Na trh přicházejí nové pneumatiky

Nedávno firma Michelin představila v Mnichově novou zemědělskou pneumatiku OmniBib série 70. V současné době tedy nabízí již šest pneumatik, určených pro agrární sektor. Součástí prezentace byly i workshopy, které dokazovaly výhody prezentované novinky v praxi.

Ačkoli původním výrobním a prodejním artiklem firmy Michelin byly zemědělské stroje, její jméno je spjato s vynálezem a prodejem pneumatik. Průmyslová výroba vyměnitelných pneumatik začíná už v roce 1891. Od dob zrodu automobilu nastává pro Michelin zlatá éra. Pneumatiky Michelin postupně pronikají do všech odvětví dopravy.
Firma Michelin v současné době nabízí šest zemědělských pneumatik. Pro traktory nad 220 koní je určena pneumatika MachXBib a pro traktory nad 250 koní AxioBib s technologií Ultraflex. Pneumatika XeoBib disponuje také technologií Ultraflex, ale používá se pro stroje o výkonu 80 až 220 koní. Pro stejnou výkonovou řadu je určena i pneumatika MultiBib série 65. Na menších farmách se využívají spíše pneumatiky AgriBib Standard série 85 pro traktory o výkonu 60 až 170 koní. Nová pneumatika OmniBib série 75 je nástupkyní AgriBibu Standard série 85.

Výhody nové řady pneumatik

Jak již samo jméno pneumatik napovídá, Omnibib série 70 by měla být univerzální pneumatika schopna spolu s traktorem o výkonu 70 až 180 koní splňovat všechny požadavky pro denní práci na farmě. Pneumatiky Michelin OmniBib série 70 zvyšují efektivitu práce tím, že umožňují rychlejší jízdu na silnici i po poli, snižují spotřebu paliva, slibují delší životnost a i při vyšším zatížení stroje se vyznačují nižším tlakem na půdu.
Proti standardní sérii AgriBib 85 má OmniBib širší stopu, a tím také lepší přilnavost k povrchu. Velkou výhodu přináší možnost nahuštění pneumatiky na menší tlak při zachování její plné funkčnosti. Díky tomu je svezení na poli na pneumatikách OmniBib komfortnější a také řízení je jednodušší. Přechod z pneumatik AgriBib je jednoduchý, neboť velikost ráfků se nezměnila.

Několik workshopů

Přednosti pneumatik Michelin Omnibib série 70 byly předvedeny i v praxi v rámci několika workshopů. U prvního stanoviště bylo možné porovnat jízdu ve dvou stejných traktorech se zablokovanou přední nápravou, z nichž jeden měl pneumatiky nahuštěné na tlak 1,4 baru a druhý na tlak 1,8 baru. Komfortnější svezení bylo na stroji s méně nahuštěnými pneumatikami. Pneumatika OmniBib série 70 je plně funkční, i když je nahuštěna na tlak přibližně o 12% nižší (o 0,2 baru) než ostatní dostupné pneumatiky série 70. Zároveň je to jediná pneumatika série 70 zařazená do rychlostní skupiny D, tedy do 65 km/h, která může být nahuštěna na tlak jen 1,6 baru., což zaručuje jednak dobrý výkon na silnici a zároveň bezpečnost.
Další výhodou, způsobenou nižším tlakem v pneumatice, je její větší otisk, a tím i lepší přilnavost k povrchu a lepší rozložení váhy v pneumatice. Zatížení půdy je tak mnohem menší. Příznivý účinek na úrodu (???) zajišťují i zaoblená ramena pneumatiky a tvar gumových bloků, které se osvědčily už u pneumatik Michelin XeoBib a MultiBib. Bloky nezapadají tak hluboko do povrchu země a mají vynikající samočisticí vlastnosti.
Použití pneumatik OmniBib série 70 je výhodné také pro čelní nakladače. Stroj obutý v pneumatikách Michelin OmniBib série 70 uveze o 14 % větší náklad ve srovnání se strojem se standardními pneumatikami bez změny jízdních vlastností.
Zvláštní gumová směs, která byla použita při výrobě pneumatik OmniBib, zajišťuje zvýšení životnosti v porovnání s konkurenty až o 13 %. Prototypy pneumatik byly testovány u různých farmářů v různých zemích tak, aby byly vystaveny jiným klimatickým podmínkám. V následujícím workshopu testující farmáři přednesli své dojmy s používáním pneumatik. Všichni byli velmi spokojeni a neměli téměř žádné výhrady, což trochu kazilo objektivnost výzkumu.
Na posledním stanovišti bylo možné zjistit, že díky pneumatice OmniBib je možné ušetřit jak palivo, tak čas. Za obě skutečnosti může navržený vzorek pneumatiky a její nahuštění. Širší a mělčí vzorek lépe přilne k povrchu, a tím se zmenší prokluz kola s tím, že nezapadá tak hluboko do země. V praxi šlo tento fakt pozorovat v pokusu, kde jeden traktor Fendt 927 táhnul druhý traktor. Na dráze sto metrů se počítalo, kolikrát se otočí zadní kolo traktoru při nahuštění pneumatiky na 1,9 baru. Později se tento pokus opakoval při nahuštění na 0,7 baru. V prvním případě se kolo otočilo 28krát ve druhém pouze 25krát. Také spotřeba paliva byla při druhém pokusu menší.
Na závěr si každý pomohl zkusit jízdu po poli s obyčejným, plně naloženým kolečkem s pneumatikou nahuštěnou na dva bary a 0,2 baru. Samozřejmě jednoduší byla jízda s podhuštěným kolečkem.

Zajímavost nakonec

Od zrodu automobilu se firma Michelin začala zabývat také turistickými příručkami, mapami a plánováním tras. Dodnes udílí restauracím prestižní hvězdičky a letos poprvé v historii dostala hvězdičku i restaurace v České republice.
V oblasti vývoje a výzkumu nových pneumatik rozhodně firma Michelin nestagnuje. Vždyť a výzkum vynakládá 4,5 % zisku, což je 600 milionů eur. Proto je možné očekávat další novinky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *