Traktory s plynulými převodovkami

Již více než patnáct let, přesněji od roku 2001, má traktory s plynulými převodovkami ve svém portfoliu i Deutz-Fahr. Od začátku tento německý výrobce vsadil na pokročilé řešení hydromechanické konstrukce s použitím čtyř mechanických planetových převodů garantujících minimální hydraulické ztráty. Také proto dnes všechny traktory Deutz-Fahr s převodovkami TTV patří mezi nejekonomičtější stroje na trhu. Z traktorů s označením TTV se staly vynikající, efektivní a univerzální stroje pro dopravu materiálu stejně jako pro tradiční použití například s tažnými prostředky do polních prací.

Během uplynulých 15 let nasbíral Deutz-Fahr s plynulými převodovkami mnoho pozitivních zkušeností a na evropském trhu se s touto technologií převodovek vypracoval na předního dodavatele traktorů. Díky obrovským investicím do této oblasti traktorů dnes firma z bavorského Lauingenu nabízí celkem 19 modelů s vysoce účinnými plynulými hydromechanickými převodovkami pod označením TTV. A předpoklad je, že se jejich počet bude i nadále zvyšovat. Rozhodně to však neznamená, že z portfolia značky vymizí řada traktorů s mechanickými převodovkami, částečně řazenými pod zátěží.

Účinnost čtyř mechanických planetových převodů

Pokroková konstrukce převodovek TTV umožňuje minimalizaci použití hydraulického přenosu síly jinak potřebného pro plynulou změnu nekonečného množství převodových stupňů. Je to právě použití čtyř na sebe navazujících mechanických planetových převodů řazených pod zátěží, díky kterým dosahují traktory Deutz-Fahr vybavené převodovkami TTV 100% mechanického přenosu síly nejenom ve vysokých rychlostech během přepravy, ale také při rychlostech často využívaných v důležitých zemědělských činnostech. Přesněji se jedná o rychlosti kolem 6, 13, 25 a 50 km/h při použití asi 1800 ot/min. Perfektní sladění s unikátní charakteristikou motorů Deutz s plochou křivkou maxima točivého momentu (v závislosti na modelu již od 1100 ot/min až do 1850 ot/min) ve spojení s propracovanou ovládací elektronikou umožňuje využití těchto oblastí s čistě mechanickým přenosem síly na maximum jak na poli, tak při dopravě na silnici. Rozdíl v tahové síle oproti me­chanickým převodovkám je také díky použití nejnovějších hydraulických komponent skutečně minimální.

Uvedené vlastnosti dávají tušit, že konstrukce většiny plynulých převodovek TTV umožňuje provoz i při rychlostech až 60 km/h při snížených otáčkách. Ačkoliv legislativně je tato rychlost omezena na 40 km/h. Té lze dosáhnout při „superekonomických“ otáčkách atakujících u některých typů hranici až 1350 ot/min. Výsledkem všech uvedených konstruk­čních vlastností a celkově velmi vysoké mechanické účinnosti v kombinaci s již tak úsporným motorem Deutz je jedna z absolutně nejnižších hodnot spotřeby na trhu nejen v dopravě, ale rovněž při práci na poli. Ostatně to potvrdilo i nezávislé měření DLG PowerMix, které u všech testovaných modelů Agrotron potvrdilo výjimečně nízké hodnoty spotřeby nafty.

Efektivita díky synergii motoru a převodovky

Převodovky TTV nedosáhly svého úspěchu pouze díky tomu, že nás osvobodily od nutnosti řadit převodové stupně, ale především díky schopnosti najít v každých podmínkách optimální převodový poměr a otáčky motoru, aniž by musela zasahovat obsluha. Z řadicí páky, kterou shodou okolností poprvé použila na začátku 20. století právě společnost ZF, se stal multifunkční ovládací prvek schopný řídit celý stroj. Díky plné automatizaci ovládání převodového ústrojí a motoru tak řidič pouze nastaví, jakou rychlostí chce danou práci vykonávat, a případně ji naprosto přesně upravovat podle podmínek. Dále se obsluha již věnuje pouze práci připojeného zařízení a jeho správnému ovládání, ačkoliv i to je možné do velké míry automatizovat. Výsledkem je rychleji a precizněji odvedená práce.

Velkou výhodu ve formě zvýšení rychlosti a efektivity přepravy a komfortu obsluhy představuje použití plynulé převodovky TTV v dopravě. Řidič si může vybrat, zda si bude rychlost regulovat sám pomocí plynového pedálu, nebo použije jeden z tempomatů, případně zvolí právě multifukční ovládací páku. Elektronika v každé situaci vybere ten správný převodový poměr a odpovídající otáčky nastaveného rozsahu otáček motoru. Řidič si může kromě automatického režimu omezit nejvyšší, anebo naopak nejnižší používané otáčky motoru jednoduše pomocí otočného ovladače Eco-Power. Vždy ovšem platí, že se převodový poměr navyšuje naprosto plynule a především bez zásahu obsluhy. Vysoké konstrukční rychlosti umožňují dosažení maximálních rychlostí při ekonomických otáčkách motoru. Díky tomu je traktor schopen ušetřit nemalé množství pohonných hmot. V porovnání s traktory dosahujícími těchto rychlostí při jmenovitých otáčkách spolu s již tak výrazně nižší spotřebou nejmodernějších motorů Deutz se může tento rozdíl zvětšit až o několik desítek procent.

Komfort na prvním místě

TTV neznamená pro značku Deutz-Fahr pouze plynulou převodovku, ale především špičkový komfort a nejvyšší možnou bezpečnost. Všechny traktory jsou standardně dodávány s propracovaným a velmi komfortním hydropneumatickým odpružením přední nápravy pomocí dvou kolmo působících pístů. Výsledný efekt odpružení je stejný jako u systému nezávislého odpružení předních kol při současném zachování jednoduché konstrukce středově uložené pevné nápravy. Tím je navíc vedle efektivity odpružení zaručena nízká náročnost na údržbu bez nutnosti mazat každý den i více než 20 mazacích bodů a absolvovat náročné servisní úkony již po několika tisících motohodinách.

Nejen většina traktorů Deutz-Fahr TTV, ale rovněž převážná část ostatních traktorů je vybavena ve standardu pneumatickým odpružením kabiny. Vedle lepšího pružicího efektu disponuje toto odpružení automatickou regulací zatížení a pružicí efekt je tak neustále stejný. Navíc nedochází k únavě pružicích komponentů a životnost systému odpružení pomocí pneumatických měchů se několikanásobně prodlužuje v porovnání s mechanickými komponentami bez postupného snižování účinnosti pružení.

Třetí neméně důležitou součástí odpružení je sedadlo řidiče. To zastupuje v případě traktorů TTV, které jsou kromě nejmenší řady 5 vybaveny kabinou MaxiVision, nejvyšší řada sedadel Grammer volitelně dostupných s aktivním větráním a vyhříváním. Tato sedadla disponují nejen nejmodernějším nízkofrekvenčním dynamickým vertikálním odpružením, ale i odpružením bočního pohybu sedadla.

Kombinace všech tří prvků, skvělé pracovní prostředí kabiny MaxiVision a použití plynulé hydromechanické převodovky dělá z traktorů Deutz-Fahr TTV jedny z nejkomfortnějších strojů na trhu.

Ovladatelnost a bezpečnost v každé rychlosti

Bezpečnost je při neustále se zvyšujících hmotnostech a rychlostech velké téma a Deutz-Fahr ho bere velmi vážně. Proto dodává ke všem modelům přední mokré a u větších strojů suché kotoučové brzdy, jejichž brzdnou účinnost oceníte především při přepravě. Pro moderní přívěsy je k dispozici zásuvka ABS.

Na Agritechnice 2015 představil Deutz-Fahr absolutní novinku – bezpečnostní kamerový systém, který doslova vidí za roh a dokáže aktivně zamezit nehodě v případě, že se v zastíněných místech před strojem nachází člověk. Velkým přínosem pro bezpečnost je celkový koncept volného výhledu z kabiny řidiče kolem stroje, který garantuje vždy dobrý přehled o tom, co se děje v okolí stroje. Za tento dlouhodobě uplatňovaný koncept získal významné ocenění Meilensteine der Technik.

Učebnicová ergonomie ovládání

S plynulými převodovkami TTV od společnosti Deutz-Fahr je pevně spojena oceňovaná kabina MaxiVison. Nejen výhled z kabiny kolem stroje, ale především prvotřídní ergonomie rozmístění a tvaru ovládacích prvků na loketní opěrce MaxCom jsou důvody, proč patří tato kabina a s ní stroje Deutz-Fahr TTV na špičku současné i budoucí traktorové techniky. Intuitivní rozdělení ovládacích prvků podle četnosti používání a jejich logické barevné odlišení umožňují jednoduché ovládání velmi pokročilých funkcí a systémů.

S výbavou traktoru zahrnující velký dotykový terminál iMonitor2 a rozhraní ISOBUS si může uživatel nastavit jednotlivé ovladače tak, aby ovládaly namísto klasických funkcí až osm různých funkcí na připojeném ISOBUS kompatibilním zařízení. Díky tomu není zapotřebí ani externích monitorů, ani dalších drahých ovládacích prvků – vše je již ergonomicky integrováno do samotného traktoru.

Nejmodernější rozhraní a automatické systémy

Traktory Deutz-Fahr TTV byly od počátku spojeny s nejmodernějšími technologiemi. Současné modely představují díky integraci posledních elektronických rozhraní, propracovanému ovládání pomocí loketní opěrky MaxCom a dotykovému 12″ terminálu iMonitor2 doslova vstupní bránu do světa informací a precizního zemědělství. Pomocí několika málo ovladačů umístěných převážně na multifunkční páce, případně dotykem na iMonitoru, může uživatel provést pokročilá nastavení motoru, převodovky, pojezdu, hydrauliky a souvraťového managementu. Nechybí ani kompletní dokumentační software pro zaznamenávání všech důležitých údajů o provozu, nebo možnost uložit si veškerá nastavení do paměti či na externí úložiště.

Rozhraní ISOBUS 4. generace včetně standardně integrované funkce AUX umožňuje nejen bezproblémovou komunikaci se všemi ISOBUS kompatibilními zařízeními bez nutnosti instalace externího terminálu, ale především možností ovládat hned několik nejdůležitějších funkcí připojeného zařízení vlastními ovladači traktoru. Zároveň je traktor připraven na použití s dnes teprve dokončovaným rozhraním TIM – tedy elektronickým rozhraním, které umožňuje připojenému zařízení ovládat určité přednastavené funkce traktoru automaticky přesně podle potřeby daného zařízení. Možnost kompletní integrace automatických naváděcích systémů a jejich plného propojení s traktorovými systémy je u společnosti Deutz-Fahr již dlouhou dobu samozřejmostí.

Traktory Deutz-Fahr s označením TTV představují technologickou špičku mezi současnými traktory. Poskytují neuvěřitelný komfort, příkladnou ergonomii a především vynikající ekonomiku provozu. Použité technologie pak garantují, že i za několik let budou tyto stroje nanejvýš aktuální a schopné plnit úkoly všeho druhu včetně aplikace přesného zemědělství.

Ing. Václav Baštýř

GARNEA a. s.

Foto:

Traktory řad 7 TTV a 9 TTV jsou schopny dosáhnout až 60 km/h, pokud to legislativa dovoluje

Řada Agrotron 6 TTV představuje obratný univerzál do dopravy i na pole

Nejmodernější převodovkové technologie umožňují dosáhnout extrémní tahové síly téměř rovné mechanickým převodovkám

Přehledná, ergonomická, pohodlná. Kabina MaxiVision s loketní opěrkou MaxCom

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *