Specifický postřikovač Challenger

Postřikovače Challenger Spra-Coupe mají jedno specifikum. Tím je aplikace při vyšší pojezdové rychlosti. S tím souvisí konstrukce postřikovače s kvalitním odpružením a použití menší nádrže na postřikovou jíchu.

Filozofie firmy je taková, že je výhodnější jezdit po popi s menším a lehčím postřikovačem, vyšší pojezdovou rychlostí. Díky tomu nemůže být použita velká nádrž na postřik, což ale nevadí protože díky vyšší aplikační rychlosti nejsou ztráty způsobené častějším plněním až tak významné. Vše co jsem výše napsal platí bezezbytku zejména pro Spra-Coupy řady 4000 s nádržemi s objemem asi 1500 litrů s nimiž jejich obsluha může jezdit i rychlostí přes 20 km/h.

Blíže ke klasice

Trochu jiná je situace u řady 7000, která se svojí konstrukcí již více blíží klasickým samojízdným postřikovačům. Tyto stroje mají větší nádrž s objemem 2750 litrů a postřikovací ramena o záběru 18, 24 metrů v ocelovém a 24, 28, nebo 30 metrů v hliníkovém provedení. Aplikační rychlost tohoto stroje již není tak vysoká a na dobrých pozemcích se pohybuje okolo 15 km/h.
Právě takovýto postřikovač si loni na jaře pořídili v zemědělském podniku Texal Radouň, kde obhospodařují asi 2000 ha zemědělské půdy. Za první sezónu postřikovač najezdil asi 800 Mh a to ke spokojenosti jeho uživatelů.

Technický popis

Řada Spra-.Coupe 7000 obsahuje dva modely i když vlastně jde jen o model jeden. Odlišnosti mezi provedením s označením 7450 a 7650 jsou víceméně detaily vyplývající z odlišností mezi americkými a evropskými normami.
Pohonnou jednotkou je šestiválcový motor Perkins s jmenovitým výkonem 174 koňských sil. Motor je vybaven elektronicky řízeným vstřikováním, přeplňováním s mezichlazením stlačeného vzduchu. Za motorem následuje šestistupňová, plně pod zatížením řazená převodovka. Z převodovky je točivý moment přes kloubový hřídel přenášen na kola zadní nápravy. Ta jsou posuvná na polonápravách, takže lze v rozmezí od 2,25 do 3,25 metru měnit jejich rozchod. V našich podmínkách je obvyklý rozchod mezi 1,8 až 2,25 metru, takže při volbě kolejových řádků je třeba vzít v úvahu že minimum pro popisovaný postřikovač je 2,25 metru a také jej v Radouni s tímto rozchodem používají. Kola jsou odpružena pomocí tlumičů a vinutých pružin.
Pohon přední nápravy je hydrostatický a lze jen zapínat podle potřeby. V činnosti je pouze na první tři převodové stupně v hlavní převodovce, což značí, že je určen jen pro jízdu po poli, tedy vlastní aplikaci.
Hlavní nádrž na postřik má objem 2750 litrů, proplachovací nádrž pojme 250 litrů vody. zajímavostí je pohon čerpadla, který je hydrostatický. V Radouni mají postřikovací ramena se záběrem 24 metrů.

Zkušenosti z praxe

Za rok provozu tohoto postřikovače byl vyměněn pouze radar snímající pojezdovou rychlost, jinak byl tento stroj provozován bez závad. Mezi jeho hlavní přednosti patří dobré odpružení ramen včetně koncových dílů, které jsou schopny pružit v obou směrech jízdy a příznivá je i spotřeba paliva, která je v průměru asi 0,75 l/ha. Za zmínku stojí i velmi dobře vyřešené ovládání stroje pomocí multifunkční páky a řídícího a kontrolního monitoru.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *