Nástup samojízdných krmných vozů

Pravidelní návštěvníci Dnů Zemědělce mohou na těchto akcí pozorovat, kam se ubírají současné trendy v zemědělské praxi. Nejinak tomu bylo i na letos posledním Dnu Zemědělce v Lysicích, který byl zaměřen na krmné vozy. Zatímco na obdobné akci v ZD Bernartice v roce 2002 byl předveden pouze jeden samojízdný krmný vůz, o rok později v Lysicích už tři, v roce 2004 v ZD Želiv jen dva a o dva roky později v Kasejovicích již pět, tak letos v Lysicích bylo předvedeno sedm samojízdných krmných vozů. Vladislav Fuka

Tento trend je vidět i v zemědělských provozech, kde se samojízdné krmné vozy využívají stále častěji. A vybírat je z čeho, o čemž se mohli přesvědčit i návštěvníci Dne Zemědělce v Lysicích.

Moreau Agri
Prvním předvedeným vozem v této kategorii byl model Storti Greyhound 180 4×4 (1) s horizontálním systémem míchání – nejnovější model firmy Storti. Greyhound 180 o objemu 18 m3 s pohonem všech čtyř kol vybavený motorem Deutz o výkonu 190 koní je určen pro nasazení ve velkých zemědělských podnicích. Veškeré komponenty krmné dávky včetně slámy nabírá vůz frézou, přitom míchání probíhá nejen v přední části zásobníku, ale po celé jeho délce. Základem je horizontální míchací systémem Storti Multiflow (jeden šnek o průměru 850 mm a dva protichůdné). Další výhodou tohoto modelu je možnost zpětného chodu frézy, jejíž nože jsou uspořádány tak, aby nabírala krmivo na obě strany. Tato fréza se používá u všech krmných vozů Storti vybavených vlastním nakládáním. Předností všech samojízdných krmných vozů Storti je to, že míchací šneky nejsou poháněné hydraulikou, ale mechanickým převodem od motoru. Při míchání tak nedochází k odběru příkonu velice výkonnou dvourychlostní frézou. Italská firma Storti je jedním z předních výrobců krmných míchacích vozů na světě. Její výrobní program je velice široký, v portfoliu jsou samojízdné i tažené vozy, s vertikálním i horizontálním systémem míchání. V nabídce jsou i čtyři modely samojízdných krmných vozů – Labrador, Dunker, Greyhound a příští novinka Dobrman.
Druhým předvedeným krmným vozem od firmy Storti byl vertikální krmný vůz Dunker 120 SV (2) o objemu 12 m3 se stejnou frézou jako předchozí model. Dunker je vybaven jedním vertikálním šnekem, modely s větším objemem 24 a 26 m3 mají dva šneky. Míchací ústrojí je poháněno od motoru rovnou přes převodovku, přitom profil vany zajišťuje optimální promíchání všech komponentů. Kabina je umístěna tak, že je z ní velmi dobrá viditelnost. Stroj s velmi příznivými rozměry má hnanou zadní nápravu, přední náprava je vybavena hydraulickým odpružením a diskovými brzdami, na přání může být mechanicky odpružená i zadní náprava. Předvedený model má pouze dvě hnaná kola, již zmíněná novinka – vertikální samojízdný krmný vůz Dobrman, bude mít pohon všech čtyř kol. Krmné vozy Storti s více než padesátiletou historií patří podle zástupce firmy k nejprodávanějším značkám krmných vozů v České republice.

Mayer CS
Tato společnost předvedla v Lysicích krmný a míchací vůz Siloking (3) o objemu 13 m3, s motorem Iveco o výkonu 130 koní. Osvědčený systém míchání představuje zásobník s hranami na povrchu a turbošnek z kvalitní, za tepla lisované oceli o tloušťce 15 mm poháněný planetovou převodovkou. Hrany a turbošnek zabezpečují rychlejší homogenizaci krmiva a promíchání a tím i menší spotřebu paliva a opotřebení vany. Použitím přídavného křídla šneku se zvyšuje kvalita míchání, optimalizuje se využití objemu zásobníku a dávkování namíchaného krmiva je rovnoměrnější. Druhou specialitou je fréza široká 2 m o průměru 58 cm. Oproti jiným je osazena relativně malým počtem (42) zahnutých nožů s ventilačním efektem, který přispívá k přepravě krmiva do dopravního kanálu a minimálně poškozuje struktury frézovaného krmiva. Fréza má na spodní části otěruvzdornou lištu, kterou si může obsluha udělat pořádek v silážní jámě. Vůz je vybaven novým systémem tříbodového podvozku, který zabezpečuje velice dobrou manévrovatelnost. Při své vysoké kapacitě (13 m3) je široký pouze 255 cm a vysoký 265 cm. Robustní rám z uzavřených profilů do trojúhelníku zaručuje maximální životnost, neboť nemůže dojít k jeho torzi. Vůz je výjimečně obratný, jeho poloměr otáčení je 4,5, lze se s ním otočit i v silážní jámě.

Magrix Prostějov
Od firmy Sgariboldi představila prostějovská společnost Magrix samojízdný krmný míchací vůz Monocombi 3017 (4) o objemu 17 m3. V nabídce této společnosti jsou dvě modelové řady samojízdných krmných vozů: jednak MAV 2200 o obejmu 10 až 17 m3 určené pro menší stáje a jednak řada Monocombi 3000 o objemu od 14 do 26 m3 vhodné pro větší stáje a delší přejezdy. Všechny krmné vozy Sgariboldi mají patentovaný systém míchání s revolučním systémem Twin-flow. Tento horizontální systém s vlastnostmi vertikálního je založen na součinnosti jednoduchého šneku se dvěma protiběžnými spirálami a pohybujícího se bočního vychylovače, který napomáhá rovnoměrnému rozprostření hmoty a zabraňuje jejímu silnému zhutnění. Pro tyto vozy je charakteristická poměrně krátká doba míchání. K základnímu vybavení patří i výkonná fréza, která díky jemnému zacházení s krmivem zachovává jeho strukturu a kvalitu. Fréza je odolná a efektivní při zpracování travní senáže, přesná a ostrá na kukuřičnou siláž, tvrdá a pevná vůči kompaktním balíkům a pečlivá při zpracování krmiv a směsí. Předvedený model je vybaven na straně umístěným motorem John Dere o výkonu 170 koní a hydrostatickým pohonem zadní nápravy, dosahuje rychlosti až 30 km/h. Má odpruženou přední nápravu a na přání je možné odpružit i zadní. Uživatelé u něj oceňují velice dobrý přístup ke všem agregátům a tím i velice jednoduchou a rychlou údržbu. Ke komfortu obsluhy pak přispívá široká a pohodlná kabina. Vůz je velice úzký a nízký, takže je vhodný do českých stájí, na přání ho lze vybavit i nádrží z nerezové ocele na tekuté produkty.

Lukrom Zlín
Společnost Lukrom Zlín předvedla v Lysicích Luclar Mutti Rollercar Classic 13 MC (5). Jde o samojízdný vertikální míchací krmný vůz, který se vyrábí od roku 2003. Velkou výhodou tohoto stroje je mechanický pohon míchacího šneku přes spojku a převodovku, který oproti standardnímu hydrostatickému pohonu zaručuje nižší energetickou náročnost a tím menší spotřebu PHM. V korbě jsou dále dva hydraulicky ovládané protinože, kterými se reguluje agresivita řezání. Nařezání komponentů a homogenní míchání zajišťuje dostatek nožů na míchacím šneku. Fréza o průměru 55 cm je široká 180 cm, pohání ji silným hydromotor, což je základem poměrně velkého výkonu. Zadní vyskladňovací dopravník je umístěn buď vlevo za kabinou nebo vpravo za korbou. Vzhledem k tomu, že u krmných vozů připadá největší zatížení na přední nápravu, je u zmíněného modelu přední náprava pevná s možností odpružení. Dosavadní pětileté zkušenosti dávají tomuto technickému systému řešení podvozku za pravdu. U předvedeného stroje je řízena zadní náprava, což umožňuje výbornou manévrovatelnost u silážní stěny a poměrně malý otáčecí radius. Přední náprava je hydropneumaticky odpružená, zadní je kyvná s gumovými dorazy. Zemědělcům vyhovuje jednostupňová převodovka šneku 0 až 28 n/min, pojezdová rychlost do 24 km/h, pracovní rychlost 12 km/h a elektronický vážicí systém s digitální grafickou váhou se zvukovým signálem, pamětí a s možností připojení datatransferu nebo tiskárny. Předvedený vůz o objemu 13 m3 a výšce 3,1 m vybavený motorem John Deere o výkonu 140 koní využívají v ZEAS Lysice již dva roky. V nabídce jsou i modely o objemu 15 a 18 m3.

Arbo Klatovy
Tato západočeská společnost přivezla na Den Zemědělce samojízdný krmný míchací vůz Strautmann verti-mix 1700 Double (6) široký 2,25 m, vysoký 2,83 m a dlouhý 9,65 m, který najednou naloží, zamíchá a vyskladní 17 m3 krmiva. Je vybaven dvoušnekovým vertikálním míchacím ústrojím a nakládací frézou širokou dva metry. Základem vysoké výkonnosti, která je pro tento vůz typická, je konstrukčně jedinečná fréza sériově dodávána s nakládací automatikou. Výkonnost nakládacího agregátu je 4,5 tuny kukuřičné siláže, nebo 1,5 tuny senáže za minutu. Na frézu navazuje míchací zařízení: Strautmann používá vario šnek s plně stavitelnými noži, jejich správným nastavením lze ušetřit až 25 % potřebného příkonu. Jedním z důležitějších parametrů každého krmného míchacího vozu je provozní spolehlivost a rychlý servis. Jako bonus dodává Strautmann sériově namontovaný modem, který je neustále ve spojení s technikem výrobního závodu a tomu dodává snímané provozní parametry či případná chybová hlášení v reálném čase. Tím se zkracují ztrátové časy při případné poruše. Všechny modely samojízdných vozů, ať již jednošnekové o objemu 11, 13 a 15 m3 , nebo dvoušnekové o objemu 14, 17 a 20 m3, lze nabídnout s pojezdovou rychlostí 40 km za hodinu. Podvozek je zcela odpružený, na požádání může být na vzduchových vacích. Hydrostatický pojezd má tři režimy v závislosti na druhu vykonávané práce – nakládání, přejezdu, vyskladňování. Krmné vozy jsou osazené šestiválcovými motory o výkonu 186 k, disponují čtyřmi axiálními a dvěma zubovými čerpadly. Jednotlivé okruhy jsou na sobě nezávislé což má následně pozitivní vliv na spotřebu paliva.

Dagros, Kostomlaty nad Labem
Na český a slovenský trh dováží kostomlatská společnost Dagros krmné vozy Faresin a Frasto. V Lysicích předvedla vertikální krmný a míchací vůz Faresin Leader 1100 (7) o objemu 11 m3, u nás nejprodávanější model této značky. Stroj, který je v nabídce již dva roky, je nyní představen v novém technickém a kvalitativním pojetí a tím značně zvedá svou užitnou hodnotu. Dodává se s jedním míchacím šnekem a s nezávisle uloženým míchacím zařízení. Váží se jen to, co skutečně spadne do zásobníku. Všechny krmné vozy Leader využívají podobný systém pohonu s hydrostatickým převodem a řízení jako teleskopické manipulátory stejné značky. Při najíždění do silážních jam i stájí se osvědčuje pohon 4 x 4 s variabilitou řízení, kdy je řízena pouze přední náprava, nebo obě nápravy či se využívá krabí chod (najetí do boku), který je neocenitelný při frézování v silážní jámě. Vyrábějí se zásobníkem 9 až 26 m3, s jedním nebo se dvěma šneky a s motorem Perkins o výkonu 140 až 210 k umístěným vzadu. Dosah frézy o záběru 2 m s kompletním mazacím systémem z jednoho místa je 4,70 m, u větších pak 5,10 m. Při frézování nemusí šnek míchat. Jejich dalším charakteristickým znakem je uzávěrka diferenciálu a maximální rychlost 30 km/hod. V přední části je umístěna komfortní a bezpečná kabina KingCab s kompletním ovládáním a klimatizací. Na levé straně je vyskladňovací dopravník, který se dá o 22 cm vysunout, vzadu je násypka na minerální krmiva či mláto. U nás a na Slovensku jich pracuje už více než padesát.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *