Tahače pro dopravu v zemědělství

Doprava činí značnou část prací provozovaných v zemědělství. A u těch podniků, které mají bioplynové stanice, je dopravní náročnost ještě vyšší. V Rolnické společnosti Lesonice provozují dvě bioplynové stanice o výkonu 1 MWh a to znamená značné nároky na dopravu sklízené kukuřice, silážované hmoty a digestátu. Klasické nákladní automobily jsou pro efektivní přepravu kapacitou nedostatečné a traktorová doprava má svá omezení. Traktory jsou totiž vyvíjeny jako univerzální stroje pro práci na poli i pro dopravu, zatímco nákladní automobily jsou konstruovány jen pro činnosti dopravní. A to je jejich výhoda. Při porovnání traktorové dopravy a dopravy s nákladními automobily s dostatečnou kapacitou návěsů vychází automobilová doprava vždy o něco lépe. V Lesonicích proto vyzkoušeli koncept, kdy je použit nákladní automobil jako tahač a doplněn velkoobjemovým návěsem. Koncepce se osvědčila a výkonnost i provozní parametry byly příznivé. Proto loni Lesonice zakoupily druhý tahač Tatra doplněný dalším návěsem s objemem 68 m3, který pojme 25 až 27 t kukuřičné řezanky. Nákladní automobil Tatra Phoenix je v provedení 6 x 6 a co nejvíce přizpůsoben zemědělskému provozu. Aby se snížilo utužování půdy, které je u nákladních automobilů jezdících po poli zásadní nevýhodou, jsou použity pneumatiky s rozměrem 500/60 R 22,5 na říditelných nápravách a 600/50 R22,5 na neříditelné nápravě. Neříditelná náprava je totiž jen ta prostřední. Přední náprava má řízení klasické, tedy mechanické s posilovačem, zadní je natáčena hydraulicky, a to automaticky podle úhlu natočení kol nápravy přední. Při rychlosti jízdy vyšší než 40 km/h je řízení kol zadní nápravy automaticky zablokováno. Pneumatiky jsou vybaveny systémem centrálního duhušťování, které lze volit ve čtyřech režimech, podle toho, v jakém terénu se automobil pohybuje. Při jízdě po poli je tak možné tlak snížit, což znamená vyšší průjezdnost a nižší utužení půdy. Na silnici je naopak žádoucí tlak vyšší, aby se snížil valivý odpor. Nápravy jsou vybaveny redukcemi v kolech, aby bylo bez problému možné přenášet točivý moment od motoru s výkonem 300 kW na kola i při pomalých rychlostech jízdy. Automatická převodovka Allison je doplněna hydrodynamickým měničem točivého momentu, který obstarává plynulý rozjezd vozidla, za hlavní převodovkou je umístěna ještě dvoustupňová převodovka Tatra, která zdvonásobuje počet rychlostních stupňů na 12. Na točně nad zadními nápravami je agregován návěs s objemem 68 m3 nebo návěsná cisterna o objemu 30 m3, která je používána zejména při vyvážení digestátu z bioplynových stanic. Návěs má tři nápravy, z nichž přední a zadní jsou nuceně řízené, a to hydraulicky, přes rozváděč, jehož ovládání je napojeno na otočný kloub a snímá úhel natočení návěsu vůči tažnému vozidlu. Návěs je vybaven podlahovým dopravníkem, který zajišťuje jeho vyprázdnění. Podlahový dopravník, stejně jako další komponenty návěsu mají samostatný hydraulický systém, pohon hydrogenerátoru je odvozen z převodovky, avšak díky tomu, že je napojen na její předlohový hřídel, je nezávislý na zařazeném převodovém stupni, avšak závislý na otáčkách motoru. U popisované Tatry je pomocí omezovače otáček motoru rychlost jízdy snížena na 65 km/h, proto může být přihlášena v kategorii traktorů, a tudíž je osvobozena od placení silniční daně.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *