Tam kde jezdí Merlo

Naše další reportáž z provozu manipulátorů je ze podniku Agro Bohouňovice se sídlem v Horních Krutech na Kutnohorsku. Zde již po dva roky používají manipulátor Merlo P 32.7 EVT.

Tento zemědělský podnik obhospodařuje 850 ha zemědělské půdy, z čehož 400 ha tvoří obilniny, 120 ha kukuřice na siláž, na 50 ha jsou pěstovány jetele a vojtěška, 30 až 50 ha zaujímají trávy na semeno a zbylou část pícniny na orné půdě.
V živočišné výrobě chovají 150 prasnic, čemuž odpovídá asi 1200 prasat ve výkrmu. Mimo chov prasat provozují též výkrm býků (120 ks/rok) a chov krav se zaměřením na produkci mléka (120 ks s průměrnou užitkovostí 12,5 l/ks/den).
Předchůdcem manipulátoru byla tak jako asi všude ŠT 180 vybavená stohovacím adaptérem a vidlemi pro rozhrnování siláže. Tento stroj byl však již na konci své životnosti a náklady na jeho opravu už se nevyplácely s ohledem na ekonomiku provozu. Navíc jeho výkonnost byla nízká a o manévrovacích schopnostech nemluvě.
Zpočátku sice panovaly obavy, zda dokáže nový manipulátor škodovku nahradit, je to v porovnání s ní poměrně malý stroj. Avšak tyto obavy byly brzo rozptýleny. Jednu podmínku to však přece jen má. Jak avšak poznamenal jednatel společnosti Jiří Coubal „takový manipulátor chce dobrou obsluhu. Bez ní nemůže dosáhnout odpovídající výkonnost“.

Stručný popis stroje

Protože o manipulátorech Manitou 835 a JCB 570-30 jsme pojednali v jiných článcích, popíšeme si v krátkosti Merlo P32.7 EVT. Tento stroj má na rozdíl od obou ostatních manipulátorů jiný systém pojezdu. Zatímco u konkurence je obvyklá kombinace mechanické převodovky s hydrodynamickým měničem., Merlo P32,7 EVT má hydropojezd, doplněný dvoustupňovou převodovkou (pracovní rychlost 0-15 km/h a dopravní rychlost 0-40 km/h), převodovka se řadí za klidu. Hydromotor je jeden a z něj se točivý moment přenáší přes diferenciály a koncové převody do pojezdových kol. V souvislosti s tím také v kabině nalezneme klasické tři pedály: plynový a brzdový. Třetí pedál však není spojkový, výrobce jej nazývá Inching Pedal, je možné regulovat (přerušit) rychlost jízdy v záběru (při jakýchkoli otáčkách motoru). Díky regulační desce hydrogenerátoru dojde přitom k přesměrování tlakového oleje a ten je pak k dispozici pro písty výsuvného ramene.
Pohonnou jednotkou je osvědčený motor Perkins o výkonu 84 kW (114 k) – (v provedení turbo, kapalinou chlazený). Řízení dovoluje tři základní systémy (řízení věch kol, pouze přední nápravy, nebo krabí chod). Pod volantem je klasická páčka reverzace a pro ovládání teleskopu slouží joystick. Nikoliv však s plně elektrickým ovládáním, ale řešený jako hydraulický křížový rozvaděč (ovládá zvedání/spouštění ramene a naklápění adaptéru), doplněný elektrickými tlačítky pro ovládání zasunování/vysunování teleskopu a případné ovládání vidlí.

Využití manipulátoru Merlo P 32.7 EVT v podniku Agro Bohouňovice
– vyhnování chlévské mrvy
– nakládání chlévské mrvy (odvoz na polní hnojiště)
– nahrnování hnoje na polním hnojišti
– nakládání hnoje na rozmetadla (podzimní rozmetání hnoje)
– rozhrnování a dusání siláže
– stohování volné slámy
– občasné přendávání palet apod.
– různá manipulace (použití jako jeřábu, prohrnování sněhu v areálu apod.)
ročně asi 500 Mh

Používané adaptéry
– plná lžíce (2 m3)
– paletizační vidle
– stohovací adaptér (vlastní výroby)

Základní technické údaje manipulátoru Merlo P 32.7 EVT

Max. zdvih. Výška 7 m
Nosnost 3000 kg
Max. přední dosah 3,58 m
Výkon motoru 84 kW (114 k)
Pohotovostní hmotnost 6600 kg
Šířka 2,23 m
Výška 2,47 m
Poloměr otáčení 3,70 m
Délka 4,18 m
Světlost 0,55 m

Vyjádření obsluhy (Miroslav Slivanský)

„Manipulátor hodnotím příznivě, především co do průchodnosti v terénu a velmi dobré stability při práci se zasunutým ramenem. Kabina je příjemná co do vnitřního hluku a ovládání. Topení je velmi výkonné, zato klimatizace by si zasloužila výkonu většího a přes léto se bez ní prakticky nedá pracovat. Když se přes léto porouchala, bylo v kabině přes 50 °C. Snad i sedačka by mohla být lépe odpružená. A při práci se slámou se poměrně zanáší chladič. Jako velmi příjemné hodnotím naopak vyměňování adaptérů, při kterém není nutné vystupovat z kabiny a zajišťovací čep se ovládá hydraulicky.
Ze tří systémů řízení nejčastěji používám řízení obou náprav, krabí chod jen když se dostanu do „úzkých“ a řízení pouze přední nápravy zásadně při jízdě po silnici.“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *