Sklízecí krasavice

Když se na počátku roku objevily na Internetových stránkách první fotografie prototypu sklízecí mlátičky New Holland, vyvolaly v odborných kruzích diskusi o možné revoluci v konstrukčním řešení sklízecí mlátičky. Společnost CNH důkladně tajila informace až do oficiálního představení ve francouzském městě Toulouse.

Bohužel v době představování mlátičky řádily po celé Evropě bouře. A tak ani novináři, kterým se podařilo do Francie přiletět včas, neměli příliš možností seznámit se s konstrukčním řešením této novinky. Až exkurse se společností Agrotec do Maďarska, kde jezdí jedena z prvních krasavic řady CX typ CX860, nám umožnila nahlédnout pod zdařile tvarované kryty.
Ten, kdo by očekával úplně nové pojetí výmlatu, bude po zhlédnutí řady CX zklamán. Společnost CNH zůstala u provozem osvědčeného systému mlácení a separace s mláticím bubnem, odmítacím bubnem, oddělovačem zrna „Rotary Separator“ a bubnem „StrawFlow“ ve spojení s vytřasadly. I když systém zůstává stejný, vývojoví inženýři opět zdokonalili konstrukci jednotlivých částí sklízecí mlátičky.
Díky konstrukčním změnám dosahuje sklízecí mlátička CX 860 o 15% větší výkon než její předchůdci. Podle informací od maďarského provozovatele to v konkrétních číslech znamená 4 ha/hod. při průměrném výnosu 7 t/ha.
New Holland s novým kabátem
V jednom směru je nová sklízecí mlátička New Holland přece jenom revoluční. Nový kabát, který designeři ušili, značně odlišuje řadu CX od svých předchůdců a konkurentů. Barva zůstává stejná, ale ty tvary! Moderní design utváří ladně a účelně tvarované kryty, které jsou oproti očekávání vyrobeny z plechu. Účelnost spočívá v naplnění homologačních požadavků pro přepravní rychlost 30 km/hod – vybavenost blatníky a nově tvarované kryty tuto funkci splňují. Nemyslím si, že ostatní mlátičky nezaujmou svým vzhledem, na tuto krasavici však nedosáhnou.
Žací lišta pro CX
Na sklízecí mlátičce New Holland CX 860, kterou jsem měl možnost vidět, byla použita žací lišta o záběru 7,5 m. Pro snížení točivého momentu na kloubovém hřídeli pohonu lišty byly zvýšeny otáčky na 576 min-1. Další výraznou změnou je zvětšení otvoru pro vkládání hmoty do šikmého dopravníku. Zvýšení průchodnosti tímto místem a následně šikmým dopravníkem je základem pro zvýšení výkonnosti celého stroje.
U systému Autofloat, který udržuje rovnoběžnou polohu sklízecího ústrojí i na nerovném pozemku, došlo také ke změně. Už nejsou použity ultrazvukové senzory pro snímání polohy plazu, ale podstatně levnější mechanické propojení plazu s potenciometrem.
Pohon kosy a přiháněče zůstává obdobný jako u sklízecích mlátiček řady TX.
Šikmý dopravník
Jak jsem už naznačil, šikmý dopravník byl zvětšen. Jeho přední rám, na kterém je nasazena žací lišta, je možné manuálně naklápět o 15°dle podmínek na poli. Obsluha tak může lépe reagovat např. na polehlé pozemky. Pro zjednodušení kontroly a případného čištění šikmého dopravníku je na jeho horní straně umístěn odnímatelný poklop. Lapač kamenů byl také změněn a je přístupný z levé strany.
Výmlat a separace
Vlastní výmlat probíhá v mláticím ústrojí s bubnem o zvětšeném průměru 750 mm a deseti mlatkami. Mláticí koš má 1,18 m2 velkou mláticí a oddělovací plochu. Materiál odtud dopravuje osmilopatkový odmítací buben, jehož otáčky jsou synchronizovány s otáčkami mláticího bubnu. Dalším stupněm separace je oddělovač zrna „Rotary Separator“ a dopravní buben „StrawFlow“, který dopravuje materiál na přední část vytřasadel. Tech je u typu CX 860 šest.
Čištění hrubého omlatu probíhá na sítech o ploše 6,5m2. U sklízecích mlátiček řady CX je použito automatického systému vyrovnávání skříně čistidel a ventilátoru, který umožňuje optimalizovat podmínky sklizně. Celá skříň se automaticky vyrovnává a zůstává ve vodorovné poloze na svazích až do sklonu 17%.
U nové řady CX je zcela nové i vyprazdňování zásobníku. Nová konstrukce dosahuje rychlosti vyprazdňování 105 litrů za sekundu. Nově je vyřešeno i otevírání víka zásobníku, které se otevírá automaticky po spuštění mlátičky. Je zde samozřejmě i možnost zavřít a otevřít víko z kabiny sklízecí mlátičky např. při obsekávání nebo podjíždění stromů.
Motor, hydraulika, pohony
Pohonná jednotka celé sklízecí mlátičky je umístěna za zásobníkem zrna. Podle typu mlátičky je použito motoru New Holland nebo motoru Iveco. Typ CX 860 byl vybaven motorem Iveco o výkonu 245 kW /333 k. Jedná se o kapalinou chlazený 10,5 litrový motor s elektronickým vstřikováním a paliva a chlazením plnicího vzduchu.
Pro optimální přenos a rozdělení výkonu motoru na všechny funkce stroje je použito převodovky se třemi mokrými spojkami. Ty jsou spínány a rozpínány hydraulickým okruhem o tlaku 2 MPa. První, hlavní spojka spíná pohon mláticího ústrojí, druhá spojka zapíná a vypíná pohon vyprazdňování a třetí ovládá pohon kosy. Zajímavou technickou inovací u pohonu mláticího ústrojí je umístění variátoru do rychloběžné části a tím snížení výsledných hnacích sil.
Do hydraulického okruhu hydrostatického pojezdu byl těsně za čerpadlo umístěn tzv. brzdicí blok. Jde o zařízení, které akumuluje energii vzniklou při jízdě mlátičky z kopce a zabraňuje tak překročení maximálních otáček motoru.
Pracovní hydraulický okruh se systémem load-sensing poskytuje přesně tolik tlakového oleje, kolik právě v danou chvíli potřebujeme pro ovládání funkcí sklízecí mlátičky. Systém stejně jako u traktorů urychluje práci a zkracuje ztrátové časy.
Závěrem
Nová řada sklízecích mlátiček New Holland představuje nový pohled na design a výkonnost sklizňových strojů. Jak moc ovlivní vzhled mlátičky rozhodování zákazníka o koupi, ukáže až čas. Pokud se však zemědělci rozhodnou pro nový New Holland řady CX, získají hezkou sklízecí mlátičku, která svými parametry představuje světovou špičku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *