Dva tisíce pět set koní v tahu

Zlatým hřebem letošního, v pořadí již 11. Case dne, který v Kameni na Pelhřimovsku uspořádala společnost Agri CS, byla premiéra traktor pullingové show v České republice. Dveře do světa traktor pullingu u nás poprvé otevřel Steyr CVT 170. Nešlo však o lecjaký zemědělský model, ale závodní speciál, který při vlastních závodech táhne zvláštní přívěs, na němž se postupně přesouvá závaží směrem k traktoru a tím se dotěžuje a zatlačuje do země. Měří se pak celková ujetá vzdálenost do zastavení traktor a čas.

Tento sport pochází z Ameriky, kdy farmáři mezi sebou poměřovali svoje traktory, který z nich více utáhne. Začínalo se stroji o výkonu 20 koní, dnes je jejich výkon minimálně stokrát větší. K závodům se používají traktory upravené ve vlastních dílnách, palivem je pak klasická motorová nafta s přídavkem vody do sání na zvýšení objemové účinnosti motoru.

Speciální traktor i přívěs
Pullingový traktor Steyr CVT 170 osobně představil během Case dne jezdec závodního týmu Rednex Arjan van Kolk, který je zároveň šéfem týmu a v traktor pullingovém sportu působí už devět let. Rednex je nizozemský pětičlenný závodní tým, který soutěží se strojem Steyr v kategorii Pro – Stock – do hmotnosti 3500 kg. V této kategorii je nutné zachovat vzhled motorové a převodovkové skupiny – tedy obal, uvnitř však mohou být jakékoliv úpravy. Veškerý Arjanův volný čas zabírá závodění, vyhrál mistrovství ve své kategorii v roce 2004 a jinak se neustále pohybuje nad středem závodního pole. V Kameni soutěžil s oficiálním závodním přívěsem, jež splňuje předpisy NTTO – mezinárodní organizace pro pořádání traktorových závodů. Tento přívěs se pravidelně účastní tractor pullingových akcí po celém Nizozemsku a okolí.
Pullingový traktor Steyer CVT 170 upoutal v Kameni pozornost nejen svým velkolepým příjezdem s mohutným dýmem, hromovým zvukem motoru a ohnivými plameny šlehajícími z komína, ale také maximálním výkonem 2500 koní, které je schopný vyvinout po dobu 15 vteřin. Prostřednictvím dvourychlostní mechanické převodovky s velikými ozubenými koly dosahuje rychlosti až 80 km/h. Na kompletně předělaném motoru o objemu 8,2 l je velké turbodmychadlo, které začíná pracovat nejúčinněji poté, co se otáčky zvýší až na 6000 ot/minutu. Při tlaku až šest baru (u standardních traktorů pracuje turbodmychadlo s tlakem kolem jednoho baru) dosahuje výkonu motoru kolem 2000 koní. Během 10 až 15 sekund spálí motor pět litrů nafty a deset litrů vody. Vzhledem k tomu, že pullingový traktor nemá chladič, musí motor po každé jízdě vychladnout.

Dvě soutěžní jízdy
Po krátkém představení traktoru a ukázce zrychlení ve sprintu na asfaltové ploše se obecenstvo přesunulo ke 100 metrů dlouhé trati. Za bezpečnostní páskou a ze střech červených sklízecích mlátiček a schůdků traktorů vyhlíželi diváci první traktor pullingovou show v České republice. Po zapojení speciálního přívěsu (závaží) k pullingovému speciálu vyrazil traktor připomínající lokomotivu ze startovního místa. Při první jízdě přívěs nebrzdil, a tak si mohli diváci vychutnat rychlost, s jakou si tento traktor poradil se stomerovou tratí. Mnozí z nich si ho nestačili ani vyfotit. Na displeji závodního závaží se objevil nápis Full Pull značící překonání celé dráhy.
Po přestávce na zchladnutí traktoru vyplněnou taháním závaží klasickými traktory Case IH, tým Rednex zapřál svého pullignového speciála ještě jednou a to už měl dle obsluhy závaží zvýšenou zátěž. Opět předvedl úžasnou jízdu, která nechala naplno vyniknout sílu 2500 koní ukrytých pod kapotou. Tentokráte se již do cíle nedostal, speciální přívěs „zakřičel“ pár metrů před koncem stometrové dráhy prrr!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *