Uhlíková ramena a 5000 litrů

Kapotáže formulí 1 a sportovních motorek, trupy a křídla letadel, golfové hole, skluznice lyží – u všech zmíněných položek našly uplatnění uhlíková vlákna, pro něž se vžilo i označení karbon. Proč? Materiál vyrobený z uhlíkových vláken je šestkrát pevnější a 5,5krát lehčí než ocel, ve srovnání s hliníkovou slitinou je dokonce 13krát pevnější a téměř dvakrát lehčí.

Teď se uhlíková vlákna prosadila i u zemědělských strojů, nový samojízdný postřikovač John Deere R4050i bude mít v základní výbavě karbonová ramena o rozpětí 36 metrů. Ta jsou při zmíněné šestinásobné pevnosti ve srovnání s ocelovými o 800 kg lehčí! Zároveň tedy při práci čelí násobně nižším setrvačným silám, takže nemusejí spočívat na tak robustním závěsu, jako ramena ocelová.

 

Bez koroze

Tím ovšem zdaleka jejich přednosti nekončí, na rozdíl od kovových nekorodují, což zejména u postřikovačů představuje další obrovskou výhodu. A při poškození se dají jednoduše opravit během dvou hodin.

Uhlíková ramena jsou čtyřdílná a na pohled velmi elegantní. Kromě toho při postřiku chrání hlavice s tryskami, které jsou umístěny v zákrytu za nimi. Všechny čepy i ostatní spojovací materiál je zhotoven z nerezové oceli.

 

Do nerovných terénů

Dalším vylepšením týkajícím se ramen je modernizovaný systém variabilního nastavení ramen zaručující dodržení správné výšky postřiku i v nerovném terénu. Systém využívá tří nebo pěti snímačů a jeho ovládání je vestavěno do joysticku postřikovače. John Deere jej nazývá BoomTrac Pro a kromě nového postřikovače John Deere R4050i jej od roku 2017 nabídne i pro své závěsné řady R900i a M900.

 

Až 28 km/h

Dalším velkým kladem samojízdné novinky je hlavní nádrž na 5000 litrů. Stroj ji bude potřebovat, protože dokáže přesně postřikovat i při pojezdové rychlosti 28 km/h. S těmito parametry ošetří mnohem více hektarů v kratším čase. Přitom je zásluhou karbonových ramen ve srovnání s dosavadním modelem R4040i vybaveným ocelovými rameny a nádrží na 4000 litrů o pouhých 300 kg těžší.

Celkovou produktivitu ještě dokáže zvýšit volitelná výbava PowrSpray s plnícím čerpadlem o průtoku 1200 litrů za minutu a čerpadlem postřiku s výkonností 1000 l/min. Podle výrobce si ji pořizuje 91 % zákazníků.

 

Lehčí otisk

Výhodou je rovněž lepší rozložení celkové hmotnosti na přední a zadní nápravu v poměru 48 ku 52 procentům. Díky němu může postřikovač jezdit s méně nahuštěnými novými pneumatikami UltraFlex a při práci působit menším tlakem na půdu. Zákazníci si budou moci svůj stroj obout do pneumatik UltraFlex s rozměry VF480/80 R46 Spraybib nebo VF520/85 R42 CereXBib.

 

Nový přijímač

Postřikovač lze vybavit automatickým řízením AutoTrack spolupracujícím s novým přijímačem satelitního signálu StarFire 6000. S jeho přispěním je řízení mnohem přesnější, u bezplatného signálu úrovně SF 1 se odchylka zmenšila z 23 na 15 cm. U nové úrovně SF 3 pak můžete pracovat s přesností +/- 3 cm. Ještě přesnější signál +/- 2,5 cm zajišťuje stanice RTK, a to jak ta rádiová, tak i mobilní.

Zájemci si mohou aktivovat také bezdrátový přenos dat JDLink, který nyní John Deere nabízí na pět let zdarma. Ten kromě okamžitého přehledu o činnosti stroje přispívá k naprosto přesnému zaznamenání odvedené práce.

Postřikovače John Deere nové řady R4050i pohánějí šestiválce s objemem 6,8 litru, jmenovitým výkonem 235 koní a maximálním 255 koní. První stroje budou v omezeném počtu dostupné už na jaře příštího roku, ovšem jejich výroba se naplno rozběhne až v listopadu 2017.

Pavel Pánek

Foto archiv autora

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *