Má smysl měnit tlak vzduchu v pneumatikách?

Luboš Stehno, Mechanizace zemědělství, Profi Press

Asi nikdo nepochybuje o tom, že správný tlak vzduchu v traktorových pneumatikách ovlivňuje jeho tahové vlastnosti, spotřebu paliva i utužení půdy. Proč se to v praxi příliš nerespektuje? To je jasné, protože nafukování a vypouštění pneumatik je zdlouhavé, a tak se do něj chce málokomu. Proto je výhodné, pokud je k dispozici systém, který tuto operaci dokáže urychlit. Samozřejmě, že nejpohodlnější je, pokud má traktor systém centrálního dohušťování a ještě dokáže řidiči poradit, jaký tlak si má s ohledem na hmotnost traktoru a typ vykonávané práce zvolit. Systém centrálního huštění však není laciná věc, a tak jej obvykle nalezneme jen u těch nejvýkonnějších strojů. U traktorů s nižším výkonem by jeho pořizovací cena vůči ceně traktoru byla vysoká a nezaplatil by se. Ale i u takové techniky existuje řešení, kterým jsou speciální ventilky, dovolující rychlejší plnění a vypouštění vzduchu s příznivou pořizovací cenou. Jistě, není to takový komfort, ale obvyklé vypouštění pneumatik po příjezdu na pole je záležitostí v řádu minut na jedno kolo, rychlost nahuštění je odvislá od výkonu v traktoru instalovaného kompresoru.

Výhody pneumatik nahuštěných na nižší tlak jsou na poli nesporné, snížený prokluz, a tím i vyšší výkonnost a nižší spotřeba paliva se oproti pneumatikám se silničním huštěním projeví okamžitě. Nižší husticí tak má však samozřejmě i své limity, které jsou dané především konstrukcí pneumatik. V provozu je nutné respektovat doporučení výrobce, jenž určuje minimální tlak vzduchu ve vztahu k hmotnosti na nápravu a rychlosti jízdy. Platí známé pravidlo, že čím nižší tlak vzduchu, tím nižší zatížení a rychlost jízdy. Avšak objevují se již pneumatiky nové konstrukce, které umožňují vyšší rychlost jízdy i s nižším husticím tlakem. A jak jsem nedávno slyšel od jednoho praktika, nízký husticí tlak má své úskalí při klasické orbě, kdy je kolo traktoru jedoucí v brázdě více zatěžováno, a pokud je v něm nižší tlak vzduchu, projevuje se to na stabilitě traktoru. Jsou tedy případy, kdy menší tlak vzduchu nemusí přinášet jen pozitiva.*

 

Petr Beneš, Mechanizace zemědělství, Profi Press

Měnit tlak vzduchu v pneumatikách traktoru smysl má. Moderní pneumatiky dovolují pracovat při shodném zatížení s nižším tlakem vzduchu, čímž se zvětší kontaktní plocha s půdou, a to většinou do délky (do záběru se dostane větší počet záběrových zubů). Tím se nejenom sníží měrný tlak na půdu, ale také prokluz kol a zvýší se výkonnost. Dokonce i nové typy pneumatik pro traktory, určené pro intenzivní nasazení v dopravě a se silničním designem, dovolují pro práci na poli snížení tlaku vzduchu. U nízkotlakých pneumatik vede snížení tlaku vzduchu k tomu, že bočnice se vychýlí do strany, což na mnohé řidiče traktorů působí tak, že tento stav nepovažují za správný. Nicméně správný je.

U souprav traktorů, které často přechází mezi polem a silnicí, význam regulace tlaku vzduchu má, ale musí být realizována jako centrální, a vhodná je regulace i na nápravách návěsu. Potom záleží na výkonnosti kompresorů, jak dlouho bude trvat opětovné nahuštění na tlak pro jízdu na silnici.

Integrované centrální systémy pro změnu tlaku jsou poměrně nákladné. Pokud traktor s nářadím jen ráno na pole přijede a večer z něj opět odjíždí, tak může postačovat vybavit pneumatiky ventilky s větším průřezem a tlak vzduchu dvakrát za den změnit ručně s pomocí přenosné sady. Protože jenom při nahuštění na správný, tzn. snížený tlak vzduchu, je možné u drahých nízkotlakých pneumatik, vyrobených speciální technologií, vytěžit při tahově náročné polní práci maximum z jejich předností.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *