Sklízecí mlátičky kompletně v novém

DEUTZ-FAHR patří jako jeden z prvních výrobců klasických sklízecích mlátiček na světě s téměř 125letou historií k absolutní špičce v této oblasti. Právě v letošním roce dokončil obnovu celé své nabídky sklízecích mlátiček.

Nové řady C9000 a C7000 před rokem nahradily řadu 60 a přinesly spoustu vylepšení a nových prvků, které dále zvýšily produktivitu a celkovou hospodárnost sklízecích mlátiček Deutz-Fahr. V letošním roce došlo i na nejmenší modelovou řadu 6040, která byla nahrazena sklízecími mlátičkami C6000 a také výrazně inovována především po stránce komfortu a motoru.

Koncept všech sklízecích mlátiček Deutz-Fahr je obdobný. Jedná se o klasické pětivy­třásadlové a šestivytřásadlové stroje s léty ověřeným tříbubnovým mláticím systémem (u nejmenších modelů je třetí bu­-ben na přání). Vrcholová řada C9000 uceluje nabídku čtyřmi špičkově vybavenými modely o výkonu 334–395 k v pětivytřásadlovém nebo šestivytřásadlovém provedení. Řada C7000 je tvořena celkem šesti modely o výkonu 250 až 334 k v pěti- nebo šestivytřásadlovém provedení v různých konfiguracích. Nejmenší řada C6000 se vyrábí pouze v pětivytřásadlovém provedení o výkonu 230 k.

O pohon se ve všech případech starají úsporné šestiválcové motory Deutz o objemu 6,1 litru u pětivytřásadlových modelů řad C6000 a C7000 a 7,8 litru u všech ostatních. Unikátní konstrukce těchto motorů umožňuje odběr síly po obou stranách. To znamená, že na pravé straně motoru se nacházejí řemenové pohony pro celou mlátičku a na levé straně pohony hydraulické. Díky takovému zapojení je točivý moment motoru rozdělen rovnoměrněji. Výhodou je navíc snadnější údržba.

Z výše uvedeného vyplývá, že Deutz-Fahr nedělá u hlavních komponent v žádném z modelů kompromisy a rozdíly spočívají kromě motoru především ve velikosti stroje a v doplňkové výbavě navyšující odpovídajícím způsobem výkon. To hlavní, tedy mláticí ústrojí a motor, jsou téměř identické. I proto máte vždy jistotu, že sklízecí mlátičky Deutz-Fahr budou fungovat na výbornou.

Extra porce šířky, extra plynulé vkládání hmoty

O efektivní sklizeň velkých ploch se starají lišty o šířce až 9 m, které jsou nyní dostupné i v provedení VarioCrop. Nespornou výhodou všech originálních lišt Deutz-Fahr je použití špičkového systému sečení Schumacher Easy Cut II. Centrálním prvkem tohoto systému je planetová převodovka zajišťující 100% lineární pohyb kosy. Ta umožňuje dosažení absolutně nejvyšší rychlosti sečení až 1220 střihů za minutu, ale také garantuje dlouholetou spolehlivost bez potřeby cokoli měnit. V kombinaci s oboustrannými prsty dokáže systém sečení Schumacher bezchybně useknout i zdánlivě problematické porosty, jakými jsou například mokré ležáky.

Použití výrazně širších žacích lišt znamená rovněž navýšení množství materiálu dopravovaného k šikmému dopravníku. Vzhledem k tomuto navýšení dostala nejvýkonnější řada C9000 nový šikmý dopravník Extra Feeding s prstovým válcem vpředu. Jeho použití zajišťuje plynulý a rovnoměrný tok materiálu do mláticího ústrojí, výsledkem je vyšší průchodnost celého mláticího systému. Právě u velkých šířek žacích stolů je velice výhodná možnost průběžného nastavení úhlu sečení. Možnost hydraulického postavení lišty více na špičku usnadňuje vysečení největších ležáků a navíc také poskytuje při naklopení lišty k sobě velmi účinnou ochranu před nabráním kamene při sklizni v kamenitých oblastech.

Spolehlivé řešení po více než stoletých zkušenostech

Mláticí systém nových strojů zůstal věrný spolehlivému řešení z předchozí řady 60. Tříbubnový systém nabízí celkovou aktivní separační plochu až 2,1 m2 (1,76 m2 u pětivytřásadlových modelů) a na výkonu celého stroje je to znát. Výkon systému zvyšují rovněž další součásti jako segmentový koš mláticího bubnu, nastavení mezery vpředu a vzadu nebo aktivní turboseparátor. Přestavbu sklízecí mlátičky na jiný druh plodin lze díky snadno vyjímatelným segmentům provést během chvíle a především k ní nejsou potřeba speciální nástroje.

Navíc nejsou jednotlivé segmenty tak těžké a celou výměnu zvládne i jeden člověk. Celý koš je nezávisle stavitelný pomocí elektromotorů, a to jak vpředu, tak vzadu. Stejně tak se dá elektricky přestavit turboseparátor celkem v pěti stupních přímo z kabiny a za plného provozu. Obsluha si proto může velice přesně nastavit celý mláticí systém na aktuální podmínky a plodinu a dosahovat vždy optimálních výkonů po celý den.

Odseparovaná zrna jsou přiváděna z mláticího systému a z vytřásadel na dvoustupňovou přípravnou desku, nastavitelné před­čisticí síto a dále na síta, kte-rá profukuje konstantní proud vzduchu přivedený z turbínového ventilátoru osazeného 44 lopatkami. V případě nutnosti je možné měnit poměr přiváděného vzduchu mezi spodní a horní síta a přizpůsobit tak čisticí systém podmínkám, které vyžadují například některé velmi lehké speciální plodiny. Materiál, který neprošel skrz čisticí síta, se vrací zpět do systému oboustranných domlacečů a po domlácení zpět na přípravnou desku.

Množství hmoty monitorují dvě čidla na každém z dopravníků. Především ale nezatěžuje nadbytečnou hmotou mláticí buben a nezvyšuje skokově jeho zatížení. Stejně tak nedochází k nadměrnému poškození zrna, kterému při druhém průchodu mláticím ústrojím nelze nijak zamezit.

Kombinovaný efekt těchto systémů je opravdu značný a lze ho pozorovat při každém pohledu do násypky. Čistota zrna je ukázková a množství nečistot a poškození je minimální. Objem zásobníku zrna dosahuje v případě řady C9000 u všech modelů plných 9500 litrů, u řady C7000 činí tento objem u pětivytřásadlových modelů o tisíc litrů méně. Řada C6000 se pyšní na svůj výkon nadprůměrnými 7000 litry.

Stoprocentní rovina, stoprocentní výkon

Všechny typy klasických sklízecích mlátiček dokážou podávat plný výkon, pouze pokud pracují ve vodorovném stavu. Proto Deutz-Fahr nabízí všechny modely řad C7000 a C9000 i v provedení se systémem Balance, který dokáže dosáhnout až 20° bočního a 6° podélného vyrovnání celého stroje. Pak už nezáleží na tom, v jakém terénu sklízecí mlátičky pracují – jejich výkon bude vždy opravdu stoprocentní.

V praxi je sklízecí mlátička automaticky vyrovnávána buď podél jedné, nebo obou os stroje podle dat přijatých z gyroskopického čidla umístěného na přední nápravě. Příjemný bonus dále představuje možnost zvýšení, nebo naopak snížení stroje při provádění pravidelné údržby, a tím výrazné usnadnění přístupu k jednotlivým místům údržby.

Nové modely C7000 a C9000 nabízejí i novou úroveň komfortu. Přepracované kabiny si zachovaly jednoduchost a přímočarost ovládání, které je typické pro všechny stroje Deutz-Fahr. Přesto nové sklízecí mlátičky nezaostávají v žádném směru a poskytují obsluze perfektní přehled o chodu stroje, jeho vytížení a zároveň umožňují jeho přesné a snadné nastavení za chodu a přímo z kabiny. Stejně tak došlo ke zvýšení pohodlí. Nové sedadlo nabízí řidiči dostatek pohodlí, sloupek volantu se dá nastavit ve třech osách. Pod sedadlem spolujezdce se nachází chladnička o objemu 21 litrů a výkonná klimatizace poskytuje optimální prostředí. Velkých změn dostála i nyní výrazně větší kabina řady C6000, která je zcela nově konstruovaná s novým ovládacím joystickem a upraveným pravým ovládacím panelem.

Extra újezdnost, standardní šířka

Zajímavou novinkou u sklí­zecích mlátiček Deutz-Fahr je možnost vybavení modelu C9000 pásovým podvozkem. Také v tomto případě ve společnosti DEUTZ-FAHR mysleli na použitelnost takového stroje. Proto se při volbě pásů o šířce 762 mm zastaví šířka stroje na kritických 3,5 metrech. Tu překročí až při použití pásů o šířce 900 mm. Stejně to platí i pro pneumatiky do velikosti 800/65 R32. Újezdnost tak nejde na úkor použitelnosti.

Výsledky potvrzené i v českých podmínkách

V letošním roce se na českých polích doslova prohánělo hned několik modelů nových řad, včetně topmodelu C9000 s pásovým podvozkem. Ihned na začátku nové sklízecí mlátičky překvapily snad každého svým lehkým chodem a velmi vysokou kvalitou vymláceného zrna. Největší překvapení nastalo ale ve velmi vzrostlých řepkových a pšeničných porostech, kde přes výnos 4,5, respektive 8,5 tuny měly sklízecí mlátičky výkony kolem 3,3–3,5 hektaru za hodinu. I s menšími přejezdy tak nebylo za dlouhých letních dnů problémem dosáhnout denního výkonu kolem 35 ha.

Dalším překvapením byla průměrná spotřeba za celou sezónu, která se u všech strojů udržela pod 12 l/ha. Při sklizni bez drcení slámy se dokonce spotřeba pohybovala na hranici 10 l/ha. V praxi to znamenalo, že sklízecí mlátičky Deutz-Fahr jezdily i se středně velkou nádrží na naftu o objemu 750 l tankovat většinou až po dvou dnech plného sečení.

Uvedených výsledků dosahovaly sklízecí mlátičky Deutz-­-Fahr rovněž při náročné sklizni v ZD Bulhary, kde bylo hlavním požadavkem získat z porostů co nejvíce slámy, což vyžadovalo sečení daných porostů zcela u země. Kromě nutnosti zvládnout velké množství hmoty se tam projevila další výhoda, a to možnost nastavení sklonu žacího stolu během práce přímo z kabiny pomocí dvou hydraulických pístů. Díky tomu se daly perfektně vysekat také polehlé části porostů bez zanechání zbytků a došlo tak k maximálnímu splnění požadavků zákazníka

Osvědčená technika  je o kus dál

Závěrem lze říci, že nové řady C9000, C7000 a C6000 přináší osvědčenou techniku, která byla postupnou inovací posunuta opět o kus dále v oblasti výkonu, spolehlivosti a hospodárnosti. A hospodárné nové stroje opravdu jsou. Vždyť první testy v praxi již prokázaly, že náklady na tunu sklizeného materiálu jsou bezkonkurenčně nejnižší ve své třídě a přitom hodinové výkony patří mezi nejlepší v daném segmentu klasických sklízecích mlátiček. Pokud k tomu přidáme velmi snadnou údržbu těchto strojů a více než stoletou historii ve výrobě sklízecích mlátiček, je inovovaná nabídka od značky Deutz-Fahr více než zajímavá.

Ing. Václav Baštýř

GARNEA a. s.

Foto:

Komfortní kabina s novým ergonomickým ovládacím joystickem

Při vyprazdňování zásobníku dochází u všech modelů k navýšení výkonu asi o 10 %

Nejmenší model C6205 s novou kabinou a zvětšeným zásobníkem zrna

Sklízecí mlátička C9206 vybavená odpruženým pásovým podvozkem při sklizni obilí

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *