Ekonomické i komfortní traktory

V expozici společnosti Agri CS si mohli návštěvníci veletrhu Techagro prohlédnout tři nejžhavější novinky traktorů Case IH. Šlo o řadu traktorů E-line, nejsilnější model Magnum 310 a traktor CVT 1195. Především nová řada E-line nabízí zemědělcům ekonomické varianty traktorů bez ztrát užitných vlastností s velice zajímavou úsporou finančních prostředků.

V expozici nechyběly ani traktory Steyr, stejně jako výkonné nářadí Simba, ke kterým se vrátíme v některém z příštích čísel týdeníku Zemědělec.

Speciální limitovaná nabídka
Akciová společnost Agri CS připravila speciální limitovanou nabídku ekonomické řady traktorů E-line, která zahrnuje čtyři akční modely E-Power s výkonem motoru od 90 do 154 koní. „Tato nabídka se snaží reagovat na dnešní nelehké poměry v zemědělské prvovýrobě s cílem co nejvíce zpřístupnit kvalitní zemědělskou techniku českým farmářům,“ vysvětlil nám Ing. Pavel Novák, produkt manažer Agri CS, a. s. „Akční modely E-Power jsou zvoleny tak, aby ve stejné kategorii měli zemědělci možnost vybrat si buď jednodušší, ekonomický model za bezkonkurenční cenu, nebo komfortní model s plnou výbavou za ještě zajímavější cenu.“
Mezi jednodušší ekonomické modely patří JX90 E-Power a mimořádně výkonný MXU 130 X-line E-Power, který se nejčastěji dodává s čelním nakládačem. První traktor s výkonem motoru 89 koní má vstřikovací čerpadlo Bosch, synchronizovanou převodovku 12/12, mechanickou reverzaci, uzávěrku zadního diferenciálu, čerpadlo pro řízení s výkonem 26,5 l/min, hydraulické čerpadlo s výkonem 49 l/min a palivovou nádrž na 92 litrů nafty. Na přání lze dodat klimatizaci. MXU 130 X-line „v eko balení“ je vybaven motorem o výkonu 131 koní, převodovkou Semi Powershift 16/16, stoprocentní uzávěrkou diferenciálu, EHR regulací tříbodového závěsu, palivovou nádrží o objemu 254 l a kabinou SurroundVision s klimatizací a vyšší střechou. Výrobce garantuje výměnu oleje po 600 motohodinách. Oba traktory dosahují maximální pojezdové rychlosti 40 km/hod.
Do komfortní kategorie patří lehký traktor s „těžkými“ parametry JX100U E-Power a maximálně všestranný MXU 125 Pro E-Power. Menší model JXU o výkonu 100 koní má převodovku s Powershiftem, reverzaci PowerShuttle pod zatížením, EHR regulaci tříbodového závěsu, vývodový hřídel 540/750/1000, stoprocentní uzávěrku diferenciálů, hydraulické čerpadlo s výkonem 60 l/min a široké pneumatiky.
Kabina traktoru, který dosahuje maximální rychlosti 40 km/h, je vybavena klimatizací, vzduchovým sedadlem řidiče a výkonnostním monitorem. Nejlepším modelem je MXU 125 Pro E Power s výkonem motoru 154 koní. Ke špičkové výbavě patří vstřikování ComonRail, Power management, SemiPowershift 17/16 ECO, odpružená přední náprava, odpružená kabina s klimatizací, souvraťový systém HMC a radar Sensor. Traktor se zadními pneumatikami širokými 650 mm dosahuje maximální rychlosti 40 km/hod při 1750 n/min, nosnost tříbodového závěsu je 7864 kg.
V Brně byl tento model vystaven s integrovanou čelní hydraulikou, což je novinka v nabídce společnosti Case IH. „Čelní hydraulika není přimontována na traktor formou rámu, ale je součástí odlitku celé přední části traktoru, který drží i přední nápravu,“ vysvětluje Ing. Novák. „Výhodu je především to, že hydraulika je blíž ke středu traktoru, tedy k těžišti, což se projevuje zejména ve vyšší nosnosti a vysoké stabilitě.
Novinkou na traktoru MXU je i systém rychlého řízení Turn assist, kdy se pouhým stisknutím dalšího věnce na volantu ovládá rychlé natáčení kol. Obsluha potom nemusí klasicky ručkovat s volantem, ale pouze naznačí směr a kola se sama natáčejí. Je to ideální výbava traktoru v kombinaci se silným nakladačem, těžkým neseným strojem, například rotačními bránami či s technikou, s níž se traktor často otáčí.“

Přichází nový Magnum
„Snad žádný jiný traktor na celém světě se nemůže pochlubit takovou skvělou pověstí, jako mají traktory Magnum,“ tvrdí Ing. Pavel Novák. „Od počátku devadesátých let, kdy byly uvedeny na trh, se jich po celém světě prodalo hodně přes sto tisíc kusů a výrobce spočítal, že dosud obdělaly více než dvě stě miliónů hektarů zemědělské půdy. Tím hlavním, čím si získaly zemědělce po celém světě, je jejich neutuchající výkon, jednoduché ovládání, prvotřídní komfort a naprosto bezkonkurenční spolehlivost. To lze dokumentovat tím, že v provozu jsou traktory s více než 36 000 motohodinami, které stále plní náročné požadavky svých zákazníků. Za dobu své existence se traktory Magnum staly opravdovým měřítkem třídy, se kterými se ostatní snaží srovnávat.“
Na brněnském výstavišti byl představen nový Magnum se zcela novým, agresivnějším designem, který bude do budoucna charakteristický pro všechny traktory Case IH. Zcela nový je i devítilitrový motor s maximálním výkonem 345 koní, o dokonalé vstřikování se stará systém CCS Common Rail.
Inovovaná převodovka Full Powershift nabízí již ve standardu úspornou varinatu ECO, která dosahuje maximální rychlostí 43 km/h už při 1800 n/min. Podle testu výrobce lze tak proti standardní převodovce ušetřit až 12 % nákladů. Důkladné inovaci bylo podrobeno i řazení, které je nyní velice jemné. Výrobce rovněž tvrdí, že pro náročné tahové práce, ke kterým jsou traktory Magnum určeny, je nejekonomičtější variantou mechanická převodovka s plným řazením pod zatížením. Změn doznal také tříbodový závěs, zejména pak jeho ovládání, které je nyní přesnější. Díky vyspělému souvraťovému managemetnu HMC jsou pracovní operace na souvrati velice jednoduché. Vývodový hřídel je vybaven automatikou, takže lze jednoduše naprogramovat polohu tříbodového závěsu, ve které se má vypnout a zapnout. Kabina Surveyor patří na trhu k největším, s novým motorem a výfukovým systémem bylo možné uvnitř dosáhnout extrémně nízké hodnoty hluku, a to pouhých 70,2 dB. Přední robustní náprava spolehlivě odolávající těžkému provozu je nabízena v odpruženém provedení ve verzi Heavy Duty. „Díky inovované konstrukci nápravy a rámu traktoru dosahuje nový Magnum naprosto bezkonkurenčního poloměru otáčení – pouhých 4,6 m,“ dodává Ing. Novák.

CVX s novým motorem
Další novinkou byl traktor CVX 1195 se zcela novým motorem vybaveným vstřikováním Common Rail splňujícím normu Tier III. S novým motorem narostl i výkon, jehož maximální hodnota je až 217 koní. Špičkové traktory řady CVX tak získávají další plus, které je technicky staví na čelní příčky.
Nový motor poskytuje pro traktory vyšší dynamiku jízdy ve spojení s ještě více sníženou spotřebou paliva. Pro úplnost připomeňme, že traktory CVX disponují aktivní komunikací mezi motorem a převodovkou – systém APM (Automatic Power Management) a byly první na trhu, které tuto funkci nabízely. V současnosti je systém APM, který má neskonalé výhody v jednoduchosti ovládání při zachování bezkonkurenční ekonomiky provozu, v nabídce pouze dalších dvou výrobců. Řidič prakticky pouze nastavuje požadovanou rychlost, o zbytek se už postará řídicí systém. Obsluha se tak nemusí bát žádného složitého nastavování. Traktory je nyní možné také vybavit novými širšími pneumatikami 710/70 R42, které ještě zlepší přenos výkonu a jsou šetrnější k půdě.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *