Není čas marnit čas

„To do toho lisu úplně postačí,“ je přesvědčený soukromý hospodář z Podkrkonoší a službař ing. Jan Zuzánek. Hovoří o traktoru John Deere 6215R, který má v závěsu lis Krone 1270XC na velké hranolovité balíky. „Na těžké polní práce používáme sedmičku – John Deere 7215R – těžší traktor s větším rozvorem.“

V červenci loňského roku pořízený traktor do poloviny srpna natočil 327 motohodin, sbíral slámu s Pöttingerem Jumbo a s lisem už udělal 12 000 balíků. „Celá souprava je nová, vždy ji měním jako celek. Ta předchozí za deset sezón nalisovala 140 000 balíků, jenže na starých strojích nemůžeš ve službách stavět,“ ví Jan Zuzánek, jehož soupravy můžete potkat od Trutnova přes Dvůr Králové, Hořice, Nový Bydžov, Městec Králové až po Nymburk. Tahle zánovní lisovala slámu za Dubencem u Jaroměře. „Třeba ve Francii ani nepřepřahají, protože není čas marnit čas. A nemůžeš si dovolit o něj u zákazníků přicházet opravováním, každý chce mít hotové všechno hned teď. Když někomu něco slíbíš, tak to musíš dodržet, jinak ti už příště volat nebude.“

Skoro o deci méně

Zmíněnou předchozí soupravu tvořil také traktor John Deere, konkrétně model 7530 s lisem Krone. „Tenkrát šlo o úplnou novinku, byl první v republice,“ vzpomíná Jan Zuzánek. „Teď má 9600 motohodin a půjde pryč, odprodám ho zpátky do střediska v Nové Pace, odkud beru nové traktory.“

Dvě po sobě jdoucí generace nejvýkonnějších traktorů z německého Mannheimu si přímo říkají o srovnání. „Tahle souprava spotřebuje 0,46 litru na balík,“ má spočítáno Jan Zuzánek, „u té předchozí to vycházelo na 0,54 litru, takže na jednom balíku ušetříme skoro deci nafty.“

Bez závaží

Za úsporou stojí především nižší otáčky. „Výkonnějšímu motoru stačí 1690 až 1750 otáček za minutu, předcházející model 7530 jel při 1800 až 1850 otáčkách, potřeboval tedy o nějakých tisíc až 1500 otáček víc a to se podepíše na spotřebě. Lis utáhl, ale třeba v kopcích už musel řadit dolů. Nový traktor si jich skoro ani nevšimne, jede prakticky pořád stejně. Má velkou zálohu výkonu, ale při práci jí ani často využije,“ porovnává obě generace nejvýkonnějších strojů z německé továrny v Mannheimu Jan Zuzánek. „Vždycky beru to nejlepší, co vyrábějí, proto jsem pořídil dvouspojkovou převodovku DirectDrive. Ta nemá chybu, jde o čistě mechanický přenos výkonu ve třech skupinách po osmi rychlostech, které se řadí při zatížení automaticky a bez prodlevy. Třeba když vidíš větší kupu od mlátičky, tak přibrzdíš a traktor si sám podřadí. Nová šestka se opravdu povedla, parádní je její velká, tichá bouda a výborně rozložená hmotnost, díky níž může jezdit bez závaží. U předchozího traktoru jsme vpředu vozili 900 kilogramů, teď jsme dali dopředu jen svěrák kvůli případným opravám. K vyfoukání slámy z kabiny nebo ofoukání traktoristy po údržbě slouží hadice tlakovým vzduchem. Vzadu je kulový závěs K80, který odstraní všechny vůle a zajišťuje lepší výslednici sil v rámci agregace, protože významně snižuje těžiště traktoru a ten díky tomu lépe sedí. Používáme jej i na všech ostatních traktorech. To je všechno, jediné, co mi chybí, hlavně při dopravě, je motorová brzda.“

Pavel Pánek

Celý článek v časopise Mechanizace zemědělství.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *