Sklízecí mlátičky v roce 2017

Uplynulý rok přinesl u techniky pro sklizeň obilnin opět řadu inovací pro nacházející sklizňovou sezónu. Vyjma novinek na evropském trhu přinese tento článek i řadu zajímavostí ze světa, například informace o kloubové mlátičce Tribine, nových axiálních mlátičkách John Deere pro Jižní Ameriku nebo aktivitách firmy Claas v Indii.

Kloubová sklízecí mlátička Tribine se dočkala další fáze vývoje. I když se dnes jedná o novinku přicházející teprve na trh a jejíž distribuce bude probíhat hlavně na severoamerickém kontinentu, za jejím vývojem se skrývá téměř dvacetileté úsilí zemědělce a vynálezce Bena Dillona. Za svoji kariéru postavil čtyři generace mlátiček s kloubovým konceptem s velkým zásobníkem v zadní části, jeho nejdokonalejší projekt s názvem Tribine byl představen v roce 2013. Tento stroj vznikl na platformě mlátičky Gleaner, měl kloubový podvozek ve středové části, zásobník zrna na 35 000 litrů a obě nápravy vybaveny čtyřmi stejně velkými flotačními pneumatikami.

V roce 2015 byl v nově vzniklé společnosti Tribine Harvesters LLC v Newtonu, státě Kansas, jejímž prezidentem dnes Ben Dillon je, sestaven tým konstruktérů, který pod vedením Boba Matouška pouhých 18 měsíců od zahájení činnosti představil další generaci mlátičky Tribine. U ní byl původní koncept zachován, ale vyznačuje se celou řadou inovativních řešení. Především novou kabinou bez volantu, k řízení se používá joystick a místo sloupku řízení se nachází skleněná podlaha zlepšující výhled. Stroj je vybaven novým mláticím axiálním mechanismem s rotorem o průměru 970 mm s velkou odlučovací plochou separačních košů, a to v úhlu 270º. Koš je navíc vybaven stavitelnými lopatkami umožňujícími zpomalení, nebo zrychlení toku hmoty procházející rotorem a je možné také jeho přiblížení k rotoru. Všechny tyto operace se provádějí hydraulicky. Na axiální systém výmlatu a separace navazuje čisticí mechanismus s plochou sít 8,5 m2 a samozřejmě velký zásobník zrna s objemem 35 000 litrů vybavený výsypným dopravníkem s kapacitou vyprázdnění 300 l/s.

Sklízecí mlátička Tribne je vybavena duálním pohonem, pro mlácení a čištění se používá 9litrový motor Cummins a pro hydrauliku a pojezdový mechanismus byl původně použit 6,7litrový motor téže značky. Jejich celkový výkon činil 590 koní. Toto řešení se pro rok 2017 dočkalo aktualizace a mlátička bude vybavena dvojicí 9litrových motorů Cummins s celkovým výkonem 650 koní. Díky kloubovému podvozku s oběma poháněnými nápravami a řiditelnými koly na zadní nápravě je Tribine velmi obratný. Mlátička si odbyla svoji první předváděcí tour po prestižních výstavách v USA a dál pokračuje její testování.

 Novinky Claas

 Tradiční evropský výrobce se pro rok 2017 zaměřil na inovaci střední a nejvýkonnější třídy sklízecích mlátiček. Týká se to hlavně konvenčních Lexionů 600, které nově disponují motory Mercedes-Benz. Pro Lexion 630 a 640 s pětidílným vytřásadlem je k dispozici 7,7litrový motor s výkonem 313, respektive 354 koní, jím disponuje i první šestiklávesový Lexion 650. Největší modely Lexion 660 a 670 jsou vybaveny motory se zdvihovým objemem 10,7 litru, které jsou doplněny chladicím systémem Dynamic Cooling, aplikovaným již i u všech hybridních modelů Lexion 700.

Mezi další vylepšení patří nová konstrukce zvětšené řezačky nebo volitelně dodávaný radiální rozmetač s mechanickým pohonem, který je k dispozici pro Lexion 650, 660 a 670. Systém Auto Slope automaticky, v závislosti na náklonu mlátičky upravuje otáčky ventilátoru. Zcela automaticky je řízeno i otevírání horního a dolního síta systémem Auto Cleaning na základě parametrů vyhodnocenými četnými senzory. Pásové pojezdové ústrojí bude nově k dispozici i pro model 660, doposud bylo nabízeno pouze u nejsilnějšího typu 670.

Modelová řada mlátiček Tucano se rozrostla o typ 560, který je po boku typu 570 menším hybridním strojem v této střední třídě. Koncept hybridních modelů Tucano zahrnuje tříbubnový mláticí systém na který navazuje jeden podélný axiální separátor, jen doplníme že hybridní Lexiony řady 700 disponují dvojicí těchto separátorů. Hlavním rozdílem je jejich velikost, u Tucana mají průměr 570 mm, u Lexionů 445 mm. Nové Tucano 560 pohání šestiválec Mercedes-Benz o výkonu 313 koní, naproti tomu Tucano 570 disponuje motorem s výkonem 354 koní. Výhodou nového Tucana je kompaktnost, protože se jedná o stroj velikosti pětiklávesové mlátičky dosahující výkonu stroje šestiklávesového. U již zavedených modelů 450 a 570 byly navýšeny kapacity zásobníků zrna na 10 000 litrů.

 Do kukuřice s Coriem

 Další novinkou v programu firmy Claas jsou kukuřičné odlamovací adaptéry Corio dodávané v šířkách 4, 5, 6 a 8 řádků a Corio Conspeed v záběrech 6, 8 a 12 řádků. Dostupné jsou v roztečích 70, 75, 80 a 90 cm. Rozdíl mezi oběma řadami spočívá v konstrukci odlamovacích válců, které jsou u Coria rovné a u Coria Consped kuželové. Mezi přednosti těchto adaptérů patří nové dělící hroty s jemnějšími náběhy, nízký pracovní náklon v uhlu 17º snižující ztráty, robustnější pohony u řady Corio nebo nový systém skládání dělicích hrotů usnadňující údržbu a čištění.

 Everest pro Hollandy

 Společnost New Holland rozšiřuje sortiment největších řad CX a CR o modely vybavené svahovým vyrovnáním celé mlátičky, dochází tak ke zlepšení komfortu při práci na svahu a zvýšení celkové výkonnosti. Doposud tyto modely disponovaly pouze systémem vyrovnání sítové skříně. Systém Everest umožňuje boční vyrovnávání až do 20 %, v kombinaci s vyrovnáním sít potom až do 36 %. Dostupný je pro konvenční mlátičky CX 7.90, CX 8.70 a pro axiální dvourotorové typy CR 7.90, CR 8.80 a CR 8.90. New Holland nabízel systém svahového vyrovnání celé mlátičky již dříve, byl ale určen jen pro střední mlátičky CX 5090 a CX 6090 označené přívlastkem Laterale.

Specialitu představují typy CX 5090 Hillside a TC 5.90 Hillside s hydraulicky ovládanými naklápěcími nápravami dovolující extrémní svahovou dostupnost při práci v horských oblastech.*

David Janda

Celý článek v časopise Mechanizace zemědělství 4/2017.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *