i MXU disponují i nové typy CVX/CVT obdobným souvraťovým systémem, který lze naprogramovat a poté již jeho funkce vyvolávat jedním tlačítkem. Jeho programování spočívá vlastně pouze v uložení úkonů provedených během první jízdy do paměti.
Znovu předvedeno bylo i dálkové ovládání traktoru s využitím tempomatu, který je zcela nezávislý na otáčkách motoru, takže si traktor udržuje konstantní rychlost a motor přizpůsobuje otáčky v závislosti na odebíraném výkonu. I pracovní rychlosti lze uložit do paměti palubního počítače.
Místo tanků traktory
Po oficiálním představení traktorů jsme měli možnost si prohlédnout téměř všechny modely vyráběných strojů Case IH včetně viničního speciálu, lisů i sklízecích mlátiček.
Závěr dne byl věnován prohlídce výrobních prostor. Ty mají pohnutou historii, neboť vznikly v roce 1938 a vyráběly se zde tanky. Koncem 60. let areál přešel do vlastnictví firmy Steyr, od roku 1996 je to Case IH Steyr.
V jedné části továrny probíhá montáž traktorů a to jak modelů Case tak modelů Steyr. Motory a převodovky jsou na linku dováženy ze Steyru a jiných závodů koncernu. Na lince pak probíhá montáž těla a domontáž vnějších agregátů. Po instalaci všech částí, které je třeba nalakovat proběhne právě tato operace. Následně se namontuje kabina, kryty a ostatní příslušenství.
Z linky traktor putuje na testovací válce, kde se za pomoci počítače dokonale prověří veškeré funkce stroje.
V jiné části se montují kabiny. Ty jsou v současnosti nabity elektronikou, která je po zkompletování na stolici za pomoci počítače dokonale odzkoušena.
Každý díl použitý na lince je označen kódem, který jej přesně identifikuje a přiřazuje právě k dané zakázce, takže objednaný traktor je vyroben přesně podle specifikace, kterou zákazník požaduje.
V současnosti v závodě pracuje kolem 500 zaměstnanců a vyrábí se zde traktory s výkonem od 52 do 190 koní. Během loňského roku závod opustilo na 9000 kusů z nichž 1200 zůstalo na území Rakouska.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *