Když do pekla, tak na pěkné kobyle

Větou v titulku odpověděl Ing. Pavel Pavelka, výkonný ředitel společnosti Agrospol Petrovice v okrese Rakovník na naši otázku, proč si i v době hospodářské recese, tolik nepříznivé pro naše zemědělce, pořídil luxusní traktor Fendt 933 Vario Black Beauty s vysoce nadstandardní výbavou. Jemný úsměv na jeho tváři dával tušit, že o cestě českého zemědělství má jiné představy a snad právě proto zvolil při obnově strojového parku jednu z nejmodernějších traktorových technologií.

Při předávání nového traktoru Fendt 933 vario na pobočce společnosti Pekass v Senomatech nemohla naše redakce chybět. Stejně jako zástupci společnosti Agrospol Petrovice Ing. Pavel Pavelka a Petr Weber, který bude s traktorem jezdit či vedoucí pobočky Jan Čech nebo produktový manažer společnosti Pekass Ing. Jiří Horáček.

Základní a doplňková výbava
Nový traktor v metalické černé barvě s chromovanými doplňky Fendt 933 Vario je vybaven motorem Deutz o objemu 7,14 l se čtyřventilovou technikou, vysokotlakým vstřikováním Common-Rail a elektronickou regulací. Jeho maximální výkon podle ECR je 242 kW (330 koní). Součástí je systém spalování AGRex, kdy se cíleným ochlazováním zpětně vedených výfukových plynů snižuje spotřeba nafty až o deset procent. Plynulá převodovka Fendt ML 260 zajišťuje jak při těžké tahové práci, tak při rychlém transportu po silnici, nejlepší možnou účinnost při optimální spotřebě PHM. Nejvyšší rychlosti 60 km/h dosahuje traktor již při úsporných otáčkách 1950 ot/min. Kromě ekonomických výhod zajišťuje plynulá převodovka i dokonalý jízdní komfort. Při aktivaci systému TMS (elektronická komunikace mezi motorem a vario převodovkou) řidič pouze zadá požadovanou rychlost a řízení motoru a převodovky převezme elektronika. Motor v tomto režimu pracuje s nejnižšími možnými otáčkami, čímž je automaticky zajištěna hospodárná jízda a co nejmenší spotřeba paliva. Ke standardní výbavě nového traktoru patří nezávislé odpružení kol přední nápravy se systémem FSC, odpružená pětisloupková kabina na třech vzduchových měších a sedačka s nízkofrekvenčním odpružením. Obsluha určitě ocení nejen inteligentní ovládání Variocentrum, kdy jsou všechny prvky obsluhy traktoru umístěné na sloupku řízení a multifunkční opěrce ruky sedadla řidiče, ale i integrovanou automatickou klimatizaci a pracovní osvětlení. K základní výbavě patří i jednokruhové a dvouokruhové vzduchové brzdy pro přívěs a výkonná hydraulická soustava s velkou zvedací silou (vpředu 55,5 kN, vzadu 118 kN).
„Jako nadstandardní výbavu si inženýr Pavelka vybral luxusnější typ sedačky Maximo Evolution od firmy Grammer, která má kromě nízkofrekvenčního odpružení vlastní řídicí jednotku,“ ukazuje v kabině Ing. Jiří Horáček „Podle hmotnosti traktoristy si sama nastaví odpružení. Zároveň je vybavena ventilátory, které zajišťují odvod potu ze sedáku a z opěradla. V kabině s vynikajícím výhledem a nízkou hladinou hluku jen 72 decibelů se nachází i luxusní polstrovaná sedačka pro spolujezdce a také velká lednička. Zákazník si přál, aby obsluha měla komfortní pracovní prostředí. Nadstandardní výbavou je i pět hydraulických okruhů místo běžně dodávaných čtyř. Změněn byl i závěsy, majitel požadoval závěs K 80, neboť bude traktor agregovat s dopravní technikou Annaburger. Traktor byl dotížen závažím, vpředu je navíc 1800 kilogramů, v zadních kolech pak dvakrát tři sta kilogramů. Vzhledem k tomu, že bude pracovat i v noci, má další pracovní světla. Nadstandardní výbava zvýšila cenu základního modelu téměř o deset procent, nejdražší byla specifická metalická černá barva doplněná chromovanými doplňky a sedačka řidiče.“

Výkonná technika nahradila lidi
Agrospol Petrovice se zabývá pouze rostlinnou výrobou. „Hospodaříme přibližně na 1550 hektarech orné půdy a v našem osevním postupu převažují obiloviny, řepka a jarní ječmen, doplňkovými plodinami jsou pak trávy na semeno a inkarnát, který množíme,“ řekl týdeníku Zemědělec Ing. Pavel Pavelka. „I když jsou dvě posledně uvedené komodity okrajovými plodinami, stále se jich držíme, neboť současný trh má velice nestálé nákupní ceny a semena trav i inkarnát nám zlepšují vlastní ekonomiku hospodaření. V osevním postupu také patří mezi zlepšující plodiny, takže mají i značný vliv na lepší úrodnost půdy.“
V Agrospolu Petrovice pracuje devět zaměstnanců, z toho je sedm traktoristů a jedna účetní. Kompletní agrotechniku a odbyt má na starosti Ing. Pavelka. Téměř každý z traktoristů má „svůj“ traktor, převažují žlutozelené stroje John Deere. Dvorním dodavatelem zemědělské techniky je středisko společnosti Pekass v Senomatech u Rakovníka, a tak není divu, že zde pracují i dvě sklízecí mlátičky John Deere WTS, šestimetrový secí stroj JD 750 či samojízdný postřikovač Hardi Alpha VariTrack. I když už Petrovičtí zakoupili od společnosti Pekass čtyři traktory John Deere, jako poslední si vybrali jinou značku. Zajímalo nás proč?

Čeká na něj doprava a setí
„S rakovnickým střediskem společnosti Pekass máme nadstandardní vztahy a ty při volbě nového traktoru hrály velkou roli,“ vysvětluje inženýr Pavelka. „Postupně totiž obměňujeme strojový park, neboť první traktory jsou už z konce devadesátých let. Před třemi roky jsme si pořídili model John Deere 8320, předloni jsme vyměnili dvě sklízecí mlátičky za modely WTS 9660. A letos jsme potřebovali obměnit další traktor. Původně jsme uvažovali opět o značce John Deere ze společnosti Pekass, s kterou úzce spolupracujeme od našeho samého začátku. Vzhledem k tomu, že se v jejím sortimentu objevila i značka Fendt, rozhodli jsme se pro model 933 Vario. Důvodů bylo několik. Především nový traktor musí nahradit model John Deere 8200, který jsme využívali zejména při setí a v dopravě s cisternou a návěsem Annaburger. A právě vyhlášená vario převodovka u traktoru Fendt by měla tomuto zadání vyhovovat nejvíce. Zda tomu tak bude doopravdy vám řeknu až po nějakém čase. Samozřejmě se nám líbili i ostatní moderní technologické systémy, kterými je nový stroj doslova nabitý.“
„Před vlastním rozhodnutím, jaký traktor vybrat, si v Petrovicích během dvou dnů vyzkoušeli traktor Fendt 936 vario, zejména v dopravě s technikou Annaburger. „Zjistili jsme, že standardní závěs nám dělá problémy při otáčení, a proto jsme si vybrali závěs K 80,“ zapojuje se do hovoru Petr Weber. „V porovnání se starou řadou traktorů John Deere, která neměla odpruženou přední nápravu, je v něm zcela jiné svezení. Na silnici je traktor i při vysoké rychlosti velice stabilní a k pohodlné jízdě přispívá nejen odpružená přední náprava, ale i odpružená kabina a super sedačka Grammer. Je to samozřejmě zástupce již jiné generace traktorů a na první pohled je to znát.“

Lítost není na místě
Ještě nás však zajímala správná odpověď na otázku z úvodu našeho setkání, a to proč si u nového traktoru vybrali Petrovičtí luxusní metalickou černou barvu s chromovanými doplňky a luxusní sedačku za vpravdě luxusní příplatek.
„Traktor jme si objednávali v době, kdy se dodací lhůty blížily jednomu roku a tehdy byla v zemědělství jiná ekonomická situace,“ říká závěrem Ing. Pavel Pavelka. „Pokud jde o zvolené barevné provedení, Fendt je jedna z mála firem, která nabízí možnost volby barvy a my jsme ji využili. Černá s chromovými doplňky Black Beauty se nám velice líbila, i když jsme si mohli vybrat také černo-červené, ocelově modré nebo jedlově zelené zbarvení. Není to sice levná záležitost, ale my jsme i barvu objednávali v době, kdy byly nákupní ceny zemědělských komodit zcela jiné než dnes. A pokud jde o nadstandardní výbavu v kabině, jsem toho názoru, že jen v příjemné pracovním prostředí lze pracovat každý den mnoho hodin bez fyzické i psychické ujmy. Dobrých zaměstnanců si vážíme a snažíme se jim náročnou práci zpříjemnit. Takže i dnes považujeme naše rozhodnutí za správné.“

Klíčové informace
-Nový traktor Fendt 933 Vario je vybaven motorem Deutz o objemu 7,14 l vysokotlakým vstřikováním Common-Rail a elektronickou regulací má maximální výkon podle ECR je 242 kW (330 koní).
-Plynulá převodovka Fendt ML 260 zajišťuje jak při těžké tahové práci, tak při rychlém transportu po silnici, nejlepší možnou účinnost při optimální spotřebě PHM
-V Agrospolu Petrovice ho budou využívat zejména při setí a v dopravě s cisternou a návěsem Annaburger.
-Vybaven je luxusním typem sedačky Maximo Evolution od firmy Grammer, která má kromě nízkofrekvenčního odpružení vlastní řídicí jednotku i ventilátory, jež zajišťují odvod potu ze sedáku a opěradla.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *