Plynulá převodovka z Finska

Traktory Valtra jsou známé jako kvalitní stroje s úspornými motory a dobrou spolehlivostí i technickou výbavou. V posledních letech však narážely na handicap, kterým byla v nejoblíbenějších řadách N a T de facto jen jedna používaná převodka vybavená třístupňovým násobičem točivého momentu.

A tři stupně řazené pod zatížením to je dnes pro uživatele veřejnost málo. Již před pěti lety byly proto zahájeny práce na úpravě převodovky tak aby se počet stupňů pod zatížením rozšířil. Ke stávajícímu třístupňovému násobiči byly přidány dva stupně a vznikl tak model Versu. Zároveň s ním pak byl vyvíjen modle Direct s převodovkou plynulou.

Když už tak už

Jak mohla Valtra pracovat na dvou konceptech současně? Především proto, že ve velké míře využila stávající převodovky HiTech. To znamená, reverzace, čtyři převodové stupně i násobič zůstaly beze změn, pouze se v případě modelu Versu doplnily další dva stupně a vznikl tak násobič pětistupňový (i když manuální řazení čtyřstupňové převodovky bylo zaměněno za elektrohydraulické). U modelu Direct se k násobiči doplnila hydrostatická větev pro přenos výkonu. A plynulá převodovka z Finska byla na světě.
A jak to funguje? Z pohledu přenosu točivého momentu směrem od motoru je nejprve řazen násobič. Ten původní, třístupňový byl řešen jako planetový převod u něhož se pomocí přídavného soukolí dosahovalo tří převodových stupňů. V provedení CVT byl třístupňový planetový násobič zaměněn za dvoustupňový a planetový převod se využil jako sumarizační pro sloučení mechanické a hydrostatické větve výkonu. Dva stupně řazené pod zátěží tedy zůstaly a tak vždy v polovině daného rozsahu je provedeno přeřazení pod zatížením, které obsluha slabě ucítí.
Doplněním násobiče o hydrostatickou větev tedy vznikla CVT převodovka za níž zůstala reverzace tvořená dvěma spojkami s elektronickým ovládáním a dále následuje čtyřstupňová převodovka. Ta již ale není řazena pákami, nýbrž elektrohydraulicky, tedy tlačítky. Buďto se řidič může pohybovat jen v jednom ze čtyř rozsahů, nebo si může navolit dva nejrychlejší a změna rozsahu pak pod dosažení dané pojezdové rychlosti proběhne automaticky. Není to problém, protože se při tom rozpojí obě reverzační spojky, pouze je zde jistá prodleva, daná tím, že se řadí synchronizovaný převod.

Čtyři rozsahy, tři režimy

První rychlostní rozsah umožňuje rychlost traktoru od 0 do 9 km/h a je tedy určen pro tahově nejtěžší práce typu orby, hloubkového kypření atp. Stupeň dva zahrnuje pojezdovou rychlost 0 až 18 km/h je tedy využitelný pro většinu polních prací, třetí stupeň je od 0 do 27 km/h, což představuje těžkou dopravu, dopravu po poli, nebo komunální práce a nejrychlejší rozsah je od 0 do 50 km/h tedy pro rychlou dopravu. 50 km/h lze dosáhnout při otáčkách motoru 1650 za minutu.
Dva stupně krát čtyři rozsahy to znamená teoretických osm bodů s nejvyšší mechanickou účinností.
Plynulou převodku je možné z pohledu řidiče ovládat ve třech základních režimech. První je zcela manuální a znamená, že otáčky motoru si řidič nastaví ručním, či nožním plynem a rychlost jízdy pak páčkou v loketní opěrce (tato je u modelů Versu použita jako ruční plyn).
Druhý mód výrobce označuje jako semi automatický a v praxi to znamená že otáčky motoru si nastavuje automatika sama, plynový pedál je pedálem pojezdovým a páčkou v loketní opěrce si řidič mění poměr mezi otáčkami motoru a pojezdovou rychlostí.
Nejjednodušší z pohledu obsluhy je pak režim plně automatický, kdy si řidič nastaví pojezdovou rychlost a poměr mezi ní a otáčkami motoru si automatika řídí sama tak, aby provoz traktoru byl co nejvíce ekonomický.

Zajímavé ovladače

Ale nebyla by to značka Valtra aby v ovládání nenabídla řadu vychytávek. Automatické zabrzdění traktoru s časovou prodlevou po uvedení páčky reverzace do neutrálu je již známá věc, nyní se po zabrzdění sníží otáčky motoru z 850 a na 650 za minutu. Takže ti kdo rádi nechávají traktor běžet na volnoběh ušetří trochu nafty.
Řidič si může zvolit funkci turbospojky, kterou hydrostatická větev převodovky umožňuje. Traktor má pak měkčí rozjezd což může být výhodné pro některé typy prací. Samozřejmostí je klidová regulace kdy při zastavení traktoru na kopci zůstane tento stát i bez zabrzdění a je využit brzdný účinek motoru který traktor brzdí přes hydrostatickou větev převodovky.
Zajímavým prvkem je též hydraulický asistent, tedy zvýšení otáček motoru při aktivaci některého z vnějších okruhů hydrauliky. Přestože má traktor hydrogenerátor s průtokem 115, nebo 160 litrů za minutu a regulaci Load Sensing a měl by tedy poskytovat dostatečný průtok i na volnoběh, je účinek hydraulického asistentu znatelný.
Mimo hydraulického si řidič může nastavit i brzdový asistent, což je nastavení intenzity zpomalování při brzdění převodovkou. Zde je třeba vzít v úvahu zatížení traktoru a skutečnost že pokud má těžký přívěs či návěs je pro bezpečnou jízdu lépe nižší intenzita hydrostatu a vyšší využití účinků brzd přívěsného vozidla.
Zajímavou funkcí traktoru je nastavení otáček vývodové hřídele nezávisle na rychlosti traktoru, kdy si obsluha nastaví otáčky na vývodové hřídeli, a ty jsou automaticky udržovány jak při rozjezdu tak zpomalení, a to opravdu bez sebemenšího výkyvu.
Ostatní ovládání je klasikou, které známe z traktorů Valtra řady T. Tedy automatiky zapínání pohonu přední nápravy a uzávěrek, možnost nastavení konstantních otáček motoru, elektronická regulace tříbodového závěsu a vnějších hydraulických okruhů atd.
Kabina traktorů Direct je vybavena opravdu komfortně a navíc může mít otočné pracoviště řidiče. Může být též v odpružené verzi a to buďto ve variantě s kapalinovými tlumiči a pružinami, nebo ve verzi odpružené pneumaticky. Stejným způsobem může být odpružená i přední náprava.
Modely Direct mohou být aplikovány na celou modelovou řadu T se šestiválcovými motory Agco Sisu Power se zdvihovým objemem 6,6, nebo 7,4 litru. Motory dosahují maximálního výkonu 139 až 200 koní, přičemž u dvou nejvýkonnějších modelů (182 a 202 je použito zařízení Sigma Power, které při odběru výkonu přes vývodový hřídel navyšuje výkon motoru o dalších 11 koní.
Motory sjou vybaveny vstřikováním Common Rail a tak jak budou stoupat emisní požadavky budou postupně doplněny systéme SCR, který je nyní využit u traktorů Valtra řady S.
Převodovka CVT je možná i dvou modelů řady N a to 122 a 142 se čtyřválcovými motory.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *