Heavy Duty pro náročné provozy

Anglické fráze se na nás hrnou ze všech směrů. Řadu výrazů jsme si již osvojili, ale větší část kolem nás stále proudí, aniž bychom znali přesně jejich význam. Podívejme se na slovní spojení Heavy Duty, které se nově objevuje u dvou nových modelů traktorů oblíbené řady New Holland T7. Slovo Duty v jednom ze svých významů znamená služba nebo povinnosti, Heavy těžký, masivní či náročný. Slovní spojení Heavy Duty, často zkracované na písmena HD, znamená: vybavení na těžkou práci, pro náročné uživatele. Přesně takové jsou dvě nejžhavější novinky mezi traktory u značky New Holland, které se poprvé představily na výstavě Agritechnica a k vidění byly i na Techagru.

Srdcem každého traktoru je motor. Faktickým příchodem normy Tier 4B se pro zákazníky New Hollandu vlastně nic nemění. Stále se mohou spolehnout na to, že i nové motory nasávají čistý vzduch plný kyslíku, hoření tak probíhá za vysokých teplot, a je proto velmi čisté – vzniká minimum sazí, a tudíž nepotřebujeme filtr pevných částic. Z chemické energie ukryté v palivu kvalitním hořením získáváme maximum mechanické energie, kterou neztrácíme pohonem chladicí soustavy, ale využíváme především pro pohon strojů, protože nemusíme složitě chladit velké množství výfukových plynů, které bychom vracely zpět do sání motoru.

Nadlimitní množství oxidů dusíku NOx, které způsobují kyselé deště, je neutralizováno v novém systému katalyzátorů SCR na životnímu prostředí přirozené látky. Proto jsou motory FPT živé, výkonné a hospodárné. Přání zákazníků New Holland plní jednoduše bez zbytečně složitých, rádoby sofistikovaných a nákladných systémů. Motory s tímto systémem podle strategie New Hollandu najdete ve všech traktorech s výkonem zhruba nad 110 koní, to znamená od řady T6 výše, ale zpět k novinkám.

Největší modely T7

mají výkon až 300 koní

Největší dva modely oblíbené řady traktorů T7 sahají maximálním výkonem až nad hranici 300 koní, a vyplňují tak určitou mezeru mezi traktory T7.270 a řadou T8. Z řady T7 přebírají především motor o objemu 6,7 litru, plynulou převodovku AutoCommand, která byla pro využití v modelech Heady Duty zesílená, celou kabinu a ovládání.

Z vyšší řady traktory HD přebírají přední nápravu a do určité míry „zadek“, a celý traktor tak dosahuje hmotnosti 10 500 kg. Pro přenesení výkonu na podložku může využít pneumatiky o šířce 900 mm a maximální výšce 2170 mm, které poskytují dostatečnou styčnou plochu. Pokud jde o výkon, jdou modely HD trochu proti proudu, protože nemají k dispozici žádné navyšování výkonu. Pro klasické polní práce, jako je orba, je tak k dispozici 290, respektive 315 koní maximálního výkonu.

Pro ovládání traktoru slouží loketní opěrka SideWinder II s multifunkční pákou a dotykový monitor IntelliView IV. Prodloužené směny uběhnou příjemně nejen díky skvělým novým sedačkám, špičkovému LED osvětlení, ale také dvěma funkcím, které podporují automatizaci.

První z nich je ISOBUS 3, jenž umožňuje nejen ovládat závěsný stroj přes monitor traktoru, ale také umožňuje závěsnému stroji ovlivňovat traktor. Ideální využití je například při práci s vysokotlakým lisem, který dokáže při nárůstu zatížení traktor zpomalit, a jakmile zatížení pomine, lis si sám traktor zrychlí, aby byl stále vytížený na 100 %.

Druhou funkcí je nová souvraťová automatika, která umožňuje si úkon prováděný na souvrati nahrát tak, jak jste byli zvyklí, ale také je upravovat v monitoru nebo přímo z monitoru zadat bez nutnosti nahrávání.

Traktory T7 měly vždy pevné místo také v dopravě. Modely HD nejsou výjimkou, a tak mají k dispozici systém ABS, který na kluzkých vozovkách zkracuje brzdnou dráhu soupravy a zachovává její ovladatelnost i při intenzivním brzdění, kdy jsou jinak kola plně zablokovaná a souprava se nezadržitelně sune vpřed mimo vozovku. Traktory řady T7 Heavy Duty má společnost Agrotec zařazené do demo programu a může je aktivně předvést přímo na farmě.

Výrazným face liftem prošla také celá řada T7, sjednotil se design traktorů s řadou T8, zlepšil se komfort obsluhy, osvětlení a možnosti automatizace. Se značkou New Holland prostě máte k dispozici všechny nejmodernější technické prvky již od 110 koní jmenovitého výkonu tak, abyste mohli naplno využívat i tu nejmodernější závěsnou techniku.

U řady T8 verze kolová

i s polopásovým podvozkem

Další výrazný posun nastal u řady T8, kde mají farmáři k dispozici kromě klasické kolové verze také verzi s polopásovým podvozkem SmartTrax. Nemá cenu představovat všechny výhody pásových řešení, zaměříme se jen na takzvané rozdílové kvality.

T8 SmartTrax je přímo v konstrukční kanceláři stavěný na použití pásového podvozku. Vše je domyšleno do detailu a obecně má CNH dlouhodobé zkušenosti s pásovými podvozky. Pokud si tedy pořídíte T8 SmartTrax, můžete si být jistí, že celé ústrojí je konstruované na výrazně vyšší tahové síly, kterých s pásovým podvozkem traktor dosahuje. Další ze zajímavých výhod je, že traktory T8 mohou být osazené pásy o různých šířkách. Pokud si tedy vyberete variantu, kde je přední pneumatika stejně široká jako zadní pás, je traktor T8 SmartTrax výborně použitelný také v orbě. Jede pěkně v brázdě a „nešlape“ si po zpracovaném, je to vyzkoušené v praxi a jedenáctiradličný pluh ji zvládl velmi dobře. Můžete si volit nejen šířku pásu, ale také rozchod. Jízdou všech strojů ve stejné stopě včetně sklízecí mlátičky šetříte půdu.

I kolové traktory T8 mají výborné tahové vlastnosti, protože mají největší rozvor ve své třídě. S pásovým podvozkem se tahové vlastnosti ještě zlepšují, takže T8.435 v pohodě pracoval s hloubkovým kypřičem o záběru 4,5 m. Pásové traktory jsou často agregované s širokozáběrovými stroji pro zpracování půdy, které pro správné fungování vyžadují vyšší pojezdové rychlosti. Nerovné pole, vyšší pojezdová rychlost a pásový podvozek, to s člověkem umí pěkně zatřást. Ne však u T8 SmartTrax, kde přední odpružená náprava s pneumatikami pohlcuje hodně otřesů a o zbytek se postará odpružená kabina a sedačka. Jízda po poli je tak velmi komfortní, doporučujeme si ji vyzkoušet. Přední kola také pomáhají při otáčení na souvrati, takže stroj nehrne půdu, a při překonávání nerovností, kde celá souprava lépe kopíruje terén než klasické dvoupásové řešení. Ostatně i tento stroj bude mít společnost Agrotec v demo programu, takže si jej budete moci vyzkoušet.

Poslední z hard & heavy line  je sklízecí mlátička CR10.90, světová rekordmanka ve sklizni s výkonem 797 tun zrna za osm hodin. I ta se letos zapojí do žní a uvidíme, jaké výkony podá v našich podmínkách. Těšíme se na setkání na poli.

Team AGROTEC a. s.

Foto: Heavy Duty – vybavení na těžkou práci, pro náročné uživatele

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *