Nová značka kolových traktorů

S velkým očekáváním zemědělců přišli na český trh nové kolové traktory Challenger. Oficiálně se tak stalo v Tuřanech u Brna, kde byly k vidění nejen nové kolové traktory, ale také pásové traktory této značky a dále samojízdné postřikovače Challenger SpraCoupe a aplikátory kejdy Terra-Gator.

Návštěvníci slavnostního uvedení kolových traktorů Challenger na náš trh se kromě traktorů mohli seznámit také s teleskopickými manipulátory Cat a ostatními stroji této značky, neboť i ty dováží do České a Slovenské republiky Phoenix-Zeppelin, spol. s r. o.
Úvodem přivítal návštěvníky ředitel společnosti Phoenix-Zeppelin Ing. František Poulíček, který připomněl návaznost při dodávání zemědělské techniky na v dřívějších dobách dodávané zemědělské traktory Caterpillar. Dále zdůraznil, že se firma nehodlá věnovat pouze prodeji, ale také servisu a financování strojů.
Divákům se za komentáře zástupců firmy představily jednotlivé modelové řady traktorů a aplikační techniky. Následně bylo možné si nové traktory přímo prakticky vyzkoušet.
Hned předem je třeba zmínit, že traktory pochází z výrobních závodů koncernu AGCO, takže není divu, že se od traktorů Massey Ferguson liší opravdu jen v detailech. Také instalované motory v předváděných traktorech nesly značky Perkins a Sisu Diesel, avšak výrobce je deklaruje jako motory Caterpillar a Challenger.

Nejnižší řada do 115 k
Tato řada traktorů čítá čtyři modely. Model MT 425 B je osazen atmosférickým čtyřválcem s mechanickou regulací, s objemem 4,4 l a výkonem 83 k. Modely MT 445 B a 455 B disponují stejným motorem avšak s turbodmychadlem a mají výkon 90 či 100 k. Typ MT 460 B má navíc mezichladič stlačeného vzduchu a výkon narůstá na 115 k.
Všechny traktory řady jsou vybavovány plně synchronizovanými převodovkami 16/16 s elektrohydraulickým revorzorem. Rychlostní stupně jsou uspořádány ve dvou skupinách po čtyřech, které se přepínají tlačítkem na hlavici řadicí páky, stejně se druhým tlačítkem řadí dva stupně pod zátěží. Na přání je možné dodat plazivý rozsah.
Tříbodový závěs zvládne 5000 či 6000 kg a je regulován elektronicky s externím ovládáním. K dispozici jsou dva až čtyři vnější okruhy. Zadní vývodový hřídel lze dodat se čtyřmi rychlostmi, tj. 540, 540E, 1000 a 1000E. Stejně jako volitelný přední jej lze zapnout elektrohydraulicky, obdobně také uzávěrku diferenciálu a pohon přední nápravy. Dodat lze také čelní TBZ. Samozřejmostí je možné komfortní vybavení kabiny.

Střední řada do 185 k
První tři modely, tj. MT 525 B, MT 535 B a MT 545 B disponují šestiválcovým přeplňovaným motorem s mezichladičem stlačeného vzduchu o objemu 6 l a výkonu 120, 135 resp. 145 k. MT 555 B, MT 565 B a MT 575 B je osazen šestiválcovým motorem s mezichladičem a objemem 6,6l. Tyto traktory mají výkon 155, 170 a 185 k. Motory jsou řízeny elektronicky a traktor je vybaven pamětí dvou úrovní otáček motoru, které lze snadno uložit a stiskem tlačítka vyvolat.
Samostatnou kapitolou této řady je výběr převodovek. První tři modely mohou být vybaveny synchronizovanou převodovkou Autopower VI s 24/24 stupni s reverzací pod zatížením, tj. šest stupňů pod zatížením a čtyři stupně v hlavní skupině. Modely s objemnějším motorem mohou být osazeny synchronizovanou převodovkou Autopower IV. Ta disponuje čtyřmi rychlostmi ve dvou skupinách a čtyřmi rychlostmi řazenými pod zatížením a samozřejmě reverzací řazenou pod zatížením (tj. 32/32). Přechod mezi skupinami u obou převodovek probíhá elektrohydraulicky pomocí tlačítka na hlavici řadící páky. Stupně pod zatížením lze řadit pomocí páky vlevo pod volantem, kterou se zároveň ovládá reverzor nebo přímo řadící pákou. Při přeřazení v hlavní skupině systém vybírá automaticky nejpříhodnější stupeň pod zatížením, ovšem další řazení pod zatížením je nutné provádět ručně, nebo je lze v silovém a transportním režimu přenechat automatice. Ta pak automaticky řadí podle otočným potenciometrem nastavitelných otáček motoru. Traktor tak lze ovládat jen akceleračním pedálem a reverzorem.
Třetí převodovkou je plynulá bezstupňová převodovka TechStar. Ta nabízí dva elektronicky řazené jízdní rozsahy 0 – 28/0 – 16 a 0 – 40(50)/0 – 38 km/h. To je jediný řazený stupeň. Po jeho zvolení se již lze v daném rozsahu pohybovat zcela plynule. Ovládání rychlosti lze následně provádět několika způsoby. Nejprve však musíme zvolit ovladačem Power Control vlevo pod volantem směr pohybu. Tím je také možné přidržením vpřed zrychlovat či opačně zpomalovat. To je možné provádět také pravou rukou pomocí páky integrované do loketní opěrky. Změnu směru jízdy provádíme přesunutím páky vlevo pod volantem – tzn. stejně jako u reverzace, přičemž poměr jízdy vpřed a vzad lze také ovlivnit. Pokud potřebujeme volné ruce pro řízení a ovládání stroje, je možné zvolit pedálový režim, kdy rychlost pojezdu spolu s otáčkami ovládáme pedálem. Dále je možné v rámci pedálového režimu zvolit mód Power, kdy ke změnám převodových poměrů dochází v oblasti maximálních otáček, mód Eco, který mění poměr v oblasti otáček motoru 1800 n/min, či režim vývodového hřídele, který udržuje konstantní otáčky pro práci poháněného nářadí a pedálem se ovlivňuje pouze rychlost pojezdu. Ať už si zvolíme jakýkoli způsob ovládání převodovky, v činnosti je neustále automatika, která nedovolí přetížení a zastavení motoru.
Vývodový hřídel lze podle modelu dodat až se čtyřmi rychlostmi. Na přání je samozřejmě možné dodat čelní vývodový hřídel a také TBZ. Zadní TBZ je v provedení EHR a disponuje tlumením kmitů. Traktory unesou i více než 9000 kg. Olej do systému dodává LS hydrogenerátor. Ten může být využit pomocí dvou až pěti vnějších mechanicky či elektronicky řízených okruhů – na přání dva z nich pomocí joysticku. Pohon přední nápravy, stejně jako uzávěrky diferenciálu je aktivován elektrohydraulicky. Při nastavení automatiky je možné dosáhnout vypnutí vývodového hřídele, stejně jako pohonu přední nápravy při zvednutí TBZ a opačně. Při použití vícekotoučových brzd, které pracují v oleji, je přední náprava také automaticky přiřazována. Tu je možné dodat také v odpružené podobě, stejně jako kabinu. Odpružení přední nápravy je možné vypnout, pružení kabiny lze nastavit ve dvou stupních.
Traktor lze vybavit také několika typy palubních počítačů, které dovolují přesně nastavovat průtoky hydraulickými ventily, programovat a automaticky ovládat tříbodové závěsy, sledovat prokluz kol, sledovat využití traktoru apod. V kombinaci s palubním počítačem Autotronic lze traktor vybavit také systémem pro precizní zemědělství a pracovat s pomocí GPS, výnosových map či plánů zásobenosti živinami.

Nejsilnější řada až do 315 k
Řada čítá čtyři modely. První dva jsou osazené 7,4 l motory, druhé dva 8,4 l motory s mezichladičem stlačeného vzduchu o výkonu 215 – 290 k. Motory disponují tzv. převýšením výkonu, což znamená, že nejvyššího výkonu (dle typu 235, 260, 290 a 315 k) dosahuje ve 2000 n/min.
Traktory jsou vybaveny standardně plynulou převodovkou TechStar se stejným ovládáním jako u nižší řady. I další vybavení je shodné s předchozími řadami samozřejmě s výkonnější hydraulikou, kdy zadní TBZ zvládne až 10,5 t. Vnější hydraulické okruhy jsou ovládány elektronicky samozřejmě s regulací průtoku a tlaku.
Standardem této řady je palubní počítač, který umožňuje komfortnější ovládání funkcí traktoru také díky barevnému display. Traktor lze samozřejmě vybavit čelním TBZ a čelním vývodovým hřídelem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *