Semdesátpět let od první sklízecí mlátičky

Společnost Massey Ferguson, která nyní patří pod nadnárodní koncern AGCO, představila na mezinárodní výstavě Sima několik novinek v oblasti sklízecí techniky. Firma má ve vývoji a výrobě sklízecích mlátiček dlouholeté zkušenosti.Vždyť vůbec první samojízdná sklízecí mlátička na světě MH-20 byla vyrobená firmou Massey-Harris, předchůdkyní společnosti Massey-Ferguson.

U příležitosti mezinárodní výstavy Sima, připomněla společnost Massey Ferguson 75 výročí od uvedení na trh první samojízdné sklízecí mlátičky MH-20, která přinesla ve sklízecí technice obrovský skok kupředu a nabídla farmářům mnohem vyšší produktivitu práce, než na kterou byli doposud zvyklí. Stroj MH-20 nejen, že poprvé zavedl pojem „samojízdná sklízecí mlátička“, ale položil základy celé skupině samojízdných sklízecích strojů.
„Massey Ferguson i nadále pokračuje v uplatňování nových pionýrských myšlenek při vývoji techniky a díky dlouhodobé blízké spolupráci s farmáři se snaží dnes, vyrábět techniku zítřka, tak jak to často dělal i v minulosti. Massey Ferguson je velmi pyšný na mnohé převratné technické vynálezy ze své dílny, k nimž patří  tříbodový zadní závěs nebo technologie SCR.“
říká Campbell Scott, manažer vývoje značky Massey Ferguson.
 „Na pozadí těchto událostí je Massey Ferguson potěšen oznámit, že tento rok bude slavit 75 narozeniny samojízdné sklízecí techniky“ dodává Campbell Scott     
Jaký je vlastně příběh první samojízdné sklízecí mlátičky, která spatřila světlo světa v roce 1938 a co stálo za jejím úspěchem?
Zkonstruovat samojízdný sklízecí stroj dostal za úkol Australan Tom Carroll, který se svým inženýrským týmem začal pracovat na projektu už v roce 1936. Za dva roky se mohlo vydat do světa na polní testy osm prototypů těchto strojů. Jejich úspěch byl obrovský a tak již z kraje roku 1939 si je mohli objednat první farmáři. Jedním z důvodů úspěchů byly dlouhodobé zkušenosti firmy Massey-Harris s vývojem sklízecí techniky. Do této doby byly populární tažené sklízecí mlátičky.
MH-20 byl projektován na větší výkony než by mohl dosáhnout jakýkoliv tažený sklízecí stroj. Základní konstrukce se již podobala dnešním moderním kombajnům. Stroj byl poháněn benzínovým motorem, který byl v té době hojně používán i pro traktory. Nádrž na pohonné hmoty byla situována pod sedadlem řidiče. Uprostřed, vepředu, tak jak to známe i z dnešních sklízecích mlátiček, byla umístěna žací lišta s pracovním záběrem 4,9 m a řidič ze svého sedadla na ní měl bezproblémový výhled.
Nevýhodou MH-20 byla jednak hmotnost stroje a jednak jeho cena. Proto se Massey-Harris zaměřil na vývoj menšího, lehčího stroje dostupného i menším farmářům. Výsledek se dostavil v podobě sklízecí mlátičky MH-21, která se na trh dostala v roce 1941 a zatímco modelů MH-20 se celkově prodalo 925 kusů, nových MH-21 více než 10000.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *