Dvě nové modelové řady

Na veletrhu Agritechnica nechyběla expozice našeho tradičního výrobce traktorů. Zetor v ní prezentoval dvě zcela nové modelové řady Hortus a Utilix, dále Major HS 80 v novém designu a též inovované traktory Forterra a Proxima. V hale 16, vyhrazené komponentům mohli návštěvníci vidět „tělo“, tedy komplet převodového a pojezdového ústrojí a trojici motorů v tří-, čtyř- a šestiválcovém provedení.

Motory můžeme náš článek začít. Zatímco na Agritechnice vystavený čtyřválec je nyní sériově montován do některých modelových řad (Forterra a Proxima), prodávaných zejména na evropském trhu, šestiválcové a tříválcové provedení nikoliv. Šestiválec byl původně vyvinutý pro modelovou řadu Maxterra, která však nedošla do sériové výroby, a v modelové řadě Crystal už výrobce použil motory Deutz. Nicméně šestiválcový motor je plně funkční, pouze není uzpůsobený na nejpřísnější emisní limity. Může tedy najít uplatnění u strojů, které jsou používány v zemích, kde nejsou emisní normy tak přísné, anebo ve specifických aplikacích. V možnostech výrobce však je, aby jej na nejpřísnější limity uzpůsobil. Obdobné je to s motorem tříválcovým, který má unikátní systém vyvažování klikového hřídele, pro zamezení vibrací, typických pro tento typ motorů. Tříválec je emisně ve třídě Stage IIIB a návštěvníci loňské Agritechniky jej mohli vidět v prototypu malého padesátikoňového traktoru Zetor. Teto prototyp se v Zetoru aktuálně vyrábět nebude a projevila o něj zájem ruská společnost KEMP, která od Zetrou odebírá smontované konstrukční celky traktorů Forterra, jejichž finální montáž probíhá až v Rusku. Plánovaný objem odebraných konstrukčních celků není nijak malý a v letech 2018 až 2022 by mělo jít o komponenty pro výrobu 6000 traktorů.

Dvě novinky s nižším výkonem

Místo výroby modelu Zetor prototyp 50 výrobce zvolil jinou cestu, jak zákazníkům nabídnout traktor s nižším výkonem. A sice spolupráci s korejskou firmou TYM. Ta úspěšně vyrábí malé obratné traktory s nižším výkonem, vhodné pro komunální služby, sady chmelnice a nebo i jako doplňkové stroje třeba pro areály zemědělských podniků. Vyráběný sortiment je dostatečně široký a Zetor toho využil a navázal spolupráci při prodeji dvou modelových řad nazvaných Utilix a Hortus.
Řadu Utilix tvoří dva modely a to HT 45 a HT 55. Pohonnou jednotkou jsou čtyřválce Perkins se zdvihovým objemem 2,6 l, naladěné výkonově na 43 a 50 k. Převodové ústrojí je hydrostatické, se třemi rychlostními rozsahy, a vývodový hřídel má klasické otáčky 540/1000 ot/min. Nosnost zadního tříbodového závěsu dosahuje 1,5 tuny.
Hortus je nabízen rovněž ve dvou provedeních, a to CL 65 a HS 65. Oba modely mají stejný motor a sice čtyřválec Deutz se zdvihovým objemem 2,9 l a výkonem 67 k, liší se však převodovým ústrojím. Jak je u Zetoru zvykem, CL značí klasiku, tedy mechanickou reverzační převodovku 24/24, HS je označení pro převodovku s reverzací při zatížení. Standardem jsou tři rozsahy PTO (540, 540E, 1000 ot/min) a nosnost zadního TBZ je na hodnotě 1,9 tuny.
Nové traktory se zatím od těch korejských liší jen zeotoráckou barvou. Náš výrobce má však v plánu zavést odlišností více a některé komponenty univerzálního charakteru použít od vlastních dodavatelů. V plánu je také změna designu, který by se měl sjednotit s vizáží ostatních modelových řad Zetor.*

Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *