Dopravní technika šitá na míru

Společnost CRS Marketing zastupuje na českém trhu dvě značky dopravní techniky. Jednak jednoúčelové návěsy Krampe, s kterými se lze setkat i ve stavebnictví, jednak vozy Annaburger. Specialitou druhé firmy jsou výměnné systémy, velkoobjemové návěsy a cisterny na kejdu. S rozvojem bioplynových stanic se předpokládá, že objem cisteren se během dvou až tří let zvětší z dnešních 18 až 20 na téměř 30 metrů krychlových.

„V dopravní technice se snažíme českým zemědělcům nabídnout technologie šité na míru,“ řekl nám na veletrhu Techagro Ing. Martin Hruška, jednatel společnosti CRS Marketing. „Obě značky návěsů patří v oboru dopravní techniky k tomu nejlepšímu, co se v Německu vyrábí.“

Sedm základních modelů
Na brněnském veletrhu byl pro návštěvníky připraven největší třínápravový výměnný systém Annaburger 32.79 s překládací nástavbou určený pro velké zemědělské podniky v Evropě, zejména v České republice, na Ukrajině a v Rusku. Překládací vůz je zajímavý tím, že ač má objem 35 m3, vyprázdní se za dvě minuty. Výměnný systém Annaburger je podle Ing. Martina Hrušky v dnešní době nejmodernější v Evropě, díky hydropneumaticky odpruženým nápravám a oji lze výměnu nástavby zvládnout do 30 min.
V současnosti je k profesionálnímu využití připravena druhá generace výměnného systému Multi Land Plus. Podvozek s celkovou hmotností 16 až 33 tun a sedm základních nástaveb je konstruováno tak, aby každá nástavba sloužila farmáři jako jednoúčelový stroj. Podvozek nyní nabízí to nejlepší, co dnes v oboru existuje: hydraulicky odpruženou oj i nápravy, elektrohydraulické ovládání funkcí z palubního boxu a rychloodpojování hydrauliky pomocí multifunkční páky. Návěsy Annaburger jsou vysoce stabilní jak na poli, tak na silnici i při rychlosti větší než 50 km/hod.

Výhody hydraulické odpružení
Jednou z novinek u nového systému Multi Land Plus je hydraulicky odpružená oj. Díky nové koncepci podvozku a nástavbám se v přední části vozu vytvořilo místo pro šnek nebo vývěvu nástaveb. Oj je spojena s rámem podvozku dvěma hydraulickými válci, jejichž nastavení je možné z traktoru. Protože má každý traktor umístěný závěs v jiné výšce, lze pomocí výškového nastavení oje nastavit rám podvozku za každé situace do vodorovné polohy, což má vliv na a rovnoměrnost zatížení náprav. Hydraulickou oj je možné výškově nastavovat i při výměně nástaveb pomocí speciální ovládací skříňky, při zhoršených podmínkách na poli ji lze ovládat také z traktoru, čímž se omezuje negativní zatížení závěsu traktoru.
„Hydraulicky odpružené nápravy představují absolutní špičku v oblasti podvozků pro traktorové návěsy,“ tvrdí Ing. Hruška. „Pro svůj komfort odpružení jsou vhodné nejen na dlouhé cesty po silnici, ale také do terénu, kde fungují podobně jako kloubové výkyvné nápravy, takže dokonale vyrovnávají nerovnosti. Annaburger je jedna z prvních firem v oboru, která začala ve větší míře tyto nápravy využívat u profesionální techniky. U výměnného systému mají tyto nápravy ještě jednu výhodu. Pomocí zvedání podvozku se dá v kombinaci s přizvednutím hydraulicky odpružené oje odstavit nástavba na vlastní nohy, po spuštění náprav dolů se nastaví samy do požadované pracovní polohy. Vedle výměnných systémů je možné tyto nápravy nyní objednat u většiny jednoúčelových strojů z produkce firmy Annaburger.“

Botkový aplikátor Bomech
V závislosti na nitrátové směrnici a trendech v oblasti aplikace kejdy nabízí společnost CRS Marketing řadu aplikátorů kejdy pro připojení napevno k cisterně nebo přes tříbodový závěs. K dispozici jsou aplikátory firmy Annaburger, Zunhammer nebo Bomech. Na podvozku HTS 22.79 byla v Brně umístěna cisterna Annaburger o objemu 18 m3 se zajímavý hadicovým aplikátorem od nizozemské firmy Bomech.
Hadicový aplikátor Bomech v záběrech 5,3 m, 7,5 m či 10 m je určen k aplikace kejdy do trvalých travních porostů. Speciální botky s ostrou hranou jsou přitlačeny pružnými ocelovými pásy k zemi a kejda je těmito botkami uložena do půdy blízko ke kořínkům. Díky tomu nedochází k popálení lístků trávy, přitom ztráty dusíku jsou minimální. Tento typ aplikátoru lze s omezením použít také pro hnojení jiných plodin, na poli ale nesmí být zbytky rostlin. Základní rám je ve spojení s jednotlivými sekcemi tlačen k zemi, takže dochází k vyrovnávání terénních nerovností. Výhodou aplikátoru Bomech je jeho nízká hmotnost (500 kg) a tím i menší tahový odpor oproti injektáži. Lze ho připojit ke každé cisterně.

Univerzální rozmetadla Gustrower
V expozici čížkovické společnosti nechybělo ani tažené rozmetadlo průmyslových hnojiv Gustrower D 076 o objemu 8000 litrů, které patří k nejprodávanějším velkoplošným rozmetadlům na průmyslová hnojiva a vápno v Německu. Na veletrhu byl vystaven střední model o objemu 6 m3, avšak plně elektronicky ovládaný, schopný pracovat jak se systémem GPS, tak s N-senzorem. Velkou výhodou rozmetadel Gustrower je jejich univerzální nasazení, lze s nimi aplikovat jak granulovaná průmyslová hnojiva v záběru až 40 m, tak i méně kvalitní minerální hnojiva v práškové formě v záběru až 14 m. Vápno rozmetají kotouče nebo speciální aplikační šnek v záběru 8 nebo 12 m. Díky tomu může podnik služeb nebo farmář využívat rozmetadlo téměř po celý rok.
Výhodou řešení rozmetadel Gustrower s nekončícím řetězovým dopravníkem a elektronickým dávkováním hnojiva nebo vápna z palubního počítače LH Agro 5000 je možnost hnojit v systému Precizní zemědělství. Tou hlavní výhodou je však ekonomika. Méně zastávek na plnění rozmetadla a co nejméně jízd po silnici spoří přibližně 25 až 45 % pracovního času při snížení nákladů o 25 %.

Kombinovaný mačkač a lis Murska
„Novinkou na našem trhu je kombinovaný mačkač a lis Murska 2000 – 2 x 2, který dokáže v jedné operaci namačkat, zakonzervovat a uložit do vaků AG-Bag vlhké kukuřičné nebo obilné zrno,“ pochlubil se Ing. Martin Hruška. „Předností této technologie jsou relativně nízké náklady na uložení jedné tuny kvalitního konzervovaného krmiva. Murska je největší světový výrobce mačkačů, v jeho nabídce je široká škála zařízení s výkonem deset až čtyřicet tun za hodinu.“
Mačkače Murska se vyznačují speciální konstrukcí tepelně zušlechtěných mačkacích válců, jejichž životnost zpravidla končí až po namačkání 30 000 tun zrna. Pro každý stroj existují dvě možné verze válců, které lze měnit. K mačkání vlhkého obilného zrna jsou určeny čtyři speciální profilované válce s vrypy, ke zpracování vlhkého zrna kukuřice se pak doporučují čtyři speciální vroubkované válce. Vystavený mačkač Murska 2000 se zásobníkem o objemu 6500 l vychází konstrukčně z normálního mačkače řady 2000, byl však opatřen šnekem pro lisování hmoty a tunelem o průměru 1,65 až 2 m. Je určen pro velké zemědělské podniky a podniky služeb, které provádějí konzervaci vlhkého obilí a kukuřice. K pohonu mačkače s výkonem 30 až 40 tun/hodinu je třeba traktor s relativně malým výkonem motoru 120 až 160 koní.

Menší návěsy Krampe
Dopravními návěsy jsme začali a také jimi skončíme. V Brně se představil zástupce nové řady jednostranných návěsů Krampe Big Body 600 Premium o celkové hmotnosti 20 tun (objem 32 m3). V nabídce jsou vozy dlouhé 550 a 650 mm s tandemovou nápravou, nebo návěsy dlouhé 800 mm ve verzi tridem. Návěsy Krampe považují němečtí zemědělci za absolutní špičku.
Konická vana nové řady Big Body doznala výrazných změn, pro postranice použili konstruktéři speciálně formovaný plech o síle 4 mm. Tato konstrukce působí nejen dobře opticky, ale především využívá maximálně dovolenou vnější šířku korby 2,55 m. Vnější šířka se zvětšila na 2,32 m a celkový objem vzrostl o 9 %. Na korbě chybějí stranové nosníky, celá konstrukce je lehčí a zároveň stabilnější. Ve standardní výbavě je hydraulicky zavírané zadní čelo, robustní parabolické nápravy umožňující rychlost až 60 km/h a výškově stavitelná oj s odpružením.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *