Převodovky nové generace

Přední výrobci traktorů začínají na svých nabídkových seznamech uvádět nový typ převodovek označovaných písmeny CVT (Continuously variable transmission – převodovka s plynule měnitelnými převody), které byly vyvinuty v Německu za spolupráce odborníků od firem Claas, Fendt a ZF. Jejich cílem bylo vyvinout hydrostatický pohon s účinností mechanického převodu. Výsledkem je nový typ převodovky, která je první vážnou výzvou autoritě převodovek s řazením pod zatížením pro střední a výkonné traktory.

Byla to převodovka Vario firmy Fendt, která první potvrdila prospěch systému CVT. Je to plynulé řazení za jízdy a řazení bez použití spojky v každém rozsahu včetně joysticku, který se stará o reverzaci směru jízdy dopředu nebo dozadu. Systém Vario byl zpočátku k dispozici na výkonných modelech řady traktorů Fendt s motorem o výkonu 191 kW, avšak nedávno se začal používat i na středních a méně výkonných modelech.
Spolupráce
CNH, společnost Case/New Holland se soustředila na trh traktorů vybavených převodovkami CVT. Převodovka S-Matic byla instalována v létě roku 2000 na dva modely traktorů Case IH a na čtyři modely rakouského traktoru Steyr. Steyr je součástí CNH a vyvíjel S-Matic společně s ZF.
Speciálním rysem pohonu S-Matic je kontrolní systém, ovládaný počítačem, který rovněž řídí i motor. To umožňuje okamžitou reakci převodovky na změny otáček motoru a zatížení a pomáhá řidiči udržet optimální nastavení motoru i převodovky. S-Matic je instalován na modelech CVX firmy Case poháněných motory Sisu o výkonech 96 a 125 kW a na čtyřech modelech Steyr CVT o výkonech od 88 do 125 kW.
John Deere je nejnovějším zákazníkem na CVT převodovky. Jejich hydromechanický pohon AutoPowr založený na převodovkách ZF je k dispozici na traktorech řady 6010 o výkonech od 77 do 103 kW. AutoPowr nabízí plynulé řazení a další výhody, které pomohly potvrdit úspěšnost převodovky CVT, i když regulační systém John Deere má bezpočet specifických vlastností. Je to např. brždění motorem, když jsou automaticky vybrány nižší hnací převody po sešlápnutí plynového pedálu. AutoPowr umožňuje rovněž řidiči vybrat ruční, ekonomický nebo silový program, ten nejvhodnější pro okamžitý druh práce, kterou traktor vykonává. AutoPowr firmy John Deere znamená vrchol v produkci převodovek CVT tří světových výrobců. Fendt je součástí AGCO, která vlastní firmu Massey Ferguson a tak nebude překvapením vidět na budoucích modelech MF převodovky Vario. A bude rovněž logické, že se S-Matic rozšíří i do traktorů New Holland.
Renault vybavil své nové traktory řady Atles převodovkami Funk s možností řadit pod zatížením. Jsou označovány jako jedny z nové generace „inteligentních“ převodovek, protože způsob jejich činnosti je ovládán druhem práce, kterou traktor vykonává. Pro těžké tahové práce jako je orba, ovládací systém urychluje řazení převodů a snižuje ztráty točivého momentu a rychlosti a zlepšuje účinnost. Ale pro dopravu a další nenáročné tahové operace je rychlost řazení pomalejší a hladší a řidiči se tak nabízí pohodlnější jízda.
Sekvenční systém
Další vývojovým počinem na převodovkách je systém SDS, neboli sekvenční systém od firmy Same Deutz-Fahr, který byl poprvé uváděn na výstavě ve Smithfieldu. Byl již zaveden minulého roku na modelech Same Rubin a Lamborghini Champion. Využívá systému CAN Bus, který zajišťuje elektronické propojení mezi převodovkou s řazením pod zatížením, závěsem, motorem, ovládací jednotkou a displejem na palubní desce. Řidič traktoru, který je vybaven převodovkou SDS může naprogramovat až osm různých postupných operací, které jsou uskladněny v paměti ovládacího systému, kde jsou připraveny k aktivaci, když řidič stlačí zelené tlačítko. Tento program může být využíván např. na souvrati s nesenými stroji, při práci, kde se střídá směr jízdy dopředu a dozadu a časté řazení, zařazování čtyřkolového pohonu a ovládání uzávěrky předního a zadního diferenciálu.

Ing. Milan Šťastný

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *