Plný servis i finanční poradenství

V obci Bukovno nedaleko Mladé Boleslavi působí třetím rokem firma Agribar. V okruhu zhruba čtyřiceti kilometrů zajišťuje prodej zemědělské, lesní a komunální techniky včetně jejího servisu. V druhé polovině března uspořádala firma, která se řadí mezi úspěšné prodejce především značky Deutz-Fahr, již druhý ročník dne otevřených dveří.

Zelené traktory i další technika značky Deutz-Fahr hrály prim i při této příležitosti, ale mezi vystavenými exponáty nechyběli ani zástupci dalšího portfolia firmy Agribar. Se skladbou nabízeného sortimentu a náplní činnosti firmy nás seznámil její majitel Jan Bartoš.

„Firmu jsem založil jako fyzická osoba a jde o podnik působící v rámci mladoboleslavského regionu. Naše obchodní aktivity sahají od Jičína, po Nymburk nebo Mělník a svým zákazníkům nabízíme komplexní sortiment především zemědělské techniky včetně jejího plného servisu s možností finančního poradenství. O servis strojů se starají tři mechanici a musím zdůraznit, že na servis a jeho kvalitu a především flexibilitu hodně dbáme. Jeho organizaci nám dost usnadňuje fakt, že značka Deutz-Fahr, která by se dala nazvat naší vlajkovou lodí, nebývá z pohledu množství nutných servisních zásahů náročná.

Servisní středisko provozujeme v areálu Zemědělské společnosti Bukovno, sklad náhradních dílů a kanceláře máme zatím poblíž Mladé Boleslavi. Do budoucna bychom ovšem měli rádi vše pod jednou střechou. Proto jsme zakoupili pozemek u rychlostní komunikace R 10 ve směru na Prahu a na něm chceme postavit odpovídající technické zázemí. Ale to je prozatím hudba, doufám, že ne příliš daleké budoucnosti,“ představuje stručně firmu Jan Bartoš.

Zákazníků méně, zato s komplexní výbavou

Jak uvedl Jan Bartoš, typickým zákazníkem firmy Agribar je soukromě hospodařící rolník. A málokdy se najde někdo, kdo má od firmy pouze jeden stroj. „Uživatelů, kteří se na nás v rámci regionu obracejí, není přehnaně velké množství. Ale pokud již někomu zemědělskou techniku dodáme, jde postupně o dodávky traktorů, pícninářského programu, postřikovače, rozmetadla i dopravní techniky. Takováto spolupráce je bezpochyby oboustranně výhodná. Uživatel se obrací pouze na jeden servis a i my se můžeme o menší počet odběratelů lépe postarat.

A co můžeme zemědělcům nabídnout? Jako autorizovaný dealer zastupujeme v úzké spolupráci s importéry hned několik světových výrobců. Jde především o již zmiňovanou techniku Deutz-Fahr. Vloni jsme v našem regionu umístili hned deset nových traktorů této značky v rozmezí výkonu 80 až 160 koní, přičemž nejčastěji požadovaný výkon byl 150 koní. Ale nebyly to jen traktory, se kterými tato značka na Mladoboleslavsku prorazila. Uspěla i sklízecí mlátička Deutz-Fahr 5650, teleskopický manipulátor nebo pícní program. Díky těmto úspěchům jsme se v loňském roce stali nejúspěšnějším prodejcem této značky v Čechách.

Velmi dobrou spolupráci jsme navázali i s dalšími importéry. Úspěšné jsou v našem regionu například tažené postřikovače Hardi, mezi často využívanou mechanizaci patří rozmetadla Bogballe, v dopravě sázejí naši zákazníci na značku ZDT a AgroStar, při přípravě půdy na produkty společnosti OPaLL-AGRI, oblíbené jsou čelní nakladače z Humpoleckých strojíren nebo kloubové nakladače Schäffer, či technologie Kongskilde. Individuálně dovážíme, pokud zjistíme mezi našimi stálými odběrateli poptávku, také značky Väderstad a Amazone,“ seznamuje se sortimentem firmy Jan Bartoš a dodává: „Pořádané dny otevřených dveří jsou doplněny ukázkami měření výkonu traktoru na motorové brzdě. Zájemci se zde se svým traktorem mohou přesvědčit o jeho skutečném výkonu a naši technici mohou podle naměřených údajů výkonovou křivku v mezích možností upravit podle požadavků.“

Traktorům vévodila řada M

 Nejprodávanějšími traktory značky Deutz-Fahr byly modely řady Agrotron M vyznačující se nízkými provozními i servisními náklady. Tato nová modelová řada zahrnuje pět typů traktorů  s označením 600, 610, 620, 640 a 650 v rozsahu maximálního výkonu od 120 do 192 koní.

Nejvýkonnější model Agrotron M 650 je poháněn motorem Deutz TCD 2012 se vstřikovacím systémem DCR (Deutz Common Rail). Tento systém je složen z podávacích čerpadel mazaných tlakovým olejem od motoru. Proto není náchylný na kvalitu paliva a může tak spalovat i směsnou naftu nebo 100% řepkový metylester. Traktor lze také jednoduše přestavět na pohon lisovaným olejem za studena. V takovém případě na stroji fungují dvě nezávislé palivové soustavy, jedna na naftu a směsné palivo a druhá na olej lisovaný za studena.

Pro snížení spotřeby a zlepšení exhalačních parametrů je za turbodmychadlem odsáván výfukový plyn (odsávání je řízeno elektronicky řídicí jednotkou a odsát lze 5 až 50 % výfukových plynů) a zpětně přimícháván po zchlazení do spalovacího prostoru. Palivo je do spalovacího prostoru vstřikováno elektromagnetickými ventily, které umožňují jeho dávkování podle zatížení motoru. Děje se tak ve třech dávkách během jednoho pracovního procesu.

Tlumiči kmitů je motor spřažen s převodovkou ZF, která poskytuje obsluze možnost řazení 24 rychlostí vpřed a 24 vzad. Pro provoz po komunikacích v České republice je ovšem šestý stupeň elektronicky omezen, takže traktor dosahuje pojezdové rychlosti pouze povolených 40 km/h při minimálních otáčkách motoru 1700 ot/min.

Hydraulický systém je umístěn pouze vně traktoru a v převodovce není zakomponován žádný posilující hydraulický válec.

Pro komfort a pohodlí obsluhy je traktor ve standardu vybaven přední odpruženou nápravou a pneumaticky odpruženou klimatizovanou kabinou s výborným výhledem. Pohodlné a efektivní je také ovládání stroje. Při první jízdě může obsluha uložit pracovní činnost (16 pracovních operací za sebou) do paměti a uložené operace vyvolávat pouze stiskem jednoho tlačítka. Řazení může být u traktoru řešeno buď mechanicky, nebo automaticky APS systémem podle zatížení. Na aktuální zatížení traktoru reaguje systém Deutz Power Control, který elektronicky optimalizuje výkon, což se velice příznivě projevuje na spotřebě pohonných hmot.

Mlátičky Deutz-Fahr se vracejí

Po několikaletém období ústupu ze slávy způsobeném střídáním výrobních závodů se, byť s menším počtem prodaných kusů než tomu bylo dříve, objevují nové sklízecí mlátičky Deutz-Fahr. „Vystavená mlátička vloni sklidila 300 hektarů bez závad na stroji a při velice nízké spotřebě pohonných hmot. Je sice zatím první vlaštovkou, ale s mlátičkami Deutz-Fahr máme do budoucna velké plány a věřím, že inovace, které chystá výrobce pro tento rok, k úspěchu výrazně přispějí. Patří k nim nová kabina, nové motory Deutz, optimalizované mláticí ústrojí, lišta Vario s plynulým výsuvem stolu nebo pohon kosy s nastavitelnou rychlostí řezu. Navíc se chystá výroba úplně nové řady axiálních mlátiček RTS,“ upozorňuje Jan Bartoš.

Sklízecí mlátička Deutz-Fahr 5650 s výkonem motoru 250 koní využívá stejně jako předchozí stroj systém vstřikování DCR. Jde o stroj s jednoduchou konstrukcí a snadným seřízením.

Při sklizni je možné využít hned několik typů žacích lišt. Klasická pevná žací lišta je vybavena plastovými nelámavými prsty mezi nimiž jsou umístěny plošky zabraňující namotávání plevelů. Podávací prsty jsou spirálovitě uspořádány, proto nedochází k rázovitému podávání hmoty do šikmého dopravníku.

Další možností je použití lišty se spodním výsuvem, který prodlouží stůl až o 550 mm, a tak jej přizpůsobí podmínkám sklizně i kvalitě plodiny. Regulace může probíhat za jízdy. Rychlost řezu kosy je nastavitelná v rozmezí 800 až 1220 kmitů za minutu.

K dispozici je též lišta s možností sklopení na přepravní šířku tří metrů. Ta má význam především při sklizni pozemků s malou výměrou a s častými přejezdy.

Šikmý dopravník i mláticí ústrojí jsou klasické konstrukce. Turboseparátor se synchronizovanými otáčkami je výškově stavitelný do pěti poloh. Tangenciální vytřasadla jsou řešena tak, aby byl k dispozici vysoký počet metrů odlučovací plochy. Pod vytřasadly jsou umístěna nastavitelná žaluziová síta, celá sítová skříň je provzdušňována lopatkovým ventilátorem. V zadní části mlátičky může být umístěn drtič.

Na rok 2009 chystá značka Deutz-Fahr zahájení výroby řady75 s výkony motorů 366 a 450 koní a axiálním rotorem.

Úspěšné i manipulátory

Novou řadou Agrovector se v letošním roce prezentuje značka Deutz-Fahr i mezi teleskopickými manipulátory. Je třeba podotknout, že manipulátory tato značka nevyvíjí ani nevyrábí, pouze dodává motory Deutz do strojů vyráběných  v Belgii značkou JLG.  

Do zemědělství jsou vhodné modely s označením 26.6 L (zdvihací síla 2,6 t, výška výložníku 6 m, nízká konstrukce), 26.6 s klasickou výškou a 30.7. První dva typy mají hydrostatický pohon, pohyb vpřed a vzad je řešen reverzorem umístěným pod volantem. S jinou konstrukcí podvozku pracují modely 40.8 a 40.9 vybavené převodovkou PowerShift s možností řazení pod zatížením. „Také do manipulátorů vkládáme naděje především díky jejich nízké spotřebě a příznivé ceně,“ konstatuje Jan Bartoš.

Poprvé na českém trhu

Českou premiéru si odbyl traktor Deutz-Fahr Agrofarm 430. Vychází z konceptu modelu Agrofarm 100, jeho pohonnou jednotkou je motor Deutz o výkonu 110 koní splňující normu Tier III, byť není vybaven systémem DCR. Zcela nová je koncepce kabiny, kde chybí oproti dříve vyráběnému modelu prostřední sloupek, takže obsluha má podstatně lepší výhled. Volitelná je další výbava traktoru. Uživatel může zvolit traktor s mechanickou převodovkou s pěti rychlostmi v základu řazenými ve čtyřech skupinách (20 vpřed a 20 vzad). V tomto případě je řazení umístěno vpravo pod sedačkou a reverzor vlevo. S řazením PowerShift na řadící páce může obsluha využít 40 rychlostí pojezdu vpřed a 40 vzad a vlevo vzniká místo pro sedačku spolujezdce. Zvýšil se celkový komfort kabiny doplněné například hydraulickou brzdou umožňující citlivý způsob brzdění.

Roman Paleček

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *