Univerzální vozidlo zdolá i svahy

Zemědělci, stavební firmy, komunální služby i provozovatelé ubytovacích zařízení potřebují menší, ale výkonné vozidlo k přepravě materiálu a strojů. U nás se zatím nejvíce používá „multikára“, ale existuje i jiná možnost.

Lyžařský areál v krušnohorské obci Pernink nedaleko Karlových Varů leží v nadmořské výšce téměř devět set metrů, takže jeho údržba již vyžaduje speciální techniku. Provozovatel, František Štefan, proto uvítal nabídku společnosti Cime z Pelhřimova na pronájem univerzálního vozidla Unitrac 102 rakouské firmy Lindner Dodávku zajistil regionální prodejce, Agroobchod Nové Strašecí.
 
Vozidlo i do terénu
Vozidla Unitrac se mohou uplatnit v komunální sféře, stavebnictví, ubytovacích službách i v zemědělství. Jejich přednosti vyniknou zejména v kopcovitém terénu s různorodým povrchem.
Pohon zajišťují motory Perkins, což jsou přeplňované čtyřválce se zdvihovým objemem 4,4 litru. Motor v modelu Unitrac 102 je vybaven elektronickým vstřikováním Common Rail a plní emisní limit Tier III. Jmenovitý výkon je 75 kW (102 k) a nejvyšší točivý moment 420 Nm při otáčkách 1350 ot/min. Převodovka je čtyřstupňová, synchronizovaná, se dvěmi jízdními rozsahy a dvoustupňovým násobičem točivého momentu. Vpřed i vzad lze volit mezi 16 převodovými stupni, nejvyšší pojezdová rychlost je 50 km/h.
Podvozek je konstruován speciálně pro terénní využití: Má hydropneumatické odpružení obou náprav uložených na centrálním kloubu, další kloub je za kabinou a umožňuje příčný náklon přední a zadní části rámu. Kola mohou být řízena pomocí jen přední nápravy, nebo aktivací řízení zadní nápravy, což snižuje poloměr otáčení až na 3,5 metru.
Hydraulický systém má vpředu, vzadu i uprostřed vyvedeny rychlospojky. Standardní výbavou je zadní vývodový hřídel s otáčkami 1000 ot/min, na objednávku je čelní vývodový hřídel s otáčkami 1000 ot/min.
 
Zkušenosti jsou dobré
Ing. Petr Scherhaufer ze společnosti Cime vysvětlil, proč se s Františkem Štefanem dohodli zatím „jen“ na pronájmu: „Unitrac je výkonnější než multikára, ale také dražší. A to může být limitující. Proto jsme nejprve zvolili formu pronájmu: uživatel vozidlo vyzkouší a po nějakém čase vyhodnotí přínosy v porovnání s prodejní cenou. Tento postup lze uplatnit také u dalších zájemců.“
František Štefan si pronajal Unitrac 102 v základní verzi, tedy jako podvozek se sklápěcí korbou. Zda si pořídí i nástavby, například sněhovou frézu nebo sypací zařízení, záleží především na objemu externích zakázek. A jaké jsou jeho zkušenosti?
Od června najel asi 125 motohodin v nejrůznějším terénu. Ve vzrostlých zahradách s užším sponem výsadby, kam lze obtížně zajet jiným vozidlem, se Unitrac pohybuje suverénně, přímo „kličkuje“ mezi stromy a altánky.
Vozidlo jezdí dobře i na kamenitých a rozbahněných a rozrytých lesních cestách, a to i s nákladem na korbě. Stabilitu a přenos výkonu motoru na podvozek je možno zvýšit montáží dvojitých kol.
Unitrac se dobře uplatní i v zástavbě. Díky malému poloměru otáčení odpadá v úzkých uličkách nutnost přistavení kontejneru a ruční plnění. „S malým bagrem dojedeme až ke staveništi, naložíme materiál a odvezeme. Podmínkou úspěchu je ale kvalita řidiče. Musí si zvyknout na kloubový mechanizmus náprav a do zatáček vjíždět přiměřenou rychlostí,“ připomněl František Štefan.
 
Podle přání zákazníka
Půlroční zkušenosti jsou převážně kladné, ale nic není ideální. Ukázalo se například, že otáčení naloženého vozidla ve svahu je pro řidiče až příliš náročné. Pokud nezvládne pohyb zadní nápravy, mohlo by dojít až ke zvrhnutí. Uživatel na to upozornil, firma Cime kontaktovala výrobce – a ten reagoval operativně. „Řešením je regulace funkce otočného kloubu pomocí elektromagnetického modulu. Ten obsluhuje dvě hydraulické pístnice, které při rychlosti do 10 km zpomalí otáčení kloubu a zlepší stabilitu vozidla. Při rychlosti nad 10 km/hod se modul automaticky vypne, ale řidič jej může vypnout úplně,“ informoval Petr Scherhaufer.
Jeho slova doplnil Tomáš Sedláček z Agroobchodu Nové Strašecí: „Firma Lindner je schopna vyhovět individuálním požadavkům zákazníků. Jen pro ilustraci: v ceníku jsou základní verzi věnovány dvě stránky – a doplňkům a nástavbám čtyři stránky. Výsledkem tak může být téměř originální vozidlo, aniž to ovlivní rozsah a kvalitu servisu.“ A to je pro zájemce o vozidla Unitrac dobrá zpráva.
 
Klíčové informace:
– Zemědělci, stavební firmy i komunální služby potřebují menší, ale výkonné vozidlo k přepravě materiálu a strojů.
– Společnosti Cime z Pelhřimova uvedla na trh univerzální vozidla Unitrac rakouské firmy Lindner.
– Provozovatel lyžařského areálu v Krušných horách, který má v pronájmu model Unitrac 102, nám sdělil své půlroční zkušenosti.
 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *