Devatenáct procent paliva dolů

Společnost Zetor Tractors se na letošní Zemi živitelce vrátila zpět do pavilonu Z, na kdysi tradiční místo. Představila čtveřici zajímavých traktorů s různými inovacemi, které se jejich uživatelům dostanou v blízké budoucnosti, ale některé i dříve.

Z inovací, které již nastoupily do výroby, je nutné uvést především motory Zetor splňující emisní limit Stage IV (Tier 4 f). Poslední traktory s motory s mírnější emisní normou se doprodávají a nastupují motory s přepracovaným systémem redukce emisí. Ty kombinují systém oxidačního katalyzátoru, filtru částic i selektivní katalytické redukce. Filtr částic je nově vybaven systémem aktivní regenerace s přídavnou tryskou, která vstřikuje palivo před oxidační katalyzátor a hořením nafty zvyšuje teplotu výfukových plynů a přispívá k vypálení sazí, které se postupně ve filtru částic hromadí. Systém SCR přináší novým motorům sice vyšší konstrukční složitost, a tím i vyšší cenu, pro uživatele je však zajímavé snížení spotřeby paliva, které může dosáhnout až 19 %, jak bylo propagováno i na vystavených traktorech Forterra HD a HSX. Novinkou pro všechny motory Zetor Stage IV je mechanické vstřikovací čerpadlo s elektronickým regulátorem otáček.

Zajímavým produktem je Zetor Prototyp 50, který byl vystaven ve verzi kabrio a měl by naběhnout do výroby v příštím roce. Tento traktor je zajímavý svým tříválcovým motorem Zetor, který byl oprášen z UŘ III a upraven do moderní podoby. Nová je například dvanáctiventilová hlava, upravený je mazací systém i konstrukce vyvážení klikového hřídele pro zklidnění chodu tříválcového motoru. Uživatelsky příznivý je fakt, že díky výkonu pod 47 k, stačí motoru splnit emisní normu IIIA, k čemuž není třeba ani systém SCR a ni filtr částic.

Převodové ústrojí včetně hydrauliky vyrábí firma Carraro, celkový počet převodových stupňů je 8 vpřed a díky mechanické reverzaci i vzad. Nový Zetor by měl oslovit zákazníky, kteří preferují nízkou cenu a nemají vyšších nároků na použití moderních technologií v ovládání stroje. Tak jak byl na našem trhu úspěšný prodej modelové řady Major ihned po jejím uvedení na trh, mohlo by to fungovat i u nově vyvinutých traktorů Prototyp 50, které jistě brzy dostanou nějaký oficiální název.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *