Den Zemědělce se sladkou příchutí

Součástí posledního letošního Dne Zemědělce speciál v Klíčanech u Prahy bylo mimo jiné představení sklízečů cukrovky. V podmračeném podzimním počasí, pro sklizeň cukrové řepy typickém, se představily tři samojízdné stroje zároveň s kontinuálním odvozem.

Jako první vjel do pole šestiřádkový samojízdný vyorávač Moreau Lectra V 2 s vedlejším odvozem v podobě návěsu Brimont BB 18 B s tonáží 18 tun. Sklízeč je vybaven překlenovacím mezizásobníkem o objemu 7 m³ na zhruba čtyři tuny cukrové řepy. Motor Volvo Penta TD 121 G je šestiválcový a má výkon 312 koní při 1900 n/min. Pracovní rychlost sklízeče se pohybuje do 10 km/hod, přepravní rychlost dosahuje 25 km/hod. Na svazích lze u tohoto sklízeče využít zadní řiditelné nápravy. Kabina je ve standardu klimatizovaná a k dispozici je i palubní počítač. Kabina je konstruována dle ergonomických požadavků s velmi dobrým výhledem na vlastní vyorávací orgány. Řízení výšky seřezu skrojků je automatické stejně tak jako seřízení hloubky vyorávání. Všechna čtyři kola jsou poháněna pomocí hydrostatického systému Sauer. Tažná síla je na přední nápravu přenášena kardanovým hřídelem. Vyorávací disky mají průměr 560 mm a s tímto průměrem při sklizni velmi dobře eliminují ztráty v kořenovém systému řepy. Výkon samojízdného sklízeče dosahuje 1,5 až 1,7 ha/hod a při desetihodinové pracovní směně zvládne sklidit 500 až 700 hektarů cukrovky za sezónu.
Kontinuálně se sklízečem Moreau Lectra jezdil návěs Brimont s užitkovou tonáží 18 tun. Díky použití speciálního plechu při konstrukci korby i podvozku splňuje vůz poměr užitečného zatížení. Měrné tlaky na půdu jsou eliminovány vhodnými flotačními pneumatikami.
Samojízdný stroj pro kontinuální sklizeň cukrové řepy Kleine SF – 10 pracoval se zásobníkem o objemu 13,5 m³ s možností nástavby na 15 m³. U modernějších typů vyorávačů je podvozek zesílen a kapacita 15 m³ je standardní. Vyorávací a ořezávací jednotka je řešena jako samostatná a je umístěna v kontejneru, který se jeví jako tlačený. Součástí ořezávací jednotky je pracovní hmatač, odlisťovač a metač chrástu. Základem vyorávací jednotky je snímač, na který navazuje výkyvná hřídel s vyorávacími radlicemi. Sklizená cukrovka potom prochází soustavou pěti příčných válcových dopravníků na prosévací kola. Ta jsou uspořádána paralelně. První dvě odebírají sklizené bulvy z čisticích válců. Pohyb kol je protiběžný, řepa prochází příčně mezi koly a tím je zajištěna co nejdelší cesta řepy čisticím systémem. Součástí kontejneru je jeho kloubové uložení a příčné nastavení řešené dvěma válci. Vyprazdňovací dopravník sklízeče má nastavitelnou výšku od 2,60 do 4,10 metru. Pohonnou jednotkou sklízeče je šestiválcový motor Volvo Penta s výkonem 320 koní. Sklízeč dosahuje průměrného výkonu 1,2 hektaru za hodinu.
Kontinuální odvoz zajišťoval výměnný systém Bergmann Vario 660 na třech nápravách. Vůz má robustní podvozek z pravoúhlých profilů. Podlaha nástavby je tvořena plechem o síle pět milimetrů a bočnice mají tloušťtku čtyři milimetry.
Návěs Bergmann byl posléze vystřídán asi největším konvenčním odvozovým prostředkem na českém trhu s označením Annaburger HTS 20.14 s kapacitou 24 m³. Vůz má kónickou korbu a může pracovat i se senážní nástavbou o objemu 35 m³. Jeho kloubové nápravy jsou výkyvné. Sklápění vozu je řešeno jako stranové.
Na šestiřádkovém samojízdném sklízeči Holmer TerraDos si mohli návštěvníci posledního letošního Dne Zemědělce povšimnout hned několika vylepšení. V první řadě došlo u tohoto typu ke zvýšení čisticího kola o deset centimetrů. Tím je dosaženo lepší světlosti stroje. Zároveň byla posunuta kopírovací hřídel a ke změně došlo také v konstrukci řetězů škrabákových podlah, ty jsou nyní řešeny plochými články. Sklízeč má kapacitu 18 tun a jeho výkonnost dosahuje 1,5 hektaru za hodinu.
Roman Paleček

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *