Dokážou moderní mechanické převodovky s režimy automatického řízení motoru i volby rychlostního stupně konkurovat převodovkám plynulým?

ing. Pavel Fiala

Firma Strom Praha a. s., prodejce techniky John Deere

Pokud mám vyjádřit svůj názor na výše uvedenou otázku, tak 100% ano!  Odůvodnění bych popsal ve třech bodech.

Za prvé je to  osobní zkušenost, šest let a 235 tis. km s převodovkou DSG ve služebním voze. Absolutní spolehlivost, komfort automatické převodovky a spotřeba převodovky manuální. To je sen každého vlastníka. Když to tedy jde u aut osobních, proč by to nemohlo fungovat u nákladních Volvo i12, anebo u traktorů s převodovkami DirectDrive?

Za druhé mohu uvést dva roky zkušeností s převodovkou DirectDrive.  Nyní zde máme necelou stovku strojů, a to jde pouze na pět modelů série 6R. Výrazně méně problémů, než bylo třeba v letech 1995 – 1996 při zahájení výroby převodovek PowrShift 16/5 u traktorů 8000, tedy těch, na které se nyní vzpomíná jako na etalon spolehlivosti.  Co je jisté, že tato převodovka se rozšíří i do 4válcových traktorů 6R v příští generaci.  Budoucnost tedy má. Ve všech nových a do všech současných se navíc brzy bude přehrávat software řízení, řešící připomínky některých uživatelů a umožňující další nové funkce.

A nakonec za třetí. Nejpříjemnější novinkou loňského roku, bylo červnové zahájení výroby převodovky e23 u řady 7R a letošní nejočekávanější, květnové zahájení výroby stejné převodovky pro 8R. První zkušenosti zákazníků a těch, kteří si John Deere s touto zcela novou, plně automaticky řazenou převodovkou vyzkoušeli, jsou velmi pozitivní. Obdobně hovoří i čísla z testů německé zkušebny DLG z časopisu PROFI.  Uvedu jen dvě čísla. Výkon traktoru 7290R uváděný v prospektu činí 213 kW a skutečně naměřený maximální tahový výkon 189,1 kW, to je téměř 89% účinnost.*

ing. Pavel Novák, Ph.D.

Firma Agri CS, prodejce techniky Case IH

Na položenou otázku určitě není jednoduchá a jednoznačná odpověď, protože záleží na úhlu pohledu, z jakého budeme převodovky hodnotit. Značka Case IH má ve své nabídce pro traktory nad 110 koní všechny typy převodovek. Mechanické verze s částečným řazením pod zatížením Semi PowerShift, s plným řazením pod zatížením PowerShift a plynulé převodovky CVX. Je to dáno tím, že každá třída traktorů, různí uživatelé a také části světa – určité země mají rozdílné požadavky. Case IH jako globální značka musí být schopna tyto požadavky trhů uspokojit. Proto nelze nabízet pouze jednu verzi převodovky.
Z hlediska finančního jsou při pořízení plynulé převodovky dražší zhruba o 4 – 7 tis. EUR ve srovnání s převodovkami Full PowerShift. To je dáno zpravidla jejich vyšší technologickou a konstrukční náročností. Plynulá převodovka je obecně vnímaná jako ta „nejvyšší výbava“ co si uživatelé mohou koupit.
Při práci nabízí určitě plynulá převodovka nejvyšší míru komfortu, protože změna rychlosti – převodového poměru je plynulá a chování motoru řídí APM režim (Automatické řízení produktivity). Nové verze PowerShift převodovek obdobný systém také používá a snaží se plynulým převodovkám ve smyslu ovládání vyrovnat. Systém dokáže udržovat nastavenou pojezdovou rychlosti i při měnicím se zatížení, ale řazení je vždy citelné. A to i přesto, že moderní, mechanické PowerShift převodovky řadí výrazně jemněji, než tomu bylo v minulosti. Výhodou mechanických převodovek je jejich vyšší mechanická účinnost, která se pozitivně projevuje zejména při tahových pracích s ustálenou pracovní rychlostí a rovnoměrným zatížením. Pokud se však zatížení a pojezdová rychlosti při práci na poli často mění, je výhodnější pracovat s CVT převodovkou, která dokáže přece jenom rychleji reagovat na měnící se podmínky a snadněji udržuje motor oblasti optimální měrné spotřeby paliva. Moderní Case IH CVX převodovky mají až čtyři mechanické rozsahy, tím se snaží konstruktéři mechanickou účinnost maximálně zvýšit a eliminovat tak ztráty dané přenosem části výkonu hydrostatickou cestou.
Na téma porovnání převodovek Case IH v dopravě jsme v minulosti prováděli měření. Když výsledky shrnu, dá se konstatovat, že traktor s plynulou převodovkou dokázal pracovat s o něco menší spotřebou paliva, traktor s mechanickou PowerShift převodovkou měl o něco vyšší přepravní výkonnost. Rozdíly mezi traktory byly z provozního hlediska poměrně malé. Vyšší komfort jízdy byl u traktoru s plynulou převodovkou.
Při hodnocení nákladů na údržbu, výměny olejů a filtrů má stále ještě mechanická převodovka o něco nižší náklady. I když i toto už dokázali konstruktéři u moderních převodovek Case IH CVT vylepšit, tím, že se již nepoužívá oddělená olejová náplň převodového a hydraulického oleje. Jednotná náplň snižuje servisní náklady a na životnost převodovky toto nemá vliv. Převodovky a hydrostatické členy pracují u nynějších převodovek s nižšími pracovními tlaky, než to mu bylo v minulosti.
Jak jsem již předeslal v úvodu, jednoznačný závěr nelze udělat a každý uživatel si ho bude muset pravděpodobně udělat sám. Každá koncepce má svoje výhody a záleží na každém, do které chce investovat, zda se mu vyplatí a co preferuje. Z hlediska prodejnosti v ČR jsou u modelové řady Puma (130-230 k) výrazně oblíbenější plynulé převodovky, u řady Magnum (260-370 k) je to tak 50/50 %.

Komentáře ke článku 1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *