Den otevřených dveří v Banticích

U příležitosti představení dvou nových řad strojů – tedy traktoru Claas řady Axion a teleskopického manipulátoru Claas Scorpion uspořádala společnost Agrall zemědělská technika, a. s., ve svém sídle v Banticích Dny otevřených dveří. Kromě novinek se v programu našel prostor pro prezentaci traktoru Claas Xerion a dalších produktů této značky. Stranou nezůstávaly ani stroje pro přípravu půdy a setí Väderstad.

Teoretická prezentace, které předcházelo krátké úvodní slovo ředitele společnosti Ing. Josefa Trávníčka, byla zaměřena především na novinky. Jak ale zaznělo právě v úvodním slově ředitele, Dny otevřených dveří byly určeny pro všechny produkty dodávané firmou Agrall. My se ale zaměříme právě na novinky.

Traktor či univerzální nosič
Nejsilnějším traktorem a stále ještě novinkou značky Claas je Xerion. Tento polní tahač se vyznačuje podvozkem se stejně velkými koly a konstrukcí s použitím masivního rámu. Traktor lze pořídit ve třech provedeních, které se liší především možnostmi využití a na první pohled postavením kabiny. Konkrétně se jedná o provedení Xerion 3300 Trac, Xerion 3300 Trac VC a konečně Xerion 3300 Saddle Trac. Prvně zmíněné provedení má kabinu umístěnou uprostřed traktoru a nabízí tak přibližně stejný výhled na čelní i zadní závěs. Druhé provedení je již propracovanější. Kabina traktoru je totiž uložena na čepu, okolo kterého se kabina otáčí a přemisťuje. To znamená, že kabina může být uložena opět ve středu traktoru směrem vpřed nebo po jejím přizvednutí, otočení a opět ustavení do pracovní polohy se pak nachází nad zadní nápravou ve směru vzad. Tato poloha je obzvláště vhodná pro práci se stroji, které využívají zpětnou jízdu nosiče a dostatečnou nosnost zadního tříbodového závěsu. Obsluha na stroj výborně vidí a pro transport snadno změníme směr jízdy právě otočením kabiny.
Saddle Trac je pak traktorem naprosto stejné koncepce, ovšem jeho kabina je umístěna zcela vpředu, tj. nad přední nápravou. Traktor lze zas používat k veškerým činnostem a navíc mu za kabinou vzniká dostatek prostoru pro pracovní nástavbu. Možností je nepočítaně.
Jak už jsme se zmínili, základem traktoru je robustní celorámová konstrukce, na níž jsou navěšeny veškeré agregáty traktoru. To přispívá k nepřetěžování jednotlivých agregátů a zároveň je usnadněn přístup k jednotlivým prvkům stroje.
Pod kapotou v přední části najdeme šestiválcový vznětový motor Catterpilar C9 Acert. Samozřejmostí je vysokotlaké elektronicky řízené vstřikování paliva. Motor má zdvihový objem 8,8 l a při jmenovitých otáčkách 2100 n/min dosahuje dle ECE R24 výkon 305 koní. Maximální výkon pak činí 335 koní. Palivová nádrž pojme 620 litrů pohonných hmot.
Točivý moment od motoru do převodovky je zajištěn pomocí kloubového hřídele. Převodovka ZF umožňuje plynulou změnu převodového poměru od 0 do 50 km/h, a to v obou směrech jízdy. Mezinápravový diferenciál lze plnohodnotně zablokovat, stejně jako uzávěrky diferenciálů obou náprav. Na nápravách najdeme stejně velká kola, všechna kola mají stálý záběr. Zajímavostí je řízení, které umožňuje hned čtyři způsoby řízení. Je to samostatně přední, samostatně zadní, obě nápravy proti sobě a konečně krabí chod. V krabím chodu lze také pracovat na poli, což je výhodné vzhledem k rovnoměrnému rozložení hmotnosti na širší plochu. Točivý moment se na nápravy přenáší pomocí kloubových hřídelů. Stejným způsobem se točivý moment přenáší na zadní vývodový hřídel s otáčkami 1000 n/min.
Zadní závěs umožňuje instalaci snad všech dostupných spojovacích prvků. Zadní tříbodový závěs zvládne až 11,7; přední pak 8,2 tuny. Hydraulika nabízí průtok 150 l/min a umožňuje agregaci až pěti vnějších okruhů.
Xerion 3300 je dlouhý 6,63 metrů, minimální šířka činí 2,49 metrů. Výška je přibližně 3,7 a rozvor dosahuje 3,3 metru. Pohotovostní hmotnost dělá 10,2 tuny.
Samostatnou kapitolou je kabina. Ta poskytuje obsluze i spolujezdci dostatek prostoru. Díky plynulé převodovce, která se snadno ovládá, se obsluha může věnovat řízení traktoru a ovládání stroje. Pro ovládání plynulé převodovky je k dispozici hned několik možností. Režim Automotiv reaguje na stlačení pedálu dodávky paliva zvýšením otáček a navyšováním pojezdové rychlosti. Režim Cruise zajišťuje konstantní rychlost při maximálně ekonomickém využití otáček a převodového poměru. V režimu Manual je třeba nastavit otáčky a pákou pojezdu ovládat rychlost a směr. Režim E-gas funguje při práci se stroji poháněných vývodovým hřídelem.
Vlastí ovládání probíhá zmíněným joystickem pojezdu, na jehož hlavici najdeme další tlačítka důležitých funkcí. O provozních a dalších parametrech obsluhu informuje displej systému Cebis.
Kabinu je na přání možné dodat v odpruženém provedení, standardem je topení i klimatizace.

Stoprocentně Claas
Asi nejžhavější novinkou je nová řada klasických traktorů Claas Axion. Claas Axion řady 800 čítá pět modelů. Traktor je určen pro těžké i lehčí zemědělské práce, tudíž se jedná o plně univerzálního pomocníka do zemědělského podniku.
Moderní motory DPS (podniku značky John Deere) o objemu 6,8 l s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla a se systémem recirkulace spalin EGR, které jsme si nedávno také podrobně představili, dávají pěti modelům řady Axion sílu v rozmezí 163 až 225 koní (dle ECE R24). Nejsilnější dva modely se navíc chlubí výkonovým navýšením CPM (Claas Power Management), kdy traktor za určitých podmínek navýší dodávku paliva a tím také výkon stoupne u nejsilnějšího modelu až na 260 koní.
Samozřejmostí je reverzace pod zatížením. Převodovka nabízí 24/24 stupňů s tím, že v hlavní skupině najdeme čtyři elektronicky řazené stupně a šest stupňů řazených pod zatížením.
Hydraulika dodává 110 nebo 150 l oleje/min až do pěti vnějších okruhů. Zadní TBZ zvládne dle provedení více než 10 tun. Výrobce také počítá s instalací čelního tříbodového závěsu, který je tak plně integrován do konstrukce traktoru.
Claas nabízí čtyřbodové odpružení kabiny. Ovládání probíhá díky ovladačům na pravé konzole a především pak na loketní opěrce. Provozní a další parametry lze sledovat na displeji systému Cebis.

Pro hbitou manipulaci
Další významnou novinkou bylo představení a následně praktické předvedení nového manipulátoru Claas Scorpion. Tento klasický teleskopický manipulátor je dodáván hned v pěti provedeních. Prvním z nich je model 6030 Varipower, který je osazen motorem o výkonu 102 koní, hydraulickým čerpadlem s dodávkou 90 litrů, zdvihem 6,25 m a nosností 3,3 tuny. Druhý model 7030 nese také přízvisko Varipower a vybaven je stejným motorem i čerpadlem. Dosáhne však až do 7,1 m a unese až 3,5 t. Další tři provedení už mají přízvisko Varipower Plus a ty pohání motor o výkonu 136 k, jejich čerpadlo pak dodává 150 l oleje za minutu. Model 6040 se chlubí nosností 4 t a zdvihem 6,25 m, 7040 unese 4,1t a dosáhne až do 7,1 m a konečně 9040 má nosnost 4 t a výšku zdvihu 8,95 m.
Všechny modely disponují kabinou s vynikajícím výhledem díky vysoko protaženému čelnímu sklu a nízko položeným ramenem. Velice snadné je ovládání, neboť pojezd i rameno se ovládají pomocí joysticku. Jeho pohyby nebo stisk či posunutí ovladačů na něm se ovládají všechny možné pohyby ramene, ale také volba jízdy vpřed, vzad, neutrál a uzávěrka diferenciálu přední nápravy. Na podlaze pak najdeme akcelerační pedál a Vari pedál slučující v sobě nastavení rychlosti a brzdu při konstantních otáčkách motoru.
Manipulátor pohání motor Deutz o objemu čtyři litry s příčným uložením, což zaručuje dobrý přístup ke všem agregátům motoru.
Přenos točivého momentu je zajištěn hydrostaticky na převodovku, z níž se pak již přímo uloženými kloubovými hřídeli moment mechanicky přenáší na obě nápravy.
Manipulátor lze kromě klasických prací používat také k transportu, k čemuž je jednak vybaven vzduchovým kompresorem pro brzdy a provedení Varipower Plus také navíc jedním hydraulickým čerpadlem navíc. Jeho přítomnost se projeví právě při dosahování vyšších pojezdových rychlostí, kdy hlavní axiální čerpadlo již ztrácí výkon. V té chvíli dojde k sepnutí pohonu přídavného čerpadla a navýšení výkonu pojezdu.
Modely Varipower Plus se také mohou pochlubit odpružením teleskopu ve standardu. Zajímavostí je bezesporu také konstrukce uložení ramene, které je v dolní poloze chráněno před působením bočních sil díky zasunutí do hlavního rámu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *