Silný traktor s malými rozměry

Je výhodnější motor s vyšším zdvihovým objemem naladěný na nižší výkon, nebo s menším zdvihovým objemem naladěný na maximum toho, co lze dostat ze čtyř válců? Odpověď není jednoznačná, protože je třeba zvážit více faktorů. Pokud bychom vzali v úvahu jen parametr spotřeby paliva, pak jednoznačně lepší volbou je čtyřválec.

Čtyřválec považují za lepší volbu v podniku DS Agros, a. s., v Netíně (nedaleko Měřína), kam si vloni pořídili novou Valtru M150, čtyřválec se zdvihovým objemem 4,4 litru a výkonem takřka 150 koní. Tento traktor přivezli z brněnské výstavy Techagro. Řidičem traktoru je nyní Jiří Pokorný, který je s tímto traktorem spokojen. Za první sezónu natočil přes 1000 Mh, a to bez jakýchkoliv oprav, prováděla se pouze běžná údržba, přestože byl dost zatížen.
Plus: nízká spotřeba paliva
Traktor se především využívá na práce s čelním a vzadu taženým bubnovým žacím strojem Vicon, dále jezdí v dopravě, oře se sedmiradličným pluhem (záběr na jedno těleso 35 cm, hloubka asi 20 cm), a pracuje i v kombinaci se senážním lisem Manitoba.
Hlavním plusem traktoru je velmi příznivá spotřeba paliva. V porovnání s další Valtrou, která jezdí v podniku a je vybavena šestiválcovým motorem (výkon 160 s navýšením 190 koní), jezdí model M 150 osazený stejnými žacími stroji při stejném výkonu s denní spotřebou minimálně o 15 litrů nižší.
Za první rok provozu je s modelem M150 spokojen nejen traktorista, ale i vedení podniku, včetně ekonoma. Dobrá je především spotřeba paliva a díky absenci neplánovaných oprav jsou nízké i ostatní provozní náklady. Tak to má být, protože jen tak lze zabezpečit, že si nový stroj na sebe vydělá a brzy se zaplatí.

Bohatá výbava
Pořizovací cena modelu M150 je vyšší ve srovnání s konkurencí zejména kvůli bohaté základní výbavě. Výbava je totiž obdobná jako u vyšší modelové řady T. Patří k ní například automatické řazení tří stupňů pod zatížením, plně elektronické ovládání vnějších okruhů hydrauliky, klimatizaci ve standardu, elektronické řízení a nastavování otáček motoru, 36 rychlostních stupňů vpřed i vzad, reverzaci pod zatížením, EHR s tlumením kmitů neseného nářadí a další prvky, které zvyšují komfort obsluhy.
S ohledem na dobré zkušenosti se proto již v tomto roce v podniku objeví druhý model Valtra M150, která tak převezme další díl práce za v současné době dosluhující staré traktory Zetor.
Text a foto Luboš Stehno

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *