Inovace nejen v motorech

Firma Fendt představila nové sklízecí mlátičky řad X a P určené pro sezónu 2014. Stalo se tak nedaleko Lipska a ač kombajny nebyly (díky vlhkému porostu pšenice) předvedeny v chodu mohli jsme si je alespoň prohlédnout. Sklízecí mlátičky Fendt řady X a P představují nejvýkonnější kombajny, které má tato značka, či přesněji řečeno koncern Agco v nabídce. Sklízecí mlátičky Fendt se totiž stejně jako Massey Ferguson, Laverda a Challenger vyrábějí v jednom závodě nacházejícím se v italském Breganze. Obě modelové řady sklízecích mlátiček používají tangenciální mláticí ústrojí, avšak zatímco modely P jsou klasické koncepce, tedy s klávesovým vytřasadlem, modely s označením X používají pro oddělení zrna od slámy dva rotační separátory. Emise ve finále Použité motory nových sklízecích mlátiček jsou upravené a jejich maximální výkony jsou zřejmé z tabulky. S ohledem na zpřísnění emisního limitu pro stroje vyrobené v roce 2014 splňují emisní limit Stage IV (Tier 4 f). Výrobce používá již osvědčený systém SCR a logicky motory Agco Power v šesti (řada P) a sedmiválcovém provedení (řada X). Další novinkou sklízecích mlátiček je žací adaptér. Jde o známé provedení PowerFlow s pásovým dopravníkem na dně válu a maximálním záběrem zvýšeným na 9,2 m pro řadu P a 10,7 m pro řadu X. Žací lišta má oboustranný pohon kosy (systém Schumacher). Zvětšen byl vkládací šnekový dopravník, s průměrem 762 mm je nyní největší na trhu. Vytřasadlo, nebo rotor Mlátící ústrojí je u řady P tříbubnové (mláticí, odmítací a separační buben), za ním je umístěno osmiklávesové vytřasadlo s odlučovací plochou 7,9 m2. U modelové řady X je mláticí ústrojí dvoububnové a následují za ním rotační separátory s plochou 5,44 m2. U obou modelových řad jsou nové kláskové dopravníky s domlaceči, které domlácený materiál vracejí zpět na začátek čistícího ústrojí tvořeného dvojící protiběžných žaluziových sít a ventilátoru využívajícího sytému venturiho trubice pro intenzivní proudění vháněného vzduchu. Až do 12 % sklonu Všechny tři modely sklízecích mlátiček mohou být v provedení s označením AL. jedná se o zkratku slov Auto Level, tedy výbavu určenou pro práci v kopcích. Díky známému systému natáčecích portálů pohonu přední nápravy se může celá sklízecí mlátička vyrovnávat až do příčného sklonu 12 %. Vyčištěné zrno je transportováno do zásobníku s objemem 10 500 l (platí pro model 8380 P a všechna provedení AL). Modely 8410 P a 9490 X mají zásobník, který pojme až 12 500 l zrna. Rychlost vyprazdňování činí 120 l/s. Možno i na pásech V souladu s trendem zvyšování průjezdnosti a snižování utužení půdy je možné sklízecí mlátičky vybavit jednak pohonem zadní nápravy a dále též polopásovými podvozky Atrak, které nahrazují kola přední nápravy. Pásy zvyšují kontaktní plochu na 1,23 m2 a šířka mlátičky přitom zůstává pod hodnotou 3,5 m. Elektronikou nabito Konstruktéři mysleli i na komfortní ovládání. A protože se jedná o značku Fendt, tak v kabině nechybí dotykový Varioterminál s úhlopříčkou 10,4“ , který znají uživatelé traktorů stejnojmenné značky. Na monitoru je možné nejen kompletní nastavení sklízecí mlátičku a kontrola provozních parametrů, ale může na něm běžet i satelitní navigace VarioGuide, nebo obraz z kamery umístěné v zadní části stroje. A jak je u techniky Fendt obvyklé, lze sbírat a archivovat data v systému VarioDoc Pro, či monitorovat polohu a provozní údaje přes telemetrický systém Agcommand. Vývoj ve sklizňové technice směřuje ke zvyšování výkonnosti. A platí to i pro nové sklízecí mlátičky Fendt modelových řad P a X. Výrobce uvádí, že popisované inovace pomohly zvýšit výkonnost kombajnů až o 15 %.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *