Sklizeň slámy v Lysicích

Po předvedení všech sklízecích mlátiček, které ukládaly prázdnou slámu na řádek, vznikl prostor pro předvedení techniky na její sklizeň. Přihlížejícím divákům se představilo osm lisů a dva samosběrací vozy.

Ukázku sklizně slámy otevíral i uzavíral stejný stroj tažený vždy jiným traktorem a přihlášený jiným vystavovatelem. Byl jím Pöttinger Jumbo 8000 L. Impozantní rozměry i jeho objem, který činí 80 m3 (48m3 podle DIN), předurčují vůz k vysokým výkonům i při větší přepravní vzdálenosti. Vůz disponuje šestiřadým prstovým sběračem s přítlačným válcem o pracovním záběru 1,9 m, pevným bezúdržbovým vkládacím rotorem a 45 řezacími noži, které je možné hydraulicky vyřadit ze záběru. Každý nůž je samostatně jištěn pružinami proti poškození cizím předmětem a celé řezací ústrojí je možné vyklopit o 90° pro pohodlnější údržbu.
Vůz je k traktoru připojen hydraulickou ojí, která umožňuje zvednout sběrač až do výšky 70 cm. Tandemová náprava vozu s řiditelnými zadními koly je konstruována na pracovní rychlost až 80 kilometrů za hodinu, limitujícím faktorem je tedy tažný prostředek, kterým byl v jednom případě Same Rubin 180 (1) a ve druhém New Holland 8970.
Jako druhý vyrazil na svůj řádek lis Pöttinger Rollprofi 3120 L tažený Zetorem 10540. Stroj je určen pro lisování dlouhého i krátkého zavadlého i suchého materiálu. Pevná lisovací komora je v přední části osazena válci, v zadní části tyčovými unašeči a vytváří balík o velikosti 1,2 x 1,25 m. Vázání je možné do motouzu i sítě. Stroj je ovládán elektrohydraulicky z místa obsluhy a centrálně mazán. Předvedený stroj nedisponoval řezacím ústrojím, avšak ke stroji je možné dodat veškeré příslušenství podle přání zákazníka. (2)
Další balík se vykulil z lisu Claas Variant 280 RC, který táhl traktor Fendt Farmer 412 Vario. Jak už název lisu napovídá, jde o lis s variabilní komorou, s možností změny průměru balíku od 0,9 až 1,8 m a šířky 1,2 m. Stroj je vybaven řezacím ústrojím o čtrnácti jednotlivě jištěných nožích, které se otáčí a napomáhají vkládání do lisovací komory. Možná je i dodávka bez řezání. Balík lisuje pět nekonečných pásů a vázán je buď do sítě, motouzu nebo oběma způsoby podle přání zákazníka. Ke stroji lze agregovat i baličku, která čerstvě slisovaný balík okamžitě během lisování nového balíku zabalí. (3)
Několik balíků vytvořila i další souprava, tentokrát celá od Deutz-Fahr. Traktor Agroplus 95 a lis RB 4.60. Lis s variabilní lisovací komorou je schopen utvořit balík o průměru od 0,8 do1,6 m a konstantní šířce 1,2 m. Sběrací zařízení široké 2,1 m se skládá z pěti řad prstů. Lisovací ústrojí je tvořeno kombinací tří válců a pěti nekonečných pásů. Stroj je vybaven elektrickým ovládáním průměru balíku, volbou vázání do motouzu či sítě, počítadlem balíků a indikátorem poruch. Možná je i výbava řezáním. (4)
Traktor Massey Ferguson 4255 v agregaci s lisem Vicon RV 1601 není třeba představovat, neboť je totožný s předchozím typem. Odlišnost byla pouze v tom, že předvedený model disponoval řezacím ústrojím se 14 noži. Tyto stroje vyrábí Kverneland v Dánsku. (5)
John Deere 6420 s lisem 582, to byla další souprava, která se předvedla divákům. Variabilní komora slisuje balík o šíři 1,17 m a průměru 0,6 až 1,8 m. Lis je možné vybavit vázáním do motouzu i sítě. Systém Cover Edge zaručuje překrytí hran balíku sítí, z čehož plyne výhoda při další manipulaci a skladování. Stroj disponuje mechanicky řazeným zpětným chodem a elektronickým systémem spouštění a sledování funkcí lisu Jednou z nich je i kontrola rovnoměrnosti plnění komory, kterou může obsluha korigovat jízdou po řádku. Všechny typy lisů John Deere je možné vybavit řezáním. (6)
Lis Pöttinger Rollprofi 3200 LSC byl zapřažen za traktorem Same Silver 130. Sběrací ústrojí má šíři dva metry. Hmota dále postupuje přes řezací ústrojí se čtrnácti individuálně jištěnými noži do pevné lisovací komory. Její šíře činí 1,2 m, průměr balíku je možné i v pevné komoře nastavit od 125 do 150 cm. Lis je chráněn proti přetížení vačkovou spojkou na hřídeli. (7)
Souprava lisu Deutz-Fahr RB 3.56 a traktoru Agrotron 115 slisovala poslední válcový balík. Lis je podobné konstrukce jako model 4.60, pouze lisovací ústrojí je tvořeno jen šesti lisovacími pásy. Variabilní rozměr balíku je možný od 0,6 do 1,5 m. Ostatní prvky jsou shodné. (8)
Poslední lis New Holland 4880 S byl s kumulačním vozíkem a táhl je traktor téže značky typu 8560. Lis na velké hranolovité balíky starší modelové řady je v současnosti již nahrazen typem DB 900. Předvedený lis disponuje sběracím ústrojím o záběru 2,25 m, na přání je možné dodat záběr 2,4 m. Lis není vybaven řezacím ústrojím, je však možná výbava ústrojím se 6 noži a roztečí 117 mm nebo 33 noži a roztečí 39 mm. Nože jsou do záběru uváděny hydraulicky, celou sekci lze pro údržbu vysunout na levý bok stroje. Materiál dále postupuje do předlisovací komory, jejíž tlak je možné mechanicky seřídit. Píst hlavní lisovací komory o zdvihu 710 mm a 42 rázech za minutu vytváří balík o 120 cm šířky, 90 cm výšky a délky až 250 cm. Balík je svázán pěti motouzy. Pro nižší opotřebení uzlovačů a zvýšení jejich životnosti váží dva uzlíky, to znamená, že motouz je přiváděn z vrchu i ze spodu a je svázán na počátku i konci průchodu balíku komorou. Hotové balíky následně putovaly na kumulační vozík připojený k lisu. Obsluha může tedy koordinovat sklopení balíků do příčních řad na poli a zabránit tím zbytečným přejezdům při svážení. (9)
Předvádění sklizně slámy zakončil zmiňovaný Pöttinger Jumbo 8000. (10)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *