Inovační proces se nezastavuje

Brněnský Zetor své traktory podrobuje průběžným inovacím. Všechny zásadní mohli vidět již návštěvníci Agritechniky 2017 a ti co se do Hannoveru nedostali, si je mohli prohlédnout na domácí půdě, tedy na veletrhu Techagro.

Patrně největší pozornost poutal nový Major HS 80 s designovým provedením navrženým od italského studia Pininfarina, které bylo do finální podoby dopracováno v Zetoru.  Již v tomto létě půjde do sériové výroby a postupně se takto převléknou i další modelové řady. Vyjma estetiky přináší nový design také lepší výhled z kabiny a použité osvětlení má vyšší intenzitu, což ocení traktoristé při práci v noci, nebo v místech se sníženou viditelností.

Nejen inovace brzd

Pro rok 2018 přichází Zetor i s inovacemi na modelových řadách Forterra a Proxima. Část změn si vynutila evropská směrnice 167/2013, podle níž musely být upraveny některé bezpečnostní prvky, zejména pak brzdový systém. Ve všech provedení s rychlostí jízdy 40 km/h jsou nyní mokré lamelové brzdy na všech kolech. U modelové řady Forterra HD jsou použity vzduchové brzdy nejen pro přívěsné stroje, ale i jako brzdy provozní a parkovací. Parkovací brzda je negativní, takže pro její odbrdění se musí v soustavě vytvořit dostatečný tlak vzduchu. Z pohledu dalších bezpečnostních prvků jsou použity například sedačky se snímači, takže při opuštění sedadla řidiče je automaticky rozpojena spojka pro vývodový hřídel, nechybí bezpečnostní pásy a to na všech sedadlech. Ke komfortu a bezpečnosti práce přispívají i nová panoramatická zrcátka.

Významnou novinkou v kabině je přístrojová deska s větším a barevným informačním displejem a barevné odlišení ovladačů, aby bylo zřejmé, jaké konstrukční celky traktoru se jimi řídí.

Provozně zajímavé jsou převodovky s přídavným rychloběhem, kdy je možné nejvyšší rychlosti jízdy dosáhnout ve snížených otáčkách motoru. To  přináší úsporu paliva při dopravě v rozmezí 10 až 15 %, při jízdě s odlehčeným traktorem až 20 %. Takzvané ECO převodovky budou nabízeny pro Forterry HD a HSX a dovolují rychlost jízdy 40 km/h při otáčkách motoru snížených na 1750 za minutu.

Z pohledu motorů se změny nekonají a čtyřválce splňující s využitím DPF a SCR emisní limit Stage IV jsou již nyní „Stage V ready“, takže přechod na přísnější emisní stupeň bude spojen jen se softwarovými úpravami programů v řídicích jednotkách.

Důležitou novinkou je též to, že od poloviny  letošního roku se modelová řada Proxima rozšíří též o provedení s výkony 80 a 90 koní.

Crystal zase bude

Na Techagru chyběla vlajková loď Zetoru a sice modelová řada Crystal. Montáž těchto traktorů však nebyla ukončena, ale jen pozastavena a na  podzim půjdou tyto traktory do výroby znovu. Nejprve v provedení s motory s emisním stupněm Stage IV, poté co vstoupí v platnost Stage V budou upraveny na tento limit, což nebude nijak složitý proces.

Inovovaná modelová řada Crystal bude mít vyjma nových šestiválců Deutz (s mírným výkonovým navýšením) též upravený brzdový systém, nebo kabiny s vyšším komfortem ovládání, obdobným jaký je v traktorech Forterra HD.

V plánu je stále i výkonové rozšíření až na 200 k, což by mělo být  zatím maximum, kam by se traktory Zetor mohly posunout. I když to se do budoucna může ještě změnit.

O novinkách v sortimentu, traktorech Utilix a Hortus, které pro Zetor dodává korejská značka TYM, přineseme informace v samostatném článku.*

 

 

 

Komentáře ke článku 1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *