Svobodná volba přijíždí z Berouna

Vzhledem k tomu, že berounské společnosti Kverneland Group Czech a Topagri jsou majetkově propojeny, uspořádaly koncem minulého roku tradiční prodejní dny společně. Zatímco prvně jmenovaná firma se specializuje na závěsné nářadí, dominantou druhé jsou traktory Valtra, které prodává na českém a slovenském trhu. V její nabídce je i další zajímavá technika, i tu si mohli návštěvníci Prodejních dnů společně s finskými traktory prohlédnout.

Společnost Topagri zastupuje na českém a slovenském trhu kromě traktorů Valtra také německého výrobce lesnických strojů Pfanzelt Maschinenbaum a finského výrobce motorů AGCO Sisu Power, který je dodává nejen do traktorů Valtra, ale i ostatních strojů v rámci nadnárodní společnosti Agco. Je také významným výrobcem elektrocentrál a dieselových čerpadel. V nabídce společnosti Topagri jsou i finské štěpkovače a přívěsy Junkkari.

Silná orientace na zákazníky
Topagri, společnost s ručením omezeným, je poměrně mladá česká firma. „Do jednání s finským výrobcem traktorů jsme vstoupili před třemi lety, některé modely Valtra jsme v České republice představili už na veletrhu Techagro v roce 2006 a v tom samém roce, na přelomu června a července, jsme prodali první traktory. Od té doby jsme jich do České republiky a na Slovensko dodali více než sto osmdesát,“ řekl týdeníku Zemědělec obchodní ředitel společnosti Topagri Ing. Jiří Zelenka.
Traktory Valtra jsou mezi zemědělci oblíbené především pro svou kvalitu a spolehlivost. A také ještě pro jednu dost podstatnou vlastnost. Téměř každý traktor se vyrábí přesně podle specifických požadavků a potřeb budoucího uživatele. Hotový stroj se pak přímo z výrobní linky dodává zákazníkovi. „Valtra je zákaznicky orientovaná, zemědělec má naprostou a dovolím si tvrdit i světově ojedinělou svobodu volby,“ pokračuje Jiří Zelenka. „Nemusí si koupit model, který už někdo vyspecifikoval, ale sám si ho na papíře navrhne. Jenom on nejlépe ví, co potřebuje a při každodenní práci také využije.“
Každý traktor Valtra má svůj jednoduchý základ a k němu si budoucí uživatel vybírá motor, zda čtyřválcový nebo šestiválcový, požadovaný výkon, dále převodovku, jestli pouze synchronní nebo se třístupňovým násobičem či vyšší stupeň, ať již semiautomatickou nebo vario. Vybrat si může různou hydrauliku, i s elektronicky řízenými rameny, počet hydraulických obvodů, přední hydrauliku, nakladač tovární výroby, ale také odlišná kola či závěsy. Může si zvolit normální, či odpruženou, vyhřívanou nebo provětrávanou sedačku, popřípadě klimatizaci, třeba automatickou. V nabídce je také odpružená kabina, odpružená přední náprava, a to i semiautomaticky, která úzce „spolupracuje“ s odpruženou kabinou pomocí počítače. Na výběr jsou odlišná pracovní světla včetně xenonových, vyhřívaná zrcátka a dokonce i různé barvy celého stroje. „Ač pak traktory Valtra vypadají zvenčí velice podobně, jejich specifikace je výrazně odlišná, stejně jako užitná hodnota a samozřejmě také cena,“ dodává ředitel. „Zemědělce dokážeme oslovit tím, že nemusejí platit za výbavu, kterou nebudou potřebovat, naopak si do traktoru zvolí takové systémy, které při práci využijí. Variant je nepřeberné množství, co traktor Valtra, to téměř originál.“

Více výkonu i komfortu
Valtra se na českém a slovenském trhu etablovala především ve střední třídě traktorů od 100 do 200 koní. „I když se ve finském závodě vyráběly i modely s výkonem 250 a 280 koní, tyto stroje jsme záměrně nedováželi,“ vysvětluje J. Zelenka. „Nejsme na zdejším trhu dlouho a jednou z našich priorit je dokonale zvládnutý servis a rychlé dodávky náhradních dílů. Věděli jsme také, že se připravují nové silné modely, s jejichž sériovou výrobou se začne v letošním prvním čtvrtletí.“
Jde o zcela novou řadu silných traktorů Série S, které nabízejí více výkonu a komfortu. Jejich srdcem jsou motory Agco SisuPower 8,4 CTA-4V s výkonem od 270 do 370 koní, které už dnes splňuje emisní normy Tier 3B platné od roku 2011. Technologie SCR (Selective Catalytic Reduction) fungující na principu snižování emisí pomocí vstřikování dusíkové sloučeniny AdBlue do výfukového systému nabízí mnoho výhod pro uživatele. Snižuje spotřebu paliva přibližně o 10 % a umožňuje navýšení výkonu bez zatížení motoru zvyšující se teplotou. Výsledkem je delší životnost olejů a tím zvýšená životnost motoru. Páteří nových traktorů je pak bezestupňová převodovka AVT (Agco Variable Transmissionsérii), která jim nabízí mnoho cest, jak zvýšit produktivitu. Pojezdová rychlost a otáčky mohou být nastaveny pomocí plynového pedálu, ručního ovládání nebo automaticky.
Od letošního roku rozšiřuje Valtra také modelovou řadu N a T o modely Direct a Versu označené koncovým číslem 2. K dispozici budou čtyřválcové modely N122 a N142, nebo šestiválcové stroje T132 až T202. Oproti současným modelům umožňují jejich motory navýšit nejen výkon o 5 až 17 %, ale i točivý moment. Modely Direct jsou vybaveny bezstupňovou plynulou převodovkou, traktory Versu pak mají vícestupňový násobič s až dvaceti převodovými stupni pod zatížení. Oba modely jsou velice snadno ovládatelné, v již tak prostorné kabině nejsou žádné řadicí páky. Bezestupňová převodovka se ovládá pomocí páčky v opěrce ruky, vícestupňová pak pomocí tří tlačítek ergonomicky vsazených do stejné opěrky. Valtra je dnes schopna nabídnout zemědělcům traktory s bezstupňovou převodovkou s výkonem motoru od 130 do 370 koní.

Výrobní lhůty se zkracují
Výrobní lhůty traktorů Valtra se i přes uvedené konkrétní individuální specifikace zkracují. „V době konjunktury, která probíhala v druhém pololetí roku 2007 a v první polovině loňského roku, se výrobní lhůty neúměrně protahovaly, neboť stejně jako jiní výrobci nestačila Valtra traktory vyrábět,“ řekl nám v závěru Ing. Jiří Zelenka. „V současné době, kdy dochází k recesi, se Valtra vrací do původního systému dodávek a dodací lhůta nepřekročí šest až osm týdnů.“
Traktory Valtra nabízí v současné době patnáct smluvních prodejců v České republice a pět na Slovensku, kteří zajišťují i servis a náhradní díly.

Klíčové informace
 Berounská společnost Topagri zastupuje na českém a slovenském trhu finské výrobce traktorů Valtra, motorů, elektrocentrál a dieselových čerpadel AGCO Sisu Power a štěpkovačů a přívěsů Junkkari. V nabídce má i německé lesnické stroje Pfanzelt Maschinenbaum.
 Každý traktor se vyrábí přesně podle specifických požadavků a potřeb budoucího uživatele.
 V letošním roce přichází na trh nová řada silných traktorů Valtra série S s výkonem motorů Agco SisuPower 8,4 CTA-4V od 240 do 370 koní.
 Novinkou jsou i nové modely řady N a T – traktory Direct a Versu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *