Když se výkon snoubí s rychlostí

Letos je tomu pětadvacet let, co byl v britské továrně JCB zkonstruován první traktor nesoucí označení Fastrac. Již v jeho názvu se skrývala skutečnost, že bude rychlý a přitom schopný vykonávat též všechny zemědělské práce, které jsou na něj kladeny. To se podařilo a Fastrac odboural předsudek, že odpružené nápravy a polní práce nejdou dohromady. Poslední vylepšení proběhlo v tomto roce v podobě modelů JCB Fastrac 8290 a 8330. Měl jsem možnost si nové traktory prohlédnout přímo u výrobce v rámci prezentační akce, jež se odehrávala jak ve výrobním závodě, tak přímo na poli při praktických ukázkách. V době uvedení na trh byl Fastrac první plně odpružený traktor vybavený suchými kotoučovými brzdami všech kol a vynikající vysokou dopravní rychlostí. Tomu je věrný doposud a v průběhu pětadvaceti let jeho vývoj směřoval především ke zvýšení výkonu motorů, změnám v oblasti převodového ústrojí, zvýšení kapacity tříbodových závěsů, výkonnosti hydraulického systému a samozřejmě též ke komfortu v kabině. Je to již více než deset let, co byla na trh uvedena nová modelová řada 8000. V té době ji reprezentoval pouze jeden traktor, a to provedení 8250 s motorem o výkonu 250 koní, nově s plynulou převodovkou a poprvé též s koly zadní nápravy o větším průměru než měla kola přední. Od té doby výrobce tyto traktory inovoval, rozšířil počet vyráběných modelů až do provedení 8310 s maximálním výkonem 310 k. Nejnovější inovaci přináší již zmíněné modely JCB Fastrac 8290 a 8330. Jejich modelové označení přibližně odpovídá jmenovitému výkonu v koních, které poskytují šestiválcové motory Agco Power se zdvihovým objemem 8,4 l. Motory samozřejmě plní emisní limit Tier 4f a jejich finský výrobce k tomuto účelu používá pouze systém SCR a oxidační katalyzátor. Z pohledu obsluhy traktoru není bez zajímavosti, že katalyzátor SCR je umístěn pod kapotou motoru a od něj vede jen trubka výfuku, která je ukončena vedle pravého B sloupku kabiny, nikterak tedy nepřekáží při výhledu. Novinkou je použití dvou sériově řazených turbodmychadel. Každé je s jiným průměrem, a tedy s rozdílnými možnostmi v plnění motoru vzduchem. Menší turbo se rychleji roztáčí, a tím zlepšuje „živost“ motoru při sešlápnutí plynového pedálu, větší turbo je určeno k plnění vzduchem o větším obejmu a v celém rozsahu otáček. Výkonové parametry motoru, který je v modelu 8290, jsou identické s těmi, jaké nabízel motor ve starším modelu 8310. Tedy 280 k jmenovitého výkonu, 306 k maximálního výkonu a 1310 Nm při otáčkách 1400 za minutu. Model 8330 má výkonové ambice vyšší. Jeho jmenovitý výkon dosahuje na 335 k, maximální na 348 k a točivý moment má hodnotu 1440 Nm při otáčkách 1500 za minutu. Tím je model 8330 historicky i aktuálně nejvýkonnějším traktorem Fastrac.* Více informací v týdeníku Zemědělec.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *