Nejtěžší z rodu Agrotronů

Deutz-Fahr Agrotron 265 je v současnosti nejvýkonnějším traktorem, který tato značka nabízí a několik z nich již jezdí po našich polích. Jeden z traktorů Agrotron 265 si loni v prosinci pořídili i do zemědělského podniku ZEAS Pod Kunětickou Horou.

Na svých 2600 hektarů zemědělské půdy potřebovali traktor zejména pro těžké polní práce a tak zvolili model 265, i když zatím k němu nemají odpovídající nářadí a tak jezdí s tím s čím původně Agrotron 230, nebo Agrostar 6.31. V podstatě jediným strojem, který jej dokáže dobře vytížit je žací trojkombinace Pottinger se záběrem 8,6 metru, zatímco ostatní stroje jako sedmiradličný pluh, třímetrová secí kombinace, nebo čtyřmetrový secí stroj, či 4,5metrový radličkový podmítač (vše od firmy Pottinger) , šestimetrový kompaktor, či talířové brány o stejném záběru, nebo návěs ZDT Golem s celkovou hmotností 24 tun jsou pro siláka z rodu Agrotronů jen malým soustem. Nicméně v podniku jsou si toho vědomi a tak již plánují rozšíření pluhu o jedno orební těleso, tak aby byl řádně využit výkon traktoru a řešit se budou i další závěsné stroje.

Technický popis

Agrotron 265 je osazen motorem značky Deutz s jmenovitým výkonem 184 kW (250 k) při otáčkách 2350 n/min. Motor je vznětový, vodou chlazený šestiválec se zdvihovým objemem 7,14 l, turbodmychadlem a chlazením stlačeného vzduchu. O vstřikování paliva se starají sdružené vstřikovací jednotky s elektronickou regulací a vysokým vstřikovacím tlakem 140 MPa.
Za motorem následuje standardně montovaná turbospojka a pak již převodovka. Ta je složena ze šesti mechanicky řazených synchronizovaných převodových stupňů, před nimiž je umístěn ještě čtyřstupńový násobič točivého momentu a součástí převodovky je i elektohydraulicky ovládaná spojka pohonu přední nápravy a reverzace řazená pod zatížením. Celkem tedy traktor disponuje 24 převodovými stupni pro jízdu vpřed i vzad.
Agrotron 265 používá mokré lamelové brzdy na zadní nápravě a lamelové uzávěrky diferenciálů obou náprav, které lze provozovat v automatickém režimu podle úhlu natočení kol přední nápravy.
Hydraulika je vybavena axiálním pístovým hydrogenerátorem s regulací Load Sensing a výkonem 120 l/min. Standardní výbavou je zadní tříbodový závěs s nosností 10,5 tuny osazený EHR. Standarde jsou také čtyři vnější hydraulické okruhy s elektronickou regulací času i průtoku. Nechybí ani vývod PowerBeyond.
Vývodový hřídel je možné provozovat v otáčkách 540 E a 1000 n/min, na přání je možný čelní vývodový hřídel i čelní tříbodový závěs.
Kabina traktoru je velmi prostorná a nabízí přehledné ovladače jejich funkce se mnohdy dublují. Například reverzaci lze řadit jak páčkou pod volantem tak tlačítky na joysticku, stejně tak stupně pod zatížením lze měnit jak tlačítky na řadicí páce tak pohybem joysticku. Obdobně rozpojení pojezdu lze realizovat buďto spojovým pedálem, nebo tlačítkem na řadicí páce nebo páčkou reverzace, či spínačem před joystickem. Obsluha si tak může volit systém ovládání, který jí nejlépe vyhovuje. Stupně pod zatížením lze používat i v automatickém režimu, obsluha může využívat i systém souvra´tové automatiky.

Pár postřehů z jízdy

Agrotron 265 jsem si mohl prakticky vyzkoušet v kombinaci s třínápravovým návěsem Golem ze ZDT Nové Veselí. Pro tak výkonný traktor nebyl návěs žádným problémem a to zejména na rovinatém terénu Pardubic, kde jsem jezdil. Pro rozjetí tak stačilo začít se čtvrtým rychlostním stupněm (i při plně naloženém návěsu na celkovou hmotnost 27 tun) a zejména když se zvolilo automatické řazení tak traktor řadil stupně pod zatížením sám a mě stačilo jen řadit v hlavní převodovce. Jízda tedy byla snadná a to i přesto, že souprava byla dosti rozměrná. Větší rozměry Agrotronu byly tentokráte výhodou, protože jeho vnější obrys nebyl větší než ten, který zaujímal návěs, takže tam kde projel traktor projel i návěs a nebylo třeba nic odhadovat.
Co se týče ovládání, výhledu z kabiny i hlučnosti, nebo funkce klimatizace k ničemu z toho nelze mít připomínek a zejména klimatizace zaslouží pochvalu, protože díky výduchům v různých místech kabiny je tato ochlazována rovnoměrně což je pro obsluhu traktoru velmi příjemné.
Ale abych traktor jen nechválil také malou, když prakticky nevyzkoušenou výtku. V dopravě to nevadilo, ale v některých případech může být u výkonného traktoru, který je primárně určen pro polní práce nevýhodou malý počet stuńů řazených pod zatížením. Je to otázka členitosti pozemků a variability půdních podmínek, takže někde to problém být může, zatímco jinde vůbec ne.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *