Traktor vhodný pro lesní frézu

Na traktory pracující v lese jsou kladeny specifické požadavky, kterým se musejí přizpůsobit všichni co je v lesním nasazení hodlají bezproblému používat. Existují ale dva náhledy na to jak by takové traktory měly být vybaveny, jestli komfortně nebo spartánsky.

Spartánské, tedy jednoduché vybavení má svoje opodstatnění u traktorů vybavených čelním rampovačem a bubnovým navijákem, které provádějí klasické vytahování kmenů z lesa. U traktorů, které provádějí práce speciální (vyvážečky, lesní frézy) je výhodnější pořídit si traktor s lepší výbavou.

Traktor agregovaný s lesní frézou

Například lesní fréza má specifické použití, kterému se musí přizpůsobit i traktor. Především je třeba aby měl otočné řízení, protože ač s frézou je možné pracovat v obou směrech jízdy traktoru, tak povětšinou se využívá systém reverzační při němž je z traktoru dobře vidět na likvidovaný klest a zejména na pod ním ukryté pařezy. Dále je třeba reverzace pojezdu pod zatížením, protože traktor neustále popojíždí vpřed a vzad a výhodou je i plynulá převodovka, která dovoluje citlivě nastavovat pojezdovou rychlost s ohledem na množství zpracovávaného materiálu a nutný je i dobrý přenos točivého momentu přes vývodový hřídel aby měl rotor frézy dostatek energie.
Všechny výše uvedené podmínky splňují traktory Fendt z řady 900. Jsou vybaveny komfortním otočným pracovištěm řidiče u nějž se otáčí nejen sedačka včetně loketní opěrky, ale i celý volant se sloupkem řízení a pedálovou konzolou. Na svém místě tak zůstane jen nožní plyn (při reverzaci se používá jen plyn ruční) a své místo neopustí ani Varioterminál. Reverzace pod zatížením je u traktorů Fendt 900 rovněž samozřejmostí, protože jsou vybavovány Vario převodovkami s plynulým konceptem pojezdu. A Fendt splňuje i poslední zmiňovaný bod, kterým je dostatečný přenos výkonu přes vývodový hřídel, kde lze dosáhnout účinnosti okolo 95 %.

Tři bezproblémové roky

Proto není náhodou, že s lesní frézou již řada traktorů Fendt jezdí. Za jedním z nich, který patří panu Milatovi, jsem se vypravil až k Uherskému Hradišti, kde si v agregaci s dvoumetrovou frézou pro likvidaci klestu jezdil v místním polesí. Jednalo se o Fendt 926, který v tomto zatížení již jezdí přes tři roky, přičemž to na něm není příliš znát. Zatížení je přitom enormní, protože pro dobrou činnost frézy běží motor traktoru stále ve jmenovitých otáčkách, takže u maxima svého výkonu. Zjevně mu to ale nevadí, protože toto tříleté zatížení doposud bez problému vydržel jak 280koňový motor MAN tak Vario převodovka i ostatní součásti traktoru. Veškeré opravy tak byly soustředěny na to co se poškodilo nárazem při práci, protože lesní terén je to nejdrsnější prostředí jaké může traktor zakusit a to i přesto, že ten náš byl na něj dobře vybaven. Na spodní části traktoru měl ocelovou výztuhu, na nádržích ocelové kryty, kabina nesla ochranný rám a nechyběly samozřejmě lesní pneumatiky s odpovídajícími ráfky.

Práce není snadná

Uvedený traktor jsem si mohl sám chvíli vyzkoušet a je třeba říci, že svoji frézu zvládal výkonově s přehledem a ač nebyla primárně učena pro likvidaci pařezů poradil si snadno i s nimi. Ježdění s traktorem bylo ale problém, který nespočíval v jeho ovládání, ale v nepřehlednosti terénu. Pod klestem, který fréza hravě zpracovává se totiž ukrývá ledacos a zejména pařezy, které představují zvýšený pracovní odpor, a tak když si jich řidič rychle nevšimne může traktor snadno zadusit. Proto je třeba najíždět pomalu a pečlivě prostor před frézou pozorovat aby traktor měl dobrou výkonnost, a přitom se nic nepoškodilo. A to se naučit, to chce hodně času. Jak jsem se dozvěděl, aby traktorista mohl říci, že to umí musí s takto osazeným traktorem jezdit denně minimálně pod obu jednoho roku. Až pak je z něj řidič jak má být.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *