Inovace proběhnuvší v pětkové řadě

V loňském roce se v modelových řadách traktorů John Deere objevilo několik novinek, mezi ty hlavní paří traktory JD 6230R a 6250R a též znovuvzkříšená modelová řada 5R. Pro rok 2018 přináší několik inovací traktory z modelová řady 5E zahrnující tři provedení traktorů s označením 5058E, 5068E a 5075E.

Tou hlavní inovací jsou motory. Splňují o stupeň přísnější emisní limit s využitím oxidačního katalyzátoru a filtru částic, takže se obejdou bez systému SCR. Pro ně tedy stále platí slogan Diesel Only. Konstrukčně se jedná o tříválce o zdvihovém objemu 2,9 l, jejichž výrobcem je samozřejmě John Deere. Výkonově jsou naladěny na 60, 68,5 a 74,7 k, dle 97/68EC mají stejný jmenovitý i maximální výkon. Takže se vejdou do limitu 37 až 56 kW, pro nějž je zatím stále platným řešením emisní stupeň EurEST IIIB (Tier 4i). I když díky tomu, že mají homologaci T2, která platí pro traktory s rozchodem menším než 1150 mm, postačoval by jim emisní stupeň IIIB i při vyšším výkonu, stejně jako je tomu u traktorů 5M a 5R. Ve výbavě motorů nechybí vstřikování Common Rail, dvouventilová technika rozvodu, nebo turbo s regulací plnicího tlaku, ale jinak sázejí hlavně na jednoduchost.

 S reverzací při zatížení

 Převodové ústrojí je nabízeno ve dvou variantách s označením PowrReverser 12/12 nebo 24/12. Převodovka 24/12 je vybavena dvoustupňovým násobičem točivého momentu. V prvním případě převodovky je maximální rychlost jízdy 35 km/h, u převodovky s násobičem je maximum 40 km/h, u obou je reverzace směru jízdy prováděná při zatížení. Oproti původní, plně mechanické převodovce 9/3 se suchou spojkou pojezdu tak nová řada 5E významně pokročila kupředu.

Vývodový hřídel má dva rozsahy otáček, a to klasických 540 za minutu a nebo ekonomických 540E dosažených již při otáčkách motoru1600 ot/min. Nově má mokrou spojku s elektrohydraulickým ovládáním.

 Pro vyšší komfort

 Vylepšení doznaly ovladače v kabině. Ovládání tříbodového závěsu s nosností 1,8 t zůstalo mechanické, přesto bylo doplněno tlačítky pro rychlozdvih při otáčení na souvrati. Ovládání tlačítkem má spojka vývodového hřídele a elektronický ovladač má (s ohledem na vstřikování Common Rail) i ruční plyn. Nová je i přístrojová deska v digitálním provedení. A komfort obsluhy pomáhá zvýšit i nová, vzduchem odpružená sedačka. Ovládání vnějších okruhů hydrauliky zůstalo mechanické, v základu jsou dva. Kabina je ve standardu vybavena topením, klimatizace je na přání. Traktor je vyráběn i v provedení bez kabiny s několika odlišnostmi ve výbavě. Má pouze jeden vnější okruh hydrauliky, mechanicky odpruženou sedačku, jinak umístěný tlumič výfuku a  převodovka je pouze PowrReverser 12/12.

 Posun kupředu

 Nová řada traktorů John Deere 5E jednak přiměřeně jednoduše řeší požadavek na emisní limity, jednak poměrně významně zvyšuje komfort pro ovládání. Pro potenciální uživatele tak představuje jednodušší traktory s příznivou pořizovací cenou a s o něco vyšší úrovní komfortu, než jaký byl nabízen u původní řady 5E.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *