Rakouské stroje z české továrny

Na trase Písek České Budějovice, u silničního obchvatu Vodňan, staví rakouský výrobce zemědělské techniky Pöttinger svůj nový závod. První výrobní hala by měla být dokončena již v květnu a o měsíc později by se měl zahájit provoz. Ještě letos má v této české pobočce pracovat 130 zaměstnanců.

Vazba mezi rakouským koncernem A. Pöttinger Grieskirchen a Vodňany však začala mnohem dříve. Od roku 1995 sídlí ve městě dceřiná společnost, která v roce 2001 zahájila pro svůj mateřský závod výrobu různých dílů, především rámů a radliček k mnoha zemědělským strojům montovaným v Rakousku. Dceřiná společnost Pöttinger ve Vodňanech dnes zaměstnává 53 pracovníků, z nichž je převážná většina svářečů.

Poptávka převyšuje nabídku
„V Rakousku leží továrna Pöttinger s přibližně osmi sty zaměstnanci uprostřed města Grieskirchen nedaleko Lince a její výrazné rozšíření je prakticky nemožné,“ řekl týdeníku Zemědělec Ing. Zdeněk Bílý, obchodní zástupce firmy Pöttinger pro Českou republiku a Slovenskou republiku. „Přitom požadavek na výrobu je obrovský, rok co rok dosahujeme rekordního nárůstu v prodeji i obratu. Firma Pöttinger se snaží navyšovat produkci, především modernizací výroby a zvyšováním produktivity práce, nicméně to nestačí. A to i přesto, že ve střední Evropě kooperuje s řadou společností, které jí dodávají jednotlivé komponenty pro montáž. Díky zajímavé proexportní politice musí Pöttinger v blízké budoucnosti výrazně zvýšit kapacitu výroby, a proto rakouský management rozhodl vystavět nový závod ve Vodňanech.“
Podle Zdeňka Bílého požadují zemědělci v Čechách a na Slovensku pro letošní sezónu zatím asi 1100 strojů značky Pöttinger. „Předpokládáme, že za celý hospodářský rok, který u nás začíná v srpnu a končí v červenci, dodáme přibližně tisíc šest set strojů, což je v porovnání s předešlým hospodářským rokem o téměř tři sta kusů více. Jde zejména o techniku na sklizeň pícnin, ale také stroje na zpracování půdy a setí, kde jsme zpočátku trochu zaspali. Dnes již máme na jaro objednáno téměř třicet secích strojů a více než šedesát diskových podmítačů,“ dodává Ing. Bílý.

Letošním hitem α–motion a Faro
O co je mezi českými zemědělci největší zájem? Je to jednoznačně zavěšení čelně neseného rotačního žacího stroje Novacat pod názvem α–motion. Přestože byl první model k vidění až na dubnovém veletrhu Techagro 2006, což je na pícninářskou techniku značně pozdě, prodalo se v České republice z nulté série více než sto kusů tohoto typu, který je unikátní svým kopírováním, jednoduchou agregací a rozsahem výkyvů s konstantním přítlakem. Ani letos tomu není jinak, Ing. Bílému leží na stole již dalších 110 objednávek. V čem spočívá tento technický „zázrak“? „Základním principem je snaha o zachování konstantního přítlaku na žací nosník bez ohledu na změnu polohy lišty, to znamená, že spolu s lištou kopíruje terénní nerovnosti i její závěs a odlehčení pomocí integrovaných vinutých pružin zůstává na konstantní úrovni,“ vysvětluje Ing. Bílý. „Nedochází tedy k jejich protahování nebo zkracování, které vede následně k vyzdvižení lišty ze záběru nebo naopak k poškození drnu. α – motion kopíruje plynule jak v podélném směru, tak i příčně – např. při zatáčení za jízdy na svahu, a to i při vyšší pojezdové rychlosti. Řešení s označením α – motion získalo na veletrhu Agritechnica cenu Stroj roku 2006 udělovanou německými novináři za nejvíce inovativní novinky v různých oborech zemědělské techniky.“
Tradičně velký zájem je o obraceče a shrnovače píce, stále větší oblibu u českých zemědělců získává i lis s variabilní lisovací Varioprofi 6165 LSC. Jeho zajímavostí je středové uchycení sběrače pro příčné kopírování. Vlastní sběrač má pět řad prstů a pokrývá šířku 2,25 m. Čtyřcípý vkládací rotor je vybaven reverzním chodem, 25 řezacích nožů je jištěno v přední i zadní části. Balík o průměru od 0,6 po 1,65 formují válce, o jeho slisování se stará pět nekonečných pásů s čisticí škrabkou.
„Stálicí jsou sběrací vozy, každý rok jich prodáme kolem sto padesáti, pochlubil se Zdeněk Bílý. „V nabídce máme čtyřicet sedm typů o objemu sedmnáct až sto metrů krychlových. O větší vozy roste zájem i mezi menšími farmáři, neboť také oni dnes mají traktory s výkonem motoru sto až sto padesát koní a uvědomují si, že rychlost sklizně úzce souvisí s výslednou kvalitou objemných krmiv. Letos jsme pak pro naše zemědělce připravili vůz na sklizeň sena a slámy Faro o objemu až osmdesát metrů krychlových. Na stole mám již 35 objednávek, počítám však, že každý rok se jich prodá dvojnásobný počet. Obzvlášť, když v plné výbavě nepřevyšuje jejich cena milion korun.“ Sběrací vozy Faro disponují celkovou hmotností 12 t. Protože není třeba seno a slámu tak krátit jako senáž, jsou vybaveny pouze šesti jištěnými noži, které je možné zcela vyřadit ze záběru a sklízet tak materiál bez řezání. Pro dokonalé využití ložné plochy jsou vozy vybaveny stropními profily. Za zmínku stojí i třínápravové senážní vozy Jumbo 10 000 s užitnou hmotností až 20 tun, z limitované série by se jich mělo letos objevit na českých a slovenských polích osm.

Nejen součástky, ale i celé stroje
Vraťme se však do Vodňan. „V současné době probíhá první etapa výstavby nového výrobního závodu Pöttinger,“ přivítala nás ředitelka dceřiné společnosti Ing. Jindra Susolová. „V nové hale bude vytvořen systém integrované továrny, v níž bude výzkumné a vývojové centrum úzce spojeno s výrobou. V konečné fázi tak budeme schopni vyrobit prototyp stroje, kteří naši konstruktéři nakreslí, odzkoušet ho a připravit podklady pro sériovou výrobu. Výrobní hala bude mít plochu asi 5600 metrů čtverečních a bude v ní pracovat přibližně sto třicet zaměstnanců.“
„Druhá fáze výstavby je již vyprojektovaná a výhledově bychom měli začít s hrubými zemními prácemi na konci května,“ pokračuje ředitelka. „Výstavba druhé výrobní haly bude dokončena v říjnu letošního roku a provoz by se měl zahájit po instalaci technologie v únoru roku 2008. Na konci druhé fáze by mělo ve Vodňanech pracovat již 200 lidí, kteří budou mít na starost jednak výrobu komponentů pro montážní linky v Grieskirchenu, ale také výrobu diskových a radličkových podmítačů, jejichž produkci od mateřské společnosti převezmeme. Po dokončení komplexní výstavby by měl ve Vodňanech stát podobný závod jako v Rakousku. Dnes již provádíme nábor pracovníků, zájem o práci u firmy Pöttinger je veliký, neboť má u nás velice dobrý zvuk. Dobrým pracovníkům zaručujeme trvalé a perspektivní zaměstnání.“

Od stolu až k provozu
V oddělení vývoje by mělo pracovat 20 až 25 konstruktérů, kteří budou mít na starosti nejen vlastní vývoj, ale také výrobu prototypů a jejich testování v našich podmínkách. „Vývojové zakázky budou i nadále přicházet z mateřské firmy,“ řekl nám jeden ze tří konstruktérů Ing. Jan Žižka. „Úzce spolupracuje s konstrukčním oddělením v Rakousku a v současné době vyvíjíme nový secí stroj, který vychází ze starší osvědčené řady modelů Terrasem 3000 nebo 4000. Nový secí stroj Terrasem 6000 a následně i modely Terrasem 8000 a 9000, by měly být mnohem jednodušší, lehčí a méně energeticky náročné. První prototyp se bude testovat v okolí Vodňan a v zemědělském podniku Opařany, druhý by se měl již objevit na veletrhu Agritechnica 2007.“
„S testováním techniky Pöttinger v České republice máme velice dobré zkušenosti,“ doplňuje konstruktéra Zdeněk Bílý. „Rakouské stroje u nás testujeme již od roku 1997, začínali jsme s taženými mačkači a shrnovači a za osm let jsme v náročných velkovýrobních podmínkách otestovali téměř padesát různých modelů. Jednu perličku na závěr si neodpustím: v roce 1999 jsme u nás testovali prototyp sběracích vozů Jumbo a jen na základě těchto testů jsme zde prodali osm vozů, přitom Pöttinger jich ten rok vyrobil celkem třináct.“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *