Rozmáčené pozemky soupravu nerozházely

Na pozemcích farmy Arnošt Maiwald v Janově nedaleko Litomyšle se v polovině srpna představila souprava strojů, která nebývá na tuzemských polích běžně k vidění. Traktor Case STX Steiger 450 Quadtrac pohybující se na čtyřech pásových jednotkách pracoval v agregaci s prototypem kombinovaného kypřiče s pěchem Horsch Terrano 8 FX.

To jsou ale paradoxy, chtělo by se zvolat společně s klasikem. Málokdy se totiž stane, že skutečně nepříznivé povětrnostní podmínky, kdy během dvou dnů skrápěl pozemky trvalý déšť, při kterém spadlo 35 mm srážek, nejen že nechávaly pořadatele akce z firmy AgroKonzulta Žamberk téměř klidnými, ale naopak u nich do jisté míry vyvolávaly určitý pocit uspokojení. Alespoň návštěvníci uvidí, že stroje zvládnou plánované pracovní operace i za těchto okolností.
Výkonný traktor do těžkých podmínek
„Však také právě práce v těžkých podmínkách byla hlavním důvodem, proč jsme si zrovna tento typ traktoru na naši farmu pořídili,“ poznamenává Arnošt Maiwald. „Naše farma má sídlo v Čisté u Litomyšle a obhospodařujeme 1300 hektarů zemědělské půdy v nadmořské výšce 300 až 520 metrů nad mořem. Věnujeme se pouze rostlinné výrobě s velice slušnými výnosy, ozimý ječmen dával i 80 q/ha, mák 16 q/ha a řepka někdy i přes 50 q/ha. Kromě členů rodiny zaměstnáváme pouze čtyři pracovníky, tři v polních pracích a čtvrtého na vlastní sušičce. Snaha o maximální snížení provozních nákladů je tedy nabíledni. Jelikož přípravu půdy v žádném případě nechceme ošidit, bylo nutné vybavit farmu velice výkonnou a spolehlivou mechanizací.
Používali jsme kolový traktor Case Steiger 350 a byli s jeho službami spokojeni, ale v podmínkách, jaké jsou teď, bych tipoval při pracovních operacích jeho minimálně 30% prokluz. Pásový traktor nemá dle mého odhadu prokluz vyšší než pět procent. Pochopitelně je ale třeba upozornit, že při takovém stavu pozemku, jaký dnes vidíme, bychom nepodmítali ani s pásovým traktorem, přestože práci velmi dobře zvládne.“
Koncept traktoru Case STX Steiger 450 Quadtrac není v České republice příliš známý. Jeho filozofií je především snaha o snížení provozních nákladů při práci se stroji s velkými záběry v extrémních podmínkách. Má hned několik výhod. V terénu je velice praktické jeho kloubové řízení s příznivým poloměrem otáčení 5,7 m. Jednotlivé pásové jednotky jsou výkyvné na čepu, navíc se traktor natáčí v samotném kloubu. Pásy mají samočisticí funkci, takže nemůže dojít k jejich zalepení, o čemž se mohli diváci přesvědčit zvláště při ukázce jízdy po již zpodmítaném zamokřeném pozemku.
Pohonnou jednotkou traktoru mimořádně pevné rámové konstrukce je šestiválcový motor Cummins o objemu 15 000 cm³ s elektronickým řízením, turbodmychadlem a mezichladičem vzduchu. Jmenovitý výkon dosahuje 450 koní, maximální výkon při 1800 n/min je 491 koní. Plně řaditelná převodovka umístěná pod kabinou umožňuje řazení 16 rychlostí vpřed a dvou vzad s možností automatického přeskakování rychlostí AutoSkip. Maximální pojezdová rychlost dosahuje 37 km/h. Palivová nádrž má kapacitu 1140 litrů.
Pásové jednotky jsou poháněné výstupky na pásu velkým hnacím kolem. Jedna napínací kladka pomocí hydraulického systému zajišťuje napínání pásu, další kladky jsou pojezdové. Unikátní je řešení kloubu traktoru. Ve spodní části je umístěno speciální ložisko, ve kterém se traktor vykyvuje. Další vzpěra sahající do zadní části traktoru je pouze zkrutná.
Traktor je vybaven tříbodovým závěsem se zvedací silou přes 8000 kN, ale ve výbavě je i tažná tyč originálního řešení. Tahový bod tyče je ve středu traktoru, takže výslednice tahových sil je souměrná a síly působí rovnoměrně na obě nápravy. Stroj lze vybavit i vývodovým hřídelem, ale toto řešení se téměř nevyužívá.
Za zmínku rozhodně stojí i velmi prostorná komfortní kabina s velkou plochou prosklení a velice dobrým výhledem. Je vybavena automatickou klimatizací, aktivním sedadlem s vyhříváním a stavitelnou loketní opěrkou. Ovládání traktoru je řešeno moderními ergonomickými ovladači.
S integrovaným pěchem
Tažené radličkové podmítače Horsch Terrano FG se čtyřmi řadami slupic a tandemovou nápravou, po které se stroj při práci pohybuje, jsou již dobře známé. Na rozdíl od modelu FG má prototyp kypřiče FX 8 integrovaný pěch, po kterém se také po pozemku pohybuje. Opěrná kola umístěná vpředu na ramenou hydrauliky slouží pouze k vyrovnávání nerovností a k pojezdu při přepravě podmítače stejně jako zadní kola podvozku.
Na stroji lze použít dva typy pěchu. Pěch vhodný do těžších podmínek ( tzv. DD pěch, který byl použit na tomto předváděcím stroji ) je zkonstruován z kovových článků spojených gumou, v lehkých, středních a středně těžkých půdách lze využít pěchu Rollflex z pružných článků.
Další odlišností oproti modelům FG je uspořádání radliček. Kypřič FX pracuje pouze se třemi řadami radliček s roztečí 30 cm, jejichž zavěšení a jištění TerraGrip je shodné s předešlým typem. Rozmístění radliček zaručuje velice dobrou průchodnost rostlinných zbytků. Slupice má výšku 850 mm a tahový odpor na špičce pracovních orgánů dosahuje 450 kg a při vyhlubování až 750 kg. Podle půdních podmínek lze využít narážecích rychlovýměnných radliček o pracovní šířce 7,5 až 37 cm, případně systému radliček MulchMix zaručujících kvalitní promísení půdy do hloubky 30 cm.
Kypřiče Horsch Terrano FX s minimální pracovní rychlostí 13 km/h byly dosud vyráběny pouze do záběru šest metrů, s výrobou výkonnějších strojů s pracovním záběrem osm metrů, který se na pozemcích u Janova prezentoval i ve složitých podmínkách velice kvalitně odvedenou prací, se počítá v příštím roce.

Roman Paleček

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *