JOSKIN CARGO – komfortní pomocník budoucnosti

Vakuové cisterny na kejdu belgické firmy Joskin jsou dobře známé, v Evropě se jedná o nejrozšířenější systém. S koupí nového stroje však nemusí zákazník obdržet pouhý jednoúčelový stroj. Na přání může být dodán speciálně konstruovaný podvozek s rychlovýměnným systémem, umožňujícím připojení celé řady nástaveb. Jejich široký výběr má uspokojit největší okruh zájemců a zajistit komfortní práci během celého roku – konstruktéři hovoří o „Programu CARGO“.

Celý systém má zajistit svou kompatibilitou vysoce rentabilní využití všech strojů. Jeho základem je robustní podvozek v provedení dvounápravovém (TSM) nebo třínápravovém (TRM), na který lze připojit účelové nástavby včetně vzadu neseného aplikačního nářadí.

Snadná výměna nástaveb

Efektivní a snadné manipulaci, která vyžaduje málo času, byla věnována maximální pozornost. Speciální vodící háky ulehčují správné umístění nástavby na rámu. Dále lze korbu přitáhnout k rámu prostřednictvím rychlouzávěrů, dodávaných v rámci programu GRIP – Systém k oběma podvozkům. Rychlé odpojení nástavby mohou zajistit čtyři hydromotory, montované na přání v jedné sadě k podvozku. U pneumaticky odpružené oje lze navíc měnit úhel sklonu cisterny pomocí hydraulického nastavení výšky oje. Tím se ještě více usnadňuje odpojování nářadí. Odděleně od prostoru pro výměnu nástaveb je na čelní straně podvozku umístěn panel pro rychlospojky hydrauliky a elektrického proudu.

Zadní závěs

Velmi zajímavě je vyřešen zadní závěs podvozku s názvem Low-Lift. Jde v podstatě o zvedací zařízení, určené k nesení aplikačních adaptérů. Je připojené k hlavnímu rámu, a současně je zcela kompatibilní s výše umístěnými nástavbami. Samozřejmostí je rychloupínací systém pro pohodlnou volbu vhodného aplikátoru. Podle zvoleného typu je potom možné připojení do třech nebo čtyřech bodů závěsu. Dalším komponentem je systém pro nastavení opěr.

Mnohoúčelový podvozek

Podvozek samotný je tvořen pravoúhlými profily, válcovanými za tepla, a napříč spojenými širokými vzpěrami. Nástavba spočívá na páru širokých gumových pásů, jejichž úkolem je tlumení mechanických nárazů a kinetických sil. Varianta vacuCARGO-GRIP, umožňující přenos hmotnosti, pracuje s plastovými lyžinami, po nichž se cisterna může plynule posouvat bez opotřebení podvozku.
Všechny důležité komponenty (vakuové čerpadlo, převodovky pohonu, koncovky, zvláštní výbava pro kejdovače) jsou zasazeny a upevněny v prostoru podvozku. Jejich montáž může proběhnout již ve výrobním závodě nebo také později podle potřeby během provozu stroje. V podvozku jsou umístěny i elektrické řídící ventily hydrauliky. Spojení všech konstrukčních součástí šroubovými spoji zaručuje bohaté možnosti rozšiřování výbavy.
Všechny díly pohonu i celé příslušenství dokázali konstruktéři výborně začlenit do rámu. Proto je možné např. k podvozku s čerpadly a kompletní výbavou hydrauliky rychle připojit velkoobjemovou nástavbu pro sklizeň senáží.
Vakuová čerpadla pro cisternové nástavby jsou dodávána s výkonností 11660, 16660 a 20830 l/min. Typ WPT je vybaven vlastním okruhem vodního chlazení.

Dotěžování závěsu traktoru

Speciální oj systému CARGO GRIP pro přenos hmotnosti dovoluje plynule vyrovnávat hmotnost mezi traktorem a návěsem. Tím výrazně přispívá ke zlepšení stability a komfortu jízdy. Zařízení spojuje v jeden celek válec třetího bodu závěsu s hydro-pneumatickým odpružením oje a (v případě aplikátoru) také s hydraulikou posuvu cisterny. Potom lze z kabiny traktoru za jízdy nastavovat tlak na třetí spojovací bod a dotížit tak přední nápravu až 1700 kg hmotnosti navíc. V těžkých podmínkách potom vykazuje tahač v soupravě s cisternou podstatně vyšší tažnou sílu a lepší průchodnost.

Pět druhů nástaveb

Systém CARGO v současnosti disponuje – kromě dvou typů podvozku – pěti druhy nástaveb; další se intenzivně připravují. Především jsou to cisterny na hnojení kejdou o objemu od 12000 do 22500 l s bohatou paletou aplikátorů firmy Joskin, které lze připojit ke standardní verzi podvozku (hadicové aplikátory, injektory, kypřiče, postřiková ramena). K transportu kejdy slouží cisterny o objemu od 10 do 20 m3. V podzimní sezóně se rozhodně vyplatí nasazení velkoobjemových nástaveb na silážní plodiny, které pojmou od 32 do 42 m3 řezanky. Jak je pro tyto systémy obvyklé, nabídka zahrnuje také rozmetadlo statkových hnojiv. Specialitou firmy je plošina pro odvoz balíků. Systém CARGO je konstruován jako otevřený a přejímání prvků z jiných systémů firmy Joskin dokazuje i sklopná nástavba na sypké hmoty. Korba o objemu až 20 m3 je zvedána pomocí čelního hydromotoru.

Odpružený tridem

Nejvyšší technickou úroveň u svého systému potvrzuje firma také odpružením náprav s názvem „hydro-tridem“ pro verzi TRM. Při převozu více než 16.000 l kejdy má být zachováno rovnoměrné zatížení všech šesti kol. Systém spojuje výhody listového odpružení tridemu s hydraulickým spirálovým odpružením. Výsledkem jsou přesné a rychlé reakce v dráze 240 mm. Výkyvné nápravy jsou opatřeny měchy se spojovacím potrubím na principu spojených nádob. Za jízdy se kola plynule přizpůsobují nerovnému povrchu.

Poháněné nápravy

Třínápravové podvozky s velkou tonáží jsou pro lepší řiditelnost a manévrovatelnost vybaveny poháněnými nápravami a dvěma nápravami se sestavou řízení, činným v obou směrech jízdy. Tato varianta má snížit potřebu tažné síly, omezit tvorbu hlubokých kolejí a stop v úzkých zatáčkách, zabránit opotřebení pneumatik a zkrátit poloměr otáčení. Nápravy jsou řízeny samostatným okruhem hydrauliky, zcela nezávislým na traktoru. K dvounápravové verzi podvozku TSM je pohon náprav s převodovkou v rozsahu 2 dopředných a 2 zpětných stupňů dodáván na přání.

Změna tlaku v pneumatikách

Z hlediska šetrného přístupu k půdě i bezpečnosti provozu lze na přání dodat také systém změny tlaku v pneumatikách. Za tím účelem je stroj vybaven výkonným hydraulicky poháněným kompresorem spolu s velkým zásobníkem pro nárazové vyrovnávání tlaku (při přechodu na jízdu po vozovce). Tlakový vzduch je veden chráněnými středy náprav do ráfků kol. Kontrolní manometr je spolu s ovládací skříňkou umístěn na oji vozu. Vyšší životnost zajišťuje bezpečnostní ventil, který zabraňuje „zplacatění“ pneumatik po delší době nečinnosti.

Závěr

Podle vyjádření majitelů firmy Joskin nemá systém CARGO zatím velký význam na celkovém obratu značky. Zároveň ale podotýkají, že poptávka po této technologii stále vzrůstá. Je zřejmé, že doba univerzálního systému s výměnnými nástavbami teprve přijde. A společnost Joskin je na ni perfektně připravena.

Ze zahraničních materiálů zpracoval Petr Beneš

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *