Novinka: samojízdný postřikovač s rameny vpředu

V českých podnicích se používají zemědělské stroje s pracovním zařízením umístněným převážně vzadu. Novinkou v tomto směru jsou samojízdné postřikovače značky Maestria od francouzského výrobce Matrot, které od května minulého roku dováží do České republiky firma Moreau Agri. Přemístění ramen dopředu se přitom v praxi osvědčilo jako velmi efektivní řešení.

Osm nových strojů Maestria už slouží v několika jihomoravských podnicích a další dva jsou v objednávce. Pouze dva z nich přitom mají pracovní ramena umístěná tradičně vzadu, ostatní vpředu. Zemědělci jsou s nimi vesměs spokojeni. Umístnění postřikovacích ramen vpředu považují za efektivní řešení, které jim výrazně usnadňuje práci.
Lepší viditelnost
Ramena montovaná vpředu totiž umožňují posádce postřikovače především perfektní viditelnost. Řidič po celou dobu postřikování a manévrování v terénu vidí na dlouhá pracovní ramena v jejich plné šířce. Ramena u strojů dovážených do České republiky přitom mají rozpětí 24 až 36 metrů.
Dobrá viditelnost zvyšuje pojezdovou rychlost (ta se při šířce ramen 28 metrů pohybuje v průměru kolem 16 km/h) a snižuje riziko poškození pracovního zařízení v nerovném terénu, zejména ve snahu nebo v místech, kde jsou polnosti přerušované mezemi. Posádka, sedící v kabině upevněné na silenblocích, nemusí činnost ramen a jejich průchodnost terénem neustále kontrolovat ve zpětných zrcátcích a může se plně soustředit pouze na řízení a obsluhu. Snadnější je samozřejmě také manévrování stroje v zatáčkách a při otáčení. Rovněž je v této variantě možné používat delší ramena, která zvládnou práci na poli rychleji.
Snadné manévrování
Vyšší rychlost a také lepší manévrování v terénu umožňuje náhon na všechna čtyři kola, který rovněž přispívá k dobré stabilitě. Předností strojů Maestria je také měnitelnost rozchodu kol. Při metrové světlosti může být rozchod 1,8 m na střed kol a více. Maximální rozchod je přitom 2,7 m.
Maestria patří k velkým pracovním strojům. Prázdná váží 7,5 t, avšak při užitkovém zatížení se dostane až na 12 t hmotnosti. Váha stroje je ale rovnoměrně rozložena na obě nápravy. Ten je tedy při manévrování v nerovném terénu plně vyvážen.
Osmnáctiměsíční zkušenosti s používáním těchto postřikovačů v českých podmínkách zatím naznačují, že zemědělci plně nedoceňují možnosti většího rozpětí. Spíše si objednávají ramena s tradičním rozpětím do 32 metrů jako u starších postřikovačů s rameny vzadu, přestože by si u této varianty mohli dovolit i širší.
Další přednost ramen vpředu spočívá v tom, že při postřiku se snižuje spotřeba použitých chemických látek. Postřik se totiž uskutečňuje efektivněji. Za postřikovačem vzniká vzdušný vír, který rozvíří i případné chemické látky, pokud jsou rozprašovány ze zadních ramen. Tento problém u modelů s rameny vpředu zcela odpadá.
Dobře chráněná kabina
Umístnění ramen vpředu by nebylo možné bez dokonalého izolování vnitřku kabiny. Důvodem zdrženlivosti některých zemědělců v používání postřikovačů s rameny vpředu je právě obava o bezpečí posádky.
Vnitřek kabiny postřikovače Maestria je však dokonale chráněn před chemickými látkami. Kabina s výkyvnými dveřmi je plně vzduchotěsná a vzduch se do ní dostává skrze tři horizontálně umístněné filtry: prachový, papírový a uhlíkový.
Nedostatkem modelů s rameny vpředu by podle odborníků snad mohla být jen rychlejší opotřebitelnost součástek. Chemické látky použité při postřiku se totiž dostanou snáze pod podvozek stroje a mohly by případně znečistit vnější součástky. Ty jsou však dokonale chráněny kryty a zástěrkami. Zatím ale nebylo jejich větší znečištění prokázáno. Jsou navíc vyrobeny vesměs z nerezových materiálů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *