Nové teleskopické manipulátory John Deere řady 3000

Zhruba dva roky technického vývoje potřeboval John Deere k tomu, aby překvapil evropský trh novou řadou teleskopických nakladačů - manipulátorů. Hned na začátku třeba zdůraznit, že jde o zcela originální konstrukci John Deere, která se zrodila v německém Zweibrückenu, v továrně, kde se vyrábějí známé sklízecí mlátičky, sklízecí řezačky, secí stroje a další osvědčené výrobky se znakem jelena.

Od podzimu v západní Evropě a od začátku letošního roku i u nás mají zemědělci a nejen oni možnost se s nimi seznámit v prodejních a servisních střediscích společnosti STROM Praha, která je výhradním dovozcem techniky John Deere do České republiky. Novou řadu těchto moderních pomocníků v zemědělství, reprezentují dva modely. Menší z nich, model 3200, má 5,62 m zdvihací výšky a 2,8 t nosnosti, větší model 3400 dociluje 7 metrů zdvihací výšky a nosnosti 3 tun.
Na otázku, co se na nové konstrukci změnilo v porovnání s dřívějšími stroji Matbro, John Deere odpovídá jednoznačně – všechno. A vyplatilo se dvouleté čekání? Na tuto druhou otázku odpoví následující řádky. Vycházejí jak z loňských zkoušek v Německu, tak i z prvních dojmů a zkušeností u nás.

Nápadné změny na první pohled

Již zdálky si povšimnete uložení motoru vzadu, středem vedeného teleskopického ramene, nasávání vzduchu do kabiny zvenčí, či upínání nářadí pomocí čepů a kinematiky tvaru „Z“.
Přistupte však blíže a otevřete kapotu.
Začněme u motorů Deere PowerTech zdvihového objemu válců 4,5 litru, přeplňovaných, které podle normy ECE R24 docilují výkonu 74 kW (100 k) při jmenovitých otáčkách. Max. výkon je 80 kW (108 k). Motor pochází z traktoru 6310. Jen vstřikovací čerpadlo bylo podle firmy John Deere změněno tak, že maximální točivý moment byl optimalizován na hodnotu 417 Nm při 1400 otáčkách za minutu a převýšení točivého momentu na 21 %.
Motor pohání hydraulické čerpadlo Parker, jež je usazeno přímo na bloku ventilů a měnič točivého momentu, který se přes řadicí převodovku Turner se čtyřmi synchronizovanými převodovými stupni stará o pohon pojezdu. Převodovka je spojena krátkým kloubovým hřídelem s přední nápravou ZF, zadní náprava – rovněž od ZF – je poháněna dlouhým kloubovým hřídelem. Pohon všech kol se ostatně pro silniční provoz nevypíná. Přední a zadní náprava mají brzdy pracující v olejové lázni, ruční brzda působí na vývodovém hřídeli převodovky. Podvozek má tři způsoby řízení – řízení dvou kol, čtyř kol a tzv. psí chod. Přední náprava je vybavena samosvorným diferenciálem.
Převodovka se dobře řadí. Přesto, zejména, pokud jste si z traktoru zvykli na PowerShift, možná poznamenáte, že by bylo dobré, kdyby přinejmenším na přání, měl manipulátor řazení pod zatížením. Na tuto připomínku je výrobce připraven. Během letošního roku chce John Deere u manipulátorů již PowerShift nabízet. Mokré kotoučové brzdy na přední nápravě byly u testovaného stroje německými zkušebníky hodnoceny jako příliš „jedovaté“, myšleno z hlediska jejich účinku, ale i na to výrobce „za pochodu“ reagoval. U současných výrobků ze seriové výroby již John Deere zabezpečil optimalizovaný soulad mezi pedálem, táhlem a brzdovým ventilem.
U teleskopického ramena, podobně jako před tím, John Deere vsadil na středně uspořádaný otočný bod. Proti tomu dvoudílný teleskopický výsuvník byl nově zkonstruován. Místo dosavadní konstrukce z válcované oceli vznikla nyní čtyřhranná roura ze svařované ploché oceli. Kromě toho byla všechna pouzdra a výsuvné čepy z důvodu jejich většího zatížení a delší životnosti zesíleny. Čepy jsou při opotřebení vyměnitelné. Celkově bylo teleskopické rameno od otočného bodu až ke kinematice „Z“ podstatně zesíleno tím, že byl překonstruován sklápěcí válec.
Také vestavěnou konzolu pro pracovní nářadí John Deere změnil. Úchytné čepy jsou nyní více sešikmeny, takže je lze z nářadí lehce vytáhnout. Kromě toho se seriově dodává hydraulické zajištění nářadí. Na tento rám lze použít všechna dosavadní nářadí Matbro. John Deere na přání dodává také konzoly k nářadím Claas, JCB – (Q-fit) a Manitou.
V seriovém vybavení obdržíte hydraulický okruh pro dvoucestný rozváděč k hydraulicky ovládaným nářadím (např. drapák na hnůj, nebo řezací kleštiny). Zásobování olejem se uskutečňuje vedením v krytu výložníku. Přes manuálně obsluhovaný ventil vpředu u konzoly nářadí nyní teče olej buď k válci zajišťování nářadí, nebo k pracovnímu nářadí.

Pracovní hydraulika pochází z traktorů John Deere SE

Kombinací zubového čerpadla (konstantní doprava oleje) s ventily Load Sensing přichází pracovní hydraulika se „správnou“ hydraulikou Load Sensing, velmi blízké axiálnímu pístovému čerpadlu. Lze současně nastavovat více funkcí pomocí multifunkční páky, která je usazena přímo na bloku ventilů. Dopravní množství čerpadla 107 l/min je hodnoceno velmi dobře.
„Vesměs bylo sáhnutí do bedny součástek hydrauliky traktorů série SE od firmy John Deere chytrým tahem na šachovnici, neboť tím dodala teleskopickým nakladačům jedinečnou pracovní hydrauliku“, takovouto výstižnou poznámku naleznete v deníku z loňských zkoušek. Ostatně, souprava disponuje seriově olejovým chlazením a olejová nádrž vpravo mezi nápravami je vybavena plechovým peřejníkem.

Kabina John Deere – tradičně dobrý dojem

Nová kabina pro teleskopické nakladače – manipulátory, která byla od základu nově vyvinuta, zapůsobila velmi dobrým dojmem. Neboť už dlouho se museli řidiči manipulátorů spokojovat s kompromisním řešením ve věci jízdního pohodlí proti řidičům traktorů. Pracoviště řidiče manipulátorů JD 3200 a 3400 vynikají nízkým zatížením hlukem a komfortním vybavením.
Začněme od seřiditelného volantu do sklonu i v ose, konzolami ovládačů řady traktorů 6010, přes přístrojovou desku konstrukční řady 5000 a traktorového zámku dveří, až k plynovému pedálu – mnohé konstrukční díly znova pocházejí z traktorů John Deere. Zřejmě od základu bylo myšleno také to, že při uspořádání všech prvků obsluhy a indikace je vše přehledně umístěno a dobře dosažitelné.
Přesto jsou zkušebníci toho názoru, že by se sedadlo mělo standardně dodávat s prodloužením opěradla a klimatizační souprava, která je rovněž vedena jako výbava na přání, by se pravděpodobně vyplatila ve více případech, neboť kabina se vzhledem k velké prosklené ploše rychleji zahřívá.

Závěrem

Teleskopickými nakladači – manipulátory konstrukční řady 3000, které představují modely 3200 a 3400, dospěl John Deere k pozoruhodnému pokroku v tomto sektoru výrobků. Zvláštní pochvalu si vysloužily osvědčené motory PowerTech, používané v traktorech, s charakteristikou odpovídající zemědělskému provozu, pracovní hydraulika podle systému Load Sensing, kabina opět s mnoha skupinami z traktorů, jakož i veskrze dobré zpracování stroje.
Právě použití rozhodujících konstrukčních celků, dlouhodobě v praxi ověřených u traktorů John Deere, dává záruku požadované funkce a provozní spolehlivosti.
Od letošního roku by se tedy měla na přání dodávat i převodovka s řazením pod zatížením. a příliš „jedovaté“ brzdy už výrobce změnil.
Program teleskopických manipulátorů John Deere dále doplnil. Koncem roku se očekává model s kloubovým řízením. A potom – kdo ví. Kompaktní nakladač pod 2 m šířky? Teleskopické rameno s 9 metrovou zdvihací výškou pro stohování slámy? Alternativy systému pohonu pojezdu? – Necháme se překvapit.
Ale už nyní můžeme odpovědět na otázku, zda se dvouleté čekání vyplatilo – určitě ano.

František Král

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *