Novinky na veletrhu Techagro – I

Již za necelý měsíc se 2. dubna otevřou brány brněnského výstaviště, kde se až do čtvrtka 6. dubna uskuteční trojlístek veletrhů Techagro, Silva Regina a Animal Vetex. Zájem vystavovatelů o tyto mezinárodní veletrhy, které již deset let plní funkci středoevropského centra obchodu a informací v oboru zemědělství, lesnictví, krmivářství a veterinářství, je letos skutečně mimořádný. Na více než 50 000 m2 představí své exponáty téměř 600 domácích a zahraničních firem ze šestnácti zemí.

Pro návštěvníky je připravena široká nabídka techniky včetně mnoha novinek.

Klasický kolový traktor Xerion
Agrall zemědělská technika, a. s., bude vystavovat klasický kolový traktor Claas Xerion 3300 Trac. Základem konstrukce traktoru Xerion jsou motor s optimálním výkonem a spotřebou paliva pro dopravu i práci na poli, stabilní rámová konstrukce pro velké dotížení, čtyři stejně velká kola pro snížení tlaku na půdu a přenos výkonu motoru, plynulá převodovka s vysokou pojezdovou rychlostí, vysoká automatizace nastavení a kontroly práce a komfortní kabina pro dlouhý směnový provoz.
Xerion má šestiválcový elektronicky řízený motor Caterpillar C9 o výkonu 335 koní (ECR R24). U tohoto motoru s objemem 8,8 l je potřeba zdůraznit parametr točivého momentu, který s hodnotou 1450 Nm při 1500 ot/min je v Top pozici ve třídě 300 koní. Použitá plynulá převodovka od výrobce ZF typ Eccom 3.5 je konstrukčně vyvinuta na výrazně vyšší přenos výkonu, rozsah pojezdové rychlosti se plynule pohybuje od 0 do 50 km/hod. Software převodovky spolupracuje s řídicí jednotkou motoru, podle polohy pojezdového pedálu a potřeby výkonu soustavně upravuje stav převodovky a otáčky motoru s důrazem na ekonomický provoz traktoru (př. rychlosti 50 km/hod se otáčky motoru sníží na 1800 ot/min). Obsluha může nastavit konstantní otáčky motoru, čtyři paměti tempomatu, manuální ovládání atd. V automatickém režimu se pojezd ovládá pouze pedálem.
Traktor má neustálý pohon obou náprav s rozdělením výkonu 40 % na řídící a 60 % na zadní nápravu, uzávěrka diferenciálu je 100% ovládaná centrálně pro obě nápravy. Řízení směru jízdy se děje přes informační palubní počítač Cebis II, programy využívají možnosti zatáčení obou náprav současně a proto poloměr otáčení je na úrovni 6,5m .Při vytočení kol řídicí nápravy nad 15 stupňů se aktivuje i zadní náprava. Parametr zatáčení vázaný na bod otáčení je v rozmezí od – 100 % do + 100 %, funkce je ohraničena rychlostním limitem 20 km/hod.
Hlavním ovládacím prvkem v odpružené prostorné kabině Vista -Cab s automatickou klimatizací je palubní počítač Cebis druhé generace s barevnou obrazovkou, pomocí něj se ovládá a nastavuje až 30 funkcí. Také jsou zde všechny údaje o výkonu stroje (ha, hod, průměrná či okamžitá spotřeba). Multifunkční pákou se pak ovládají vnější okruhy hydrauliky, zvedání a spouštění ramen, tempomat aj. Ostatní funkce se ovládají přes panel.
Stabilní rámová konstrukce umožňuje maximální zatížení 30 tun při pojezdové rychlosti 50 km/h, palivová nádrž má objem 620 litrů

Řada nových modelů New Holland
Novinkou firmy New Holland pro rok 2006, která bude představena na veletrhu Techagro, bude přímý konkurent traktorů domácí značky s označením TDD. Jde o jednoduché traktory s hlavními mechanickými skupinami vhodné zejména pro práci v živočišné výrobě, k agregaci s krmnými vozy a s technikou pro sklizeň pícnin. Traktory New Holland TDD jsou vybaveny čtyřválcovými motory (splňují normu EURO II) o objemu 3,9 l s výkonem 60 až 95 k. Převodovku mohou zemědělci volit ze dvou možností, buď plně synchronizovanou Shuttle Command, která nabízí 12 rychlostí vpřed a 12 vzad s mechanickou reverzací, nebo verzi s plazivými rychlostmi Creeper 20×12.V nabídce jsou i ekonomické otáčky vývodového hřídele 540 E, klimatizace kabiny, široké spektrum pneumatik, až tři páry hydraulických okruhů a dvě varianty hydraulického čerpadla s výkonem 40 nebo 52 l/min. Hlavní výhodou traktorů TDD na českém trhu by měl být zejména příznivý poměr výkonu a ceny.
Další novinkou od New Holland je rozdělení modelové řady traktorů TS-A na dvě varianty Delta a Plus. Hlavním důvodem pro rozdělení této úspěšné modelové řady traktorů je rozšíření nabídky o ekonomickou variantu traktoru TS-A se zaměřením na výkonnost a užitné vlastnosti. Varianta TS-A Delta zahrnuje čtyři modely traktorů s výkony motorů 100, 110, 115 a 130 k. První dva modely jsou vybaveny moderními čtyřválci o objemu 4,5 l s přeplňováním, modely 115 a 130 pracují s přeplňovanými šestiválci 6,8 l. Oba motory splňují emisní normu EURO II a jsou připraveny na EURO III. Traktory TS-A Delta budou na českém trhu nabízeny s převodovkami Dual Command s rozsahem 24×24 převodových stupňů a známou převodovkou Electro Command 16×16 se čtyřstupňovým násobičem točivého momentu. Obě varianty převodovek jsou vybaveny elektrohydraulickým řazením směru jízdy pod zátěží Power Shuttle. Modelová řada TS-A Delta nabízí zákazníkům traktor na špičkové technické úrovni za zajímavou cenu.
Pro menší farmy a zemědělské podniky s větším podílem pícnin je určena „plná verze“ traktorů TS-A Plus. Tyto stroje nabízejí zemědělcům vysokou technickou úroveň ve své třídě, počínaje moderními koncernovými motory se vstřikováním Common Rail, čtyřventilovou technikou, navyšováním výkonu motoru Power Boost a patenty firmy New Holland – snímání točivého momentu motoru, unikátní náprava SuperSteer a ekonomická verze převodovky Electro Command 17×16 Economy. Neotřelý design se čtyřsloupkovou kabinou vybavenou klimatizací, komfortním sedadlem řidiče a spolujezdce s bezkonkurenční hladinou zvuku řadí modely TS-A k nejoblíbenějším traktorům s výkonem od 100 do 160 koní.
Pro sezónu 2006 přichystal New Holland další inovaci traktorů oblíbené řady TM. Traktor, oceněný novináři odborných evropských časopisů titulem Tractor of the year 2003 se stává pomocníkem při zvyšování efektivity a hlavně snižování spotřeby paliva v zemědělství. Společnost New Holland jako průkopník mnoha patentů a technických inovací uvádí na trh u modelové řady TM novou převodovku 19×6 Economy. Základem je převodovka 18×6 Power Command plně řazená pod zatížením vybavena patentovaným snímačem točivého momentu. Díky senzorům na setrvačníku motoru, které snímají točivý moment, dokáže elektronika usoudit, jak je motor zatížen. Když nebude traktor zatížený, budou převodové stupně řazeny při nízkých otáčkách, zatímco při větším zatížení (např. v orbě) bude řadit při otáčkách v oblasti maximálního výkonu. Převodovka Power Command 19×6 Economy pracuje na stejném principu, ale využívá další z patentů firmy New Holland, a to unikátní devatenáctý převodový stupeň. „Devatenáctka“ je přitom řešena jako přídavný rychloběh, který dovoluje pracovat s nižšími otáčkami motoru. Při zařazení devatenáctého převodového stupně jde veškerý výkon přes vývodový hřídel, kde je dodatečná spojka přímo do diferenciálu. Protože však vzniká v dopravě situace, kdy chce obsluha traktoru dosáhnout co nejvyšší výkonnosti bez ohledu na spotřebu paliva, jsou při provozu na devatenáctý převodový stupeň elektronicky omezeny maximální otáčky motoru na 1850 n/min.
Další novinkou jsou traktory řady TN-A opatřeny čtyřválcovými motory s mimořádným výkonem v poměru k hmotnosti. Jde o TN85A, TN95A, TN85SA, TN85DA a TN95DA. New Holland série TN-A pokračuje v sektoru malých traktorů definovaných od 55 do 90 koní. Vyznačují se především značným snížením hluku a vibrací. K dispozici jsou tři hlavní typy převodovek, Shuttle Command, Split Command, Dual Command a každá z nich může být vybavena plazivými rychlostmi. Všechny modely mohou být opatřeny ochranným rámem nebo specifickou modrou kabinou. Kombinace bohatého prosklení s úzkou kapotou motoru zajišťuje řidiči výhled kolem celého traktoru.
Nové tři modely T8020, 8030 a 8040 pohání přeplňovaný šestiválcový motor o objemu 8,3 litrů s maximálním výkonem od 281 do 337 koní splňující Euro III. Všechny modely jsou dostupné bud´ s odpruženou přední nápravou Terraglide nebo unikátní nápravou SuperSteer. Pouze s nápravou SuperSteer je možné otočení v radiusu 4,6 m. Traktor je v základní výbavě opatřen převodovkou Ultra Command 18×4. K dispozici je i nová převodovka Ultra Command 19×4, která může být vybavena plazivými rychlostmi 23 vpřed a šest vzad s plným řazením pod zatížením. Ve vybavení kabiny je snadno čitelný monitor IntelliView, který umožňuje snadný a rychlý přístup k automatickým funkcím a nastavení traktoru. Nové traktory T8000 se hodí jak k dopravě, tak pro práci na poli.

Bouřlivé inovace u Massey Ferguson
Nejvyšší výkonové řady traktorů procházejí v tomto roce poměrně bouřlivými inovacemi. Platí to i pro modelovou řadu traktorů Massey Ferguson 8400, která doznala zajímavých technických vylepšení.
Úpravami prošel především motor, který bylo třeba nachystat na emisní normu Tier III. Výrobce zachoval používanou značky Sisu Diesel, což jsou šestiválce se zdvihovým objemem 8,4 litru. Ve finské motorárně, která je nyní součástí koncernu Agco, upravili především systém vstřiku a dávkování paliva, zelenou dostalo vstřikování Common Rail. Není přitom bez zajímavosti, že ještě před čtyřmi lety bylo na těchto motorech vstřikovací čerpadlo s mechanickou regulací, před dvěma lety už to byla regulace elektronická a nyní už patrně nejvyspělejší systém Common Rail. Nové finské motory řeší splnění emisního limitu nikoliv recirkulací spalin, ale jen precizním řízením vstřikování. Každá jednotlivá dávka je údajně dělena až do pěti dílčích a vstřikované množství i předvstřik, nebo vstřikovací tlaky se neustále upravují prostřednictvím signálu z řídicí jednotky, která vyhodnocuje stavy snímačů provozních veličin, a to stokrát za sekundu. Vylepšení emisních hodnot napomáhá také čtyřventilová technika rozvodu, kdy dochází k lepšímu plnění a výplachu válců, k většímu víření a tím i promíchání směsi vzduchu a paliva. Je možné také umístit vstřikovač na nejlepší místo, tedy do středu spalovacího prostoru.
Výrobce použil osvědčenou převodovku Dyna VT s plynulým konceptem pojezdu. V současné době již mohou traktory jezdit rychlostí až 50 km/h podle legislativy platné v dané zemi. Po dosažení nejvyšší pojezdové rychlosti pak automatika řízení motoru a převodovky snižuje otáčky motoru až na nejnižší úroveň, aby se udržela vysoká přepravní rychlost a zároveň se redukovala spotřeba paliva. Ovládání převodovky zůstalo zachováno se stejnými možnostmi tempomatů, nastavení poklesu otáček motoru i tří režimů jízdy – stejně jako u původní řady 8400.
Podstatná změna se týká přední nápravy, ta už může být v odpružené verzi. Jde o specifický systém hydropneumatického odpružení QuadLink používaný již na předchozí řadě 8200 Xtra. Odpružení přední nápravy je přitom na výkonném traktoru důležité, neboť dokáže zvýšit nejen bezpečnost jízdy, ale podle údajů výrobce i snížit prokluz, a to až o 20 % v porovnání s pevnou nápravou.
V kabině pak najdeme zajímavou úpravu, kterou je Fingertip což je sdružený ovladač pro vnější hydraulické okruhy. Nejjednodušší nastavení času a průtoku je přitom přes terminál Datronic 3, který je nyní kompatibilní se systémy ISOBus a s nářadím. Traktorista pak nemusí mít kabinu zaplněnou ovládacími skříňkami od přípojného nářadí. Datatronic může sloužit také jako obrazovka pro kameru umístěnou vzadu na traktoru či spíše na přípojném stroji. Z Datatronicu je nyní také možné si stahovat různá provozní data a ukládat je do osobního počítače. Tak si lze vytvořit archiv údajů, například o aplikovaných hnojivech, spotřebě nafty na jednotlivé pozemky atp. Nové traktory mohou jezdit také podle satelitního navádění Auto Guide.
Zetor s novými modely
Jediný český výrobce traktorů bude prezentovat nový kompaktní a výkonný model Forterra Z 11741-4C. Je vybaven nově vyvinutým robustním a spolehlivým čtyřválcovým motorem Zetor s výkonem 90 kW (122 k), s převýšením točivého momentu 35 % a maximálním točivým momentem v rozsahu 1200 až 1600 ot/min. Tím se snižuje měrná spotřeby paliva. Součástí je převodovka 24/18 s automatickým přepínačem násobiče při řazení a kabina s klimatizací, která poskytuje proti předchozímu modelu zvýšený komfort pro řidiče.
Inovace provedli brněnští konstruktéři i na oblíbené řadě – Proxima II. Jejich nová řada se skládá ze tří modelů o výkonech 60 kW (80 k), 66 kW (90 k) a 74 kW (100 k), které mají čtyřválcové přeplňované motory Zetor se sníženou spotřebou paliva. Zcela nová reverzační převodovka 16 stupňů vpřed a 16 stupňů vzad má synchronizované řazení reverzace, dvoustupňový Powershift a elektrohydraulické ovládání. Spolehlivé jsou zadní závěsy CBM, přední závěs a přední PTO osvědčené konstrukce Zuidberg.

Nová vlajková loď značky Fendt
V expozici společnost RCG-Agromex, s. r. o., (pavilón F), která na českém trhu zastupuje značku Fendt, si budou moci návštěvníci veletrhu Techagro prohlédnout novinku, jež byla veřejnosti představena poprvé na loňském veletrhu Agrotechnica a ze kterého si odnesla Zlatou medaili. Fendt 936 Vario zcela nové konstrukce a designu (podle studií Porsche) je určen především do velkých zemědělských podniků, podniků služeb, ale i k dopravě či nasazení v komunálních službách a stavebnictví. Nový koncept pneumatik s plnohodnotným integrovaným prostorem pro přední dotížení a dovolenou celkovou hmotností 16 tun zajišťuje mimořádnou tahovou sílu a vysokou užitnou hodnotu na poli. Návštěvníci si budou moci vyzkoušet i nové ovládání traktoru přes Varioterminál a komfortní sedadlo řidiče.
S ohledem na profesionální farmáře a zemědělce poskytující služby, pro které je spotřeba nafty jedním z rozhodujících ekonomických faktorů, použil Fendt nový motor Deutz s označením TCD 2013 LO6 4V. Tento čtyřventilový motor s obsahem 7,14 l vyvine výkon max. 360 koní (podle normy ECE R 24) při točivém momentu 1800 n/min, přitom splňuje předpisy na emise podle normy Tier III. Nový, na rychlosti nezávislý systém vysokotlakého vstřikování Common Rail pracuje s tlakem 1600 barů. Společně s plně elektronickou regulací motoru má tento systém excelentní nárůst točivého momentu a tišší chod. S nádrží o obsahu 660 litrů a optimální měrnou spotřebou jen 195 g/kWh, je 936 Vario velmi ekonomický stroj.
Vyšší výkon pohonné jednotky byl doplněn novou patentovanou převodovkou Fendt ML 260 a zadní nápravou HA 260. Tato Vario převodovka je vysoce účinná v dopravě i při práci s vývodovým hřídelem. Traktor je konstruován tak, že dosahuje max. rychlosti 60 km/h při nejúspornějších otáčkách 2000 n/min. O činnost hydrauliky se stará 160 litrové axiální pístové čerpadlo, síla zadního závěsu při současné zvětšené max. zvedací výšce 816 mm je 117,7 kN. Traktor je vybaven předním zvedacím zařízením a vývodovým hřídelem, které jsou připojeny přímo na hlavní těleso přední nápravy. Díky tomu lze využívat vysokou zdvihovou sílu 50 kN. Pro správné rozložení váhy při práci na poli, ale i během transportu na silnici je hlavní nízký poměr síly k hmotnosti traktoru. Nový model 936 Vario dosahuje v této oblasti špičkové hodnoty, neboť nabízí poměr jen 27 kg/k.
S nejvyšší povolenou rychlostí 60 km/h je 936 Vario první standardní traktor vybavený výrazně zvýšenou možností nasazení na silnici. S max. rychlostí 60 km/h naroste výkon traktoru při přepravě v porovnání s 50 km/h o 30 %, oproti 40 km/h dokonce o 50 %. S pohotovostní hmotností 9,7 t má 936 Vario díky dvoukruhové brzdové soustavě značnou kapacitu v užitečné nosnosti – při 60 km/h je k dispozici 6,3 tuny a při 50 km/h dokonce 8,3 tuny užitečného zatížení, což je zárukou vysokých výkonů a flexibility. Optimálních přepravních výkonů se dosahuje vyššími přepravními rychlostmi, větší tonáží a kratšími transportními časy. Předpokladem je však optimální koncepce podvozku a odpružení. Odpružení 936 Vario sestává z odpružení přední nápravy, sedadla a kabiny. Nové hydro-pneumatické nezávislé odpružení kol na 936 Vario je vlastním vývojovým prodkutem firmy Fendt. Vlajková loď firmy Fendt je vybavena systémem FSC (Fendt Stability Control), který v závislosti na rychlosti vozidla stabilizuje podvozek vozidla tím, že reguluje příčný výkyv přední nápravy. Nová pětisloupková kabina s horizontálním úhlem výhledu 320° a zasklenou plochou 5,5 m2 nabízí výborný výhled, úroveň hluku podle OECD má hodnotu 70 Db(A). Sériově instalované pneumatické tříbodové odpružení kabiny minimalizuje podélné i příčné výkyvy.
Vario Center, pracoviště nového traktoru Fendt, zahrnuje veškeré ovládací prvky umístěné na sloupku řízení v multifunkční opěrce ruky řidiče. Kromě přístrojové desky se na sloupku řízení nachází ovládací prvky klimatizace a osvětlení traktoru. Úhel nastavení sloupku je 42° a výškový posun volantu činí 100 mm. Na multifunkční opěrce jsou kromě nastavitelného terminálu umístěny ovládací prvky všech pracovních funkcí. Díky tomu, že je součástí sedadla řidiče, se zamezí protichůdným pohybům při pojezdu traktoru. Sedadlo včetně multifunkční opěrky lze natáčet 20 stupňů vpravo i 20 stupňů vlevo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *