Samojízdná technika a pneumatiky

Za vynálezce moderní pneumatiky je považován John Boyd Dunlop (1840–1921), který její základ vynalezl již v roce 1887 a následně si nechal tento vynález 23. června roku 1888 patentovat. Obdobně uvažoval v roce 1845 jiný Angličan Robert William Thomson, ovšem pneumatika byla v tehdejším slova smyslu určena pouze pro poměrně málo se vyskytující jízdní kola. V současnosti si neumíme kolová vozidla bez pneumatik různé konstrukce a rozměrů představit.

Kromě silničních jedno- a dvoustopých vozidel se s pneumatikami setkáme rovněž v oblasti zemědělské techniky – od trakčních prostředků přes sklizňovou techniku a různá provedení nosičů nástaveb až po techniku dopravní. Podle konfigurace a možností podvozku hovoříme o vozidlech dvoustopých, třístopých či čtyřstopých.
Materiály na bázi technické pryže již před časem pronikly i do oblasti vývoje a výroby pásů, které se rovněž využívají při stavbě podvozkových skupin trakční a samojízdné techniky. Pneumatik a pásů používaných v konstrukci zemědělské techniky najdeme mnoho, a to jak z pohledu rozměrů, tak typů dezénů nebo počtu na jedné nápravě. Významnou oblastí zemědělské techniky, kde se stále častěji klade důraz na provedení podvozků, představuje samojízdná sklízecí technika a systémové nosiče pro využití s řadou nástaveb a přípojných vozidel. Samotné pneumatiky a jejich volba musí být v plném souladu s konstrukcí a možnostmi samotného podvozku. Některá běžně používaná řešení a kombinace si blíže představíme.*

Ing. Filip Javorek

spolupracovník redakce

Celý článek vychází v listopadovém čísle časopisu Farmář.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *