Jak se vyrábějí teleskopické manipulátory Manitou

Přestože jsme prohlídku výrobního závodu firmy Manitou, nacházejícího se v Ancenis, poblíž metropole Nantes absolvovali v poměrně značném tempu, mohli jsme načerpat něco málo informací, o které se s vámi zkusím podělit v tomto článku.

Výroba probíhá v několika halách a tak jak je to obvyklé některé části jsou zde přímo vyráběny (jedná se především o rám, teleskop apod.) zbylé části pochází od subdodavatelů (kola, vybavení kabiny). Jak je jistě veřejnosti známo základním dodavatelem motorů je osvědčená firma Perkins. Ale přejděme k výrobě.

Výroba rámů

Vstupním materiálem pro výrobu rámů jsou válcované plechy, trubky a různé úhelníky. Podle výsledného rámu se volí tloušťka materiálu, který je při řezání obráběn s využitím laserové řezačky. Výhody laserového řezání jsou jasné: vysoká přesnost a hladký řez, který již není nutné dále opracovávat. Nařezané díly se spojují klasickým způsobem, tedy svářením. Základní sesazení a „nabodování“ dílů se provádí ručně, plochy mezi sváry dodělá svářecí automat. Těch je ve výrobní hale hned několik.
V případě teleskopického manipulátoru je rám extrémně namáhanou částí, a proto je mu v průběhu výroby věnována značná pozornost. Několikrát je testován (zkouší se zejména přesnost sesazení dílů) a jeho výroba trvá až sedm hodin.

Teleskopické rameno

Nejdůležitější částí teleskopického manipulátoru je bezesporu jeho výsuvné rameno. Musí snášet vysoké zatížení a přitom se lehce a bezpečně vysunovat. Aby se těchto požadavků dosáhlo musejí být jeho části přesně vyrobeny a spasovány. Styčné plochy, na kterých dosedá konec ramene do vnitřku teleskopu jsou proto vybaveny teflonovými vložkami, pod nimiž se nacházejí ještě ocelové vymezovací podložky, kterými se nastavuje minimální vůle mezi oběma pohyblivými částmi. Protože jde o pohyblivé plochy je třeba je mazat. První namazání je ve výrobě, pak se po 200 provozních hodinách maže ještě jednou a pak již jen při generální údržbě.

Montážní hala

Konečná montáž probíhá v oddělené montážní hale. V několika řadách zde na speciálních podvozcích popojíždějí jak rámy teleskopických manipulátorů, tak vysokozdvižných vozíků. Na rám se postupně montují všechny součásti podle přání zákazníka. Každý stroj má totiž již svého odběratele a liší se výbavou. Z tohoto důvodu mají jednotlivé montážní díly svoji dokumentaci obsahující do jakého stroje přijdou. Zajímavostí je například motor, který je uložen v rámu a tvoří s ním montážní celek, při jehož opravě nebo výměně pak stačí rozpojit náhon na převodovku (mimochodem vybavený pryžovým absorbérem kmitů, který tlumí vibrace) a odmontovat několik šroubů a celý motor lze vyjmout.
Těsně před koncem montáže dostane každý manipulátor pojezdová kola a též teleskopické rameno, které by předtím zvyšovalo rozměry stroje. Adaptér, který je pochopitelně součástí každého stroje se transportuje zvlášť. Většina přepravy je uskutečněna na kamionových podvalnících.

Suché lakování

Nástřik tradiční červenou barvou se provádí v suché lakovně a to dvakrát. Nejprve dílčí komponenty a pak celý stroj ještě jednou. V této fázi se některé části, které je vhodné před nástřikem uchránit zakryjí. Jedná se například o skla a tylenový kryt motoru. Místo klasické červené barvy je možný nástřik jakoukoliv jinou barvou, samozřejmě za příplatek. Ve výrobě jsme si všimli například strojů v klasické khaki barvě určených pro armádu.
Po vyjetí z výroby se každý nakladač testuje, kontrolují se všechny funkce stroje a zejména pak stabilita a brzdy.
Každý den se zde vyrobí asi 50 nakladačů, přičemž maximální lhůta mezi objednávkou a dodávkou je 2 měsíce.

Sklad náhradních dílů

Součástí výrobního střediska v Ancenis je i sklad náhradních dílů. V evidenci jsou všechny díly na stroje Manitou, jejichž stáří nepřekračuje 15 let. Výjimkou ale nejsou ani náhradní díly na stroje se stářím větším než 35 let. Každý den se odsud expeduje asi 400 zakázek jejichž dodací lhůta obvykle nepřekračuje 24 hodin. Jak již bylo zmíněno, ne všechny díly se vyrábějí firmou Manitou, dodávky od subdodavatelů jsou proto nejprve zkontrolovány a pak se balí do obalů s vybavených známým červenobílým logem.

Vývoj a výzkum

Ale abychom nezapomněli na vývoj a výzkum a administrativu. Stará se o něj asi 40 pracovníků, všichni přitom pracují v jedné velké hale. Přesto zde vládne klid, který narušuje jen cvakání klávesnic počítačů. Patnáct pracovníků má na starosti vlastní vývoj strojů Manitou, deset zaměstnanců se zabývá výrobou dokumentace ke strojům (tiskne se v pěti jazycích), čtyři pracovníci mají za úkol zařizovat speciality ve vybavení podle požadavku zákazníků.

Závěr

Ve výrobním závodě firmy Manitou ve francouzském Ancenis nenajdete žádné speciální stroje, nebo monstrózní montážní linky s roboty a automaty. Uvidíte zde však klasický obrázek fungující výroby s obsahem progresivních techologií, který je úměrný současné době. A i to je jistě jeden z důvodů, který způsobuje, že Manitou je předním výrobcem teleskopických manipulátorů nejen evropského, ale i světového formátu.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *