Malý, ale šikovný traktor

Na letošní výstavě Země živitelka mohli návštěvníci expozice firmy Garnea spatřit zajímavý traktor, a sice Deutz-Fahr 5100 C. Jednalo se zástupce modelové řady, která si zakládá na jednoduchosti, ale spojené s dobrými uživatelskými vlastnostmi a nabízí zajímavou alternativu k o trochu větší, ale i vybavenější řadě 5.

Modelová řada 5C obsahuje čtyři provedení s jmenovitým výkonem motoru od 85 do 113 k. Motory vyrábí firma Deutz a jedná se o čtyřválce s nízkým zdvihovým objemem (3,6 l) a vstřikováním common rail. Sympatické je, jak si výrobce poradil s emisním stupněm 4i, stačil mu k tomu oxidační katalyzátor a řízená recirkulace spalin, tedy žádný filtr částic ani vstřikování AdBlue.

Z pohledu převodového ústrojí jsou traktory Deutz-Fahr 5C vyráběny ve dvou základních variantách: Basic a Comfort. A protože basic znamená základ, tak takto vybavené traktory používají převodovku s mechanickým reverzorem, která může mít dvoustupňový násobič točivého momentu. U verze Comfort je montována reverzace při zatížení a podle typu převodovky též dvou- nebo třístupňový násobič točivého momentu.

Zajímavým prvkem, který doplňuje reverzaci při zatížení, je systém Stop & GO. Jak již jeho název napovídá, je určen k rychlému zastavení a rozjezdu traktoru, a sice s využitím brzdového pedálu. U traktorů s elektronicky řízenou reverzací bývá obvyklé použití tlačítka spojky na řadicí páce. U traktorů Deutz-Fahr 5C je k tomuto účelu využit také spínač pod brzdovým pedálem. Sešlápnutím traktor nejprve zpomaluje a poté se jeho reverzační spojky zcela rozpojí. Po uvolnění pedálu brzdy je tomu obráceně. Další komfortní funkcí je možnost jednoduchého nastavení rychlosti agresivity tohoto procesu.

S převodovkou konstrukčně souvisí vývodový hřídel. Ten je čtyřrychlostní a stejně jako uzávěrky má lamelovou spojku, která se může samočinně spínat podle polohy ramen TBZ. Výbavou na přání je přední PTO s otáčkami 1000 za minutu.

Zajímavě je řešeno řízení kol přední nápravy, pokud je instalován systém SSD. Ten je tvořen dvěma čerpadly. Standardně je sepnuto jedno z nich a počet otáček volantu nutných pro natočení kol do plného rejdu je 4,5, po aktivaci SSD ovšem pouze 2,2. Výhoda je jasná, při manévrování na souvrati nebo práci s čelním nakladačem nemusí řidič tolik otáčet volantem.

Hydraulický systém může být ve dvou provedeních. Jednak se zubovým čerpadlem o průtoku 55 l/min a jednak s dvojicí čerpadel (60 a 30 l/min) a funkcí ECO. Funkce ECO pracuje tak, že větší z čerpadel je v činnosti stabilně, zatímco druhý hydrogenerátor se při otáčkách motoru 1600 za minutu (kdy je dosaženo dodávky oleje 60 l/min) začíná proporcionálně odpojovat. Rozdíl mezi průtokem oleje 55 a 60 l/min se jeví jako nicotný, ale výhoda je v jeho distribuci. Zatímco u klasického hydrogenerátoru je nejvyššího průtoku dosaženo v oblasti jmenovitých otáček motoru u kombinace dvou čerpadel, je to již v otáčkách 1600 za minutu. To je výhodné například pro práci s čelním nakladačem, kdy není nutné motor udržovat ve vysokých otáčkách, aby hydraulický systém fungoval s dostatečnou rychlostí. Přitom, pokud to není požadováno, nespotřebovává druhé čerpadlo téměř žádný výkon.

Hydrogenerátory dodávají olej pro dva až čtyři páry vnějších okruhů s mechanickým řízením a také pro zadní TBZ s nosností přes pět tun a standardním ovládáním pomocí systému EHR.

Esteticky pěkně je zpracovaná kabina, v níž nacházíme klasické ovladače a pro Deutz-Fahr v obvyklém barevném provedení, které mezi sebou odlišuje jednotlivé funkční skupiny traktoru. Oproti traktorům Agrofarm byla kabina uvnitř rozšířena a má též přepracovaný systém klimatizace.

Jak je z výše uvedeného textu patrné, nové traktory Deutz-Fahr jsou malé, ale šikovné a s výbavou, která ve výkonové třídě okolo 100 k není úplně běžná. Bezezbytku tak potvrzují funkci prémiové značky koncernu.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *