Samochodný krmný vůz každodenně stíhá až tři farmy

Agrodružstvo Tištín patří mezi přední zemědělské podniky na Kroměřížsku. Významné je především velkokapacitním chovem hospodářských zvířat. Na třech farmách chová hovězí dobytek, k jehož výkrmu již čtvrtým rokem používá samochodný krmných míchací vůz Labrador 120 od italského výrobce Storti, který mu dodala firma Moreau Agri.

Nahradilo jím starší čtyřšnekový krmný vůz značky Luclar. Nový vůz Labrador 120 je v provozu každý den od čtyř hodin ráno do osmi hodin večer s krátkou přestávkou kolem poledne a musí za tu dobu stihnout výkrm ve třech střediscích, kdy na prvním z nich je chováno 320 býků a 320 jalovic, na druhém 170 krav a 15 vysokobřezích jalovic a na třetím 500 krav, 70 vysokobřezích jalovic a 264 telat ve stáří nad šest měsíců a ještě 80 dalších telat, tedy dohromady kolem 1750 kusů hovězího dobytka. K zajištění jejich krmení je třeba denně přepravit 445 kubických metrů krmných dávek.

Rozhodnutí pro samochod

„Samochodný Labrador 120 je pro náš podnik naprosto nepostradatelný,“ říká vedoucí střediska na největší farmě v Tištíně ing.Jaromír Blumenstein. „Jeho obsluhu mají na starost jen dva zootechnici, kteří se na něm střídají. Denně stroj odpracuje v průměru třináct hodin. Případné drobné závady, kterých ale není mnoho, odstraňujeme sami vždy během polední přestávky, kdy je čas také na technickou údržbu.“
Přestože firma Moreau Agri před čtyřmi lety nabízela podniku i tažený model Labradoru, Agrodružstvo Tištín se rozhodlo pro samochodný typ. Rozhodnutí vysvětluje ing. Blumenstein: „Vzdálenosti mezi farmami jsou poměrně velké a rovněž silážní jámy, ve kterých máme uskladněné krmivo, jsou mimo tyto farmy. Provoz samochodného krmného vozu je proto pro nás výhodnější. Šetří nám čas i peníze. Navíc, kdybychom koupili tažený model, museli bychom dokoupit i nový traktor, takže varianta samochodného vozu pro nás byla i z tohoto pohledu ekonomicky výhodnější. Vůz má totiž u nás každodenní a celodenní využití a to po celý rok.“
Samochodným modelem zootechnici vyřešili také složité a mnohdy značně komplikované vyjíždění a manipulaci v poměrně hlubokých silážních jámách.

Automatická váha

Jako velkou přednost vozu si zootechnici pochvalují automatickou váhou. Toto důmyslné zařízení se jmenuje Happy Feeder. „Dříve jsme pokaždé museli s každou fůrou na mostní váhu,“ přitakává obsluha vozu. „Dnes víme přesně kolik krmení nakládáme. Navíc je Labrador vybaven akustickým zařízením, které nás zesilujícím tónem upozorňuje, že se blíží stoprocentní naplnění vozu stanovenou dávkou.“
Data o jednotlivých krmných dávkách je totiž možné pomocí systému Video Active II a Datatransfer předem vložit do počítače, včetně receptury, a pomocí speciálního čipu přenést přímo do počítače ve voze. Do paměti zařízení je možné uložit až 99 receptur sestávajících z 12 různých komponent. Podnik však při výkrmu používá pouze 24 receptur.

Čelní fréza

Další předností vozu je jeho čelní fréza, s jejíž pomocí probíhá nakládka. Fréza pracuje mnohem efektivněji než starší zařízení a navíc zachovává v silážním dole pevný štít. Díky tomu nedochází k zvětrávání uskladněného krmiva. Staršími postupy totiž při odebíraní krmných dávek nebylo možné zvětrání siláží plně zabránit a v jejich důsledku často docházelo k zaplísnění a znehodnocení skladovaného krmiva. Tento problém díky nové fráze odpadá.
Pracovní funkce vozu jsou ovládány z kabiny za pomocí elektrohydraulických komponentů. Předností je rovněž sklopný dopravník. Agrodružstvo Tištín si pořídilo Labrador 120 s objem šesti kubických metrů pro 3,5 t nákladu.

Tažený Labrador 90

Firma Storti vyrábí vozy Labrador v tonáži pět až šestnáct kubických metrů. Mezi chovateli skotu, kteří se zabývají výkrmem, jsou míchací vozy italského výrobce Storti velice oblíbené. A z nabízených typů nejvíce právě horizontální Labradory, které se snadněji pohybují ve zastřešených halách i po úzkých vozovkách po venkovních plochách zemědělských podniků. „V loňském roce se u nás prodalo kolem sedmdesáti Labradorů,“ prozradil nám ing. Vladimír Pištínek z firmy Moreau Agri, která se prodejem těchto vozů v České republice zabývá. „Tento model nahrazuje u nás dosud populární krmné vozy Bulldog. Těch se v České republice prodalo kolem čtyř stovek kusů.“
Zájem je i o tažený model krmného míchacího vozu Labrador 90. Je vybaven víceúčelovým řezacím a míchacím systémem, spočívajícím v konstrukci hlavního míchacího šneku s plochým profilem lopatek a s regulovatelným oboustranným ostřím řezacího systému. Toto nové vybavení oproti starším systémům umožňuje získání načechranější homogenní krmné dávky a podávané krmivo je díky tomu kvalitnější.

Novinky v technice míchání

Tažený vůz disponuje devíti kubickými metry ložné plochy s horizontálním mícháním. Samotný proces míchání zajišťuje jeden centrální šnek s dvěma podávacími umístěnými výše. Protiostří lze v případě potřeby vyjmout a zamezit tak nadměrnému krácení a mělnění materiálu. Fréza u tohoto modelu má dosah 8,5 m a šíři 1,3 m. Lze u něho použít dvou rychlostí frézování či reverzace. Fréza umožňuje odebírat krmivo z výšky až 4,5 metru, což obsluha ocení především tam, kde jsou silážní jámy příliš hluboké. K zajištění úplného vybrání navíc slouží také hydraulicky ovládaný štít.
Labrador 90 váží 4,5 t a jeho náplň může dosahovat hmotnosti až 4,3 t. Výrobce však doporučuje vytížení kolem 3,5 t. Váha taženého modelu klade vyšší nároky na tažné zařízení. Doporučuje se traktor s výkonem od 85 koní. Veškeré pracovní funkce jsou elektronicky ovládány z kabiny traktoru, podobně jako u samochodného Labradoru 120. Vůz je možné vybavit dvěma systémy vážení, kdy jeden z nich umožňuje přenos dat i mimo stroj.

Nový model

Firma Storti vyrábí širokou škálu krmných vozů jak s vertikálním, tak i horizontálním mícháním. V jejím výrobním programu jsou přitom jak modely s frézou, tak i bez ní. Nejnovějším modelem je samojízdný DMU 140 HS o objemu 16 kubických metrů. Ten je poháněn dieselovým motorem značky John Deere. Převodovka pohání jeden centrální míchací šnek a zpětné šneky, které zajišťují promíchání krmné dávky.
Mezi českými zemědělci ale zatím zůstávají oblíbené Labradory, horizontální samochodné stodvacítky i horizontální tažené devadesátky. Obsluha si na nich nejvíce cenní snadnou obsluhu, dobrou manipulaci v terénu a také nízkou poruchovost a snadnou údržbu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *